Ismét összejött a világ kortárs kereskedelmi elitje Floridában. Art Basel a miami partokon.
A csúcsragadozó
Jöhetett bármilyen vehemensen a választott elnök Trump, kétségbe ejtve a művészvilág széplelkeit, az Egyesült Államok akkor is a kortárs globális műkereskedelem legnagyobb piaca. A csúcsragadozó. A miami beach-re kitelepült Art Basel vásárcég pedig a Föld kortárs művészeti mamutja. Elképesztő méretek, elképesztő mennyiségű látogató, galéria és műtárgy. No meg elképesztő mennyiségű vásárlás, még akkor is, ha idén kissé stagnál a kereskedés.
Pálmafás hangulat Miamiban, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell✕A nagymenőkkel kereskedő New York-i Mnuchin Gallery fiatalos színfolttal csábította be a közönséget idén, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A londoni Tornabuoni Art a pár éve újra felfedezett olasz Alighiero Boetti legendás afgán térképszőnyegéből hozott el egy óriási példányt, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A mindig elegánsan koncept berlini Esther Schipper királykék geometriára építette a standját, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A vásár legnagyobb szenzációja egy enteriőrszerű, agyonzsúfolt stand, amit az alkotástól visszavonult szupersztár, Maurizio Cattelan és Pierpaolo Ferrari álmodott meg, mindenhonnan folyó bolognai spagettivel és utánozhatatlan olasz dolce vitával (az egészet non-profit együttest a Beyeler Alapítvány szponzorálta), 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Trump az Trump – a Los Angeles-i Blum and Poe galéria a fehér felsőbbrendűség ellen kelt ki, Sam Durant Véget a fehér felsőbbrendűségnek című, 2008-as light boxával, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Doug Aitken színes és színtelen üvegekből hipszterkedett össze egy art decós–giccses END feliratot a londoni Victoria Miro standján (hátul), de a vásár Instagram szenzációja inkább az emelkedő tengervízben eltűnő trópusi szigetből kivágott END felirat lett (szintén Doug Aitken), rezonálva az óceánparti Miami felmelegedésérzékeny közönségének lelkivilágára, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A milánói Gio Marconi a gyermeki naivitás álmodozó, mégis műanyag hangját szólaltatta meg, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Naiv elbeszéléstől a menő absztraktokig – és mindez egy alumíniumprofilokig visszabontott gipszkarton álfalon, a helyi Fredric Snitzer Gallery tálalásában, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A brüsszeli Rodolphe Janssen galéria standja Thomas Lerooy labdába rejtett madárszobraival és Gert & Uwe Tobias szürreális festményeivel, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A floridai David Castillo Gallery a fiatal szekcióban versenyzett, de a szőrös stand bútoraival vitte el a pálmát, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A menő New York-i 47 Canal galéria Anicka Yi posztinternetes rácsával és szilikon táblába applikált művirágjaival ejtette foglyul a látogatókat, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Pálmafás hangulat Miamiban, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell A történelem ismétli önmagát: a popkultúrára fogékony Amerika ismét a 2000-es évek neopop szupersztárjának, Jeff Koonsnak a kék Gyémántja (1994–2005) után ácsingózott a sztárvakító galériamogul Gagosian standján (15 millió dollárért), 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell Bónusz: magyar ritkán vetődik errefelé, de idén Kovásznai György filmjeit is vetítették a vásár videó programjában, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell
A jó floridai nap megrottyantotta a trendek erjedő kompótját. A tüchtig svájci kisvárosban még lehet őrizni a modernizmus szofisztikált örökségét, Floridában viszont elszabadult az eklektika.
A történelem ismétli önmagát: a popkultúrára fogékony Amerika ismét a 2000-es évek neopop szupersztárjának, Jeff Koonsnak a kék Gyémántja (1994–2005) után ácsingózott a sztárvakító galériamogul Gagosian standján (15 millió dollárért), 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell✕A nagymenőkkel kereskedő New York-i Mnuchin Gallery fiatalos színfolttal csábította be a közönséget idén, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A londoni Tornabuoni Art a pár éve újra felfedezett olasz Alighiero Boetti legendás afgán térképszőnyegéből hozott el egy óriási példányt, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A mindig elegánsan koncept berlini Esther Schipper királykék geometriára építette a standját, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A vásár legnagyobb szenzációja egy enteriőrszerű, agyonzsúfolt stand, amit az alkotástól visszavonult szupersztár, Maurizio Cattelan és Pierpaolo Ferrari álmodott meg, mindenhonnan folyó bolognai spagettivel és utánozhatatlan olasz dolce vitával (az egészet non-profit együttest a Beyeler Alapítvány szponzorálta), 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Trump az Trump – a Los Angeles-i Blum and Poe galéria a fehér felsőbbrendűség ellen kelt ki, Sam Durant Véget a fehér felsőbbrendűségnek című, 2008-as light boxával, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Doug Aitken színes és színtelen üvegekből hipszterkedett össze egy art decós–giccses END feliratot a londoni Victoria Miro standján (hátul), de a vásár Instagram szenzációja inkább az emelkedő tengervízben eltűnő trópusi szigetből kivágott END felirat lett (szintén Doug Aitken), rezonálva az óceánparti Miami felmelegedésérzékeny közönségének lelkivilágára, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A milánói Gio Marconi a gyermeki naivitás álmodozó, mégis műanyag hangját szólaltatta meg, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Naiv elbeszéléstől a menő absztraktokig – és mindez egy alumíniumprofilokig visszabontott gipszkarton álfalon, a helyi Fredric Snitzer Gallery tálalásában, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A brüsszeli Rodolphe Janssen galéria standja Thomas Lerooy labdába rejtett madárszobraival és Gert & Uwe Tobias szürreális festményeivel, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A floridai David Castillo Gallery a fiatal szekcióban versenyzett, de a szőrös stand bútoraival vitte el a pálmát, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A menő New York-i 47 Canal galéria Anicka Yi posztinternetes rácsával és szilikon táblába applikált művirágjaival ejtette foglyul a látogatókat, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Pálmafás hangulat Miamiban, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell A történelem ismétli önmagát: a popkultúrára fogékony Amerika ismét a 2000-es évek neopop szupersztárjának, Jeff Koonsnak a kék Gyémántja (1994–2005) után ácsingózott a sztárvakító galériamogul Gagosian standján (15 millió dollárért), 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell Bónusz: magyar ritkán vetődik errefelé, de idén Kovásznai György filmjeit is vetítették a vásár videó programjában, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell
Már nem csak a késsel-villával evő modernizmus az ős. A 20. század közepi nagy utópista, a szolid szögletességben, a humanizmusban és az internacionalizmusban hívő modern korstílus már csak egy menüsor a korlátlan terülj-terülj asztalkámon. Az elmúlt évtized absztrakt retrója persze nem megy ki egy csapásra a divatból, ahogy az amerikai kánon nagy sztárjai is sztárok maradtak, a konceptből pedig mindent, de mindent átható attitűd lett – ami viszont új, az a totális szín- és formabőség. Pusztító erejű színorkán, formai tobzódás, mindenféle mértékletesség nélkül. Bármi lehet referencia, Picasso vagy a popkultúra, a naiv művészet vagy az expresszionizmus, a politikai boszorkányüldözés vagy a zöld katasztrofizmus, az alkímia vagy art deco. Ilyen totális kavalkád utoljára a '80-as években volt, a mindenevő posztmodern falánkság idején. All over eklektika.
Íme az Artkartell válogatott képgalériája (a megnyitáshoz klikk a fotóra):
A nagymenőkkel kereskedő New York-i Mnuchin Gallery fiatalos színfolttal csábította be a közönséget idén, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából✕A nagymenőkkel kereskedő New York-i Mnuchin Gallery fiatalos színfolttal csábította be a közönséget idén, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A londoni Tornabuoni Art a pár éve újra felfedezett olasz Alighiero Boetti legendás afgán térképszőnyegéből hozott el egy óriási példányt, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A mindig elegánsan koncept berlini Esther Schipper királykék geometriára építette a standját, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A vásár legnagyobb szenzációja egy enteriőrszerű, agyonzsúfolt stand, amit az alkotástól visszavonult szupersztár, Maurizio Cattelan és Pierpaolo Ferrari álmodott meg, mindenhonnan folyó bolognai spagettivel és utánozhatatlan olasz dolce vitával (az egészet non-profit együttest a Beyeler Alapítvány szponzorálta), 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Trump az Trump – a Los Angeles-i Blum and Poe galéria a fehér felsőbbrendűség ellen kelt ki, Sam Durant Véget a fehér felsőbbrendűségnek című, 2008-as light boxával, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Doug Aitken színes és színtelen üvegekből hipszterkedett össze egy art decós–giccses END feliratot a londoni Victoria Miro standján (hátul), de a vásár Instagram szenzációja inkább az emelkedő tengervízben eltűnő trópusi szigetből kivágott END felirat lett (szintén Doug Aitken), rezonálva az óceánparti Miami felmelegedésérzékeny közönségének lelkivilágára, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A milánói Gio Marconi a gyermeki naivitás álmodozó, mégis műanyag hangját szólaltatta meg, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Naiv elbeszéléstől a menő absztraktokig – és mindez egy alumíniumprofilokig visszabontott gipszkarton álfalon, a helyi Fredric Snitzer Gallery tálalásában, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A brüsszeli Rodolphe Janssen galéria standja Thomas Lerooy labdába rejtett madárszobraival és Gert & Uwe Tobias szürreális festményeivel, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A floridai David Castillo Gallery a fiatal szekcióban versenyzett, de a szőrös stand bútoraival vitte el a pálmát, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából A menő New York-i 47 Canal galéria Anicka Yi posztinternetes rácsával és szilikon táblába applikált művirágjaival ejtette foglyul a látogatókat, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Art Basel jóvoltából Pálmafás hangulat Miamiban, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell A történelem ismétli önmagát: a popkultúrára fogékony Amerika ismét a 2000-es évek neopop szupersztárjának, Jeff Koonsnak a kék Gyémántja (1994–2005) után ácsingózott a sztárvakító galériamogul Gagosian standján (15 millió dollárért), 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell Bónusz: magyar ritkán vetődik errefelé, de idén Kovásznai György filmjeit is vetítették a vásár videó programjában, 2016, Art Basel Miami Beach
© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell
Art Basel Miami Beach
2016. november 30. – december 4.