Pálmafavilág

Ismét összejött a világ kortárs kereskedelmi elitje Floridában. Art Basel a miami partokon.

A csúcsragadozó

Jöhetett bármilyen vehemensen a választott elnök Trump, kétségbe ejtve a művészvilág széplelkeit, az Egyesült Államok akkor is a kortárs globális műkereskedelem legnagyobb piaca. A csúcsragadozó. A miami beach-re kitelepült Art Basel vásárcég pedig a Föld kortárs művészeti mamutja. Elképesztő méretek, elképesztő mennyiségű látogató, galéria és műtárgy. No meg elképesztő mennyiségű vásárlás, még akkor is, ha idén kissé stagnál a kereskedés.

Pálmafás hangulat Miamiban, 2016, Art Basel Miami Beach

© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell

A jó floridai nap megrottyantotta a trendek erjedő kompótját. A tüchtig svájci kisvárosban még lehet őrizni a modernizmus szofisztikált örökségét, Floridában viszont elszabadult az eklektika.

A történelem ismétli önmagát: a popkultúrára fogékony Amerika ismét a 2000-es évek neopop szupersztárjának, Jeff Koonsnak a kék Gyémántja (1994–2005) után ácsingózott a sztárvakító galériamogul Gagosian standján (15 millió dollárért), 2016, Art Basel Miami Beach

© az Artkartell jóvoltából, fotó: Fazekas Fanni / Artkartell

Már nem csak a késsel-villával evő modernizmus az ős. A 20. század közepi nagy utópista, a szolid szögletességben, a humanizmusban és az internacionalizmusban hívő modern korstílus már csak egy menüsor a korlátlan terülj-terülj asztalkámon. Az elmúlt évtized absztrakt retrója persze nem megy ki egy csapásra a divatból, ahogy az amerikai kánon nagy sztárjai is sztárok maradtak, a konceptből pedig mindent, de mindent átható attitűd lett – ami viszont új, az a totális szín- és formabőség. Pusztító erejű színorkán, formai tobzódás, mindenféle mértékletesség nélkül. Bármi lehet referencia, Picasso vagy a popkultúra, a naiv művészet vagy az expresszionizmus, a politikai boszorkányüldözés vagy a zöld katasztrofizmus, az alkímia vagy art deco. Ilyen totális kavalkád utoljára a '80-as években volt, a mindenevő posztmodern falánkság idején. All over eklektika.

Íme az Artkartell válogatott képgalériája (a megnyitáshoz klikk a fotóra):

A nagymenőkkel kereskedő New York-i Mnuchin Gallery fiatalos színfolttal csábította be a közönséget idén, 2016, Art Basel Miami Beach

© az Art Basel jóvoltából


— Rieder Gábor

2016. december 06., kedd 20:07
kapcsolódó cikkek
  • Az acb az Art Baselen

    Idén első alkalommal volt jelen az acb az Art Baselen, rögtön két standdal is szerepelt a kiállítók között. A tapasztalatokról és eredményekről Kopeczky Rónát, az acb művészeti vezetőjét kérdeztük.

  • Hegymenet ↑

    Kijött a világ műkereskedelmét vizsgáló legjobb elemzés. Átolvastuk Clare McAndrew 2017-es év eredményeit összesítő jelentését, az Art Basel riportot.

  • A kristálygömb

    Nagy év végi kortárs műkereskedelmi elemzés. A képzőművészeti piac, és ami mögötte van. Belenéztünk a kristálygömbbe.

ajánló

Ekrem Yalcindag: Feels Like Home. Again

Ekrem Yalcindag: Feels Like Home. Again c. // Molnár Ani Galéria

támogatók