Tudod, miben hiszel? Hiszel abban, amit tudsz? Teremtés és videóinstallációk a Biennálén. La Biennale di Venezia #4.
Egy videó már nem elég, hogy kirántsa a lábunk alól a talajt!
Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Minden egy gumicsónakban kezdődött. Én, a neandervölgyi, ringatóztam és koktélt szürcsölgettem a tenger hullámain, mikor egyszer csak beszippantott egy arra lebegő pavilon.
A teremtésmítoszok, legendák és mesék, egyensúlyozva az álom és valóság határán, újra és újra megpróbálják a semmiből felépíteni a világot. Felsorakoznak a szimbólumok, archetípusok és kozmikus igazságok, majd néha akár a logikai rendszerektől elvárt következetesség nélkül, megalapozzák az emberi lét eredetét. Ez többnyire a vallás, a természettudomány, illetve a történetírók feladata volt, de a dogmák feloldódtak a gyors információáramlásban, és a képzőművészek, lubickolva a sodrásban, saját fiktív világokat teremtenek közönségük és műveik számára.
Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
A Velencei Biennále teremtésmítoszai nemcsak a képzőművészet alapjait feszegetik, hanem kísérletet tesznek arra, hogy humoros vagy horrorisztikus formában a műtárgyak környezetét, a nagybetűs Életet is újrafogalmazzák. A világot vagy az emberi tudást egyszerre felmarkolni vágyó művész számára pedig a legjobb eszköz a videóinstalláció.
Egy videó már nem elég, hogy kirántsa a lábunk alól a talajt! Egy gigantikus installációban vetített videó további részleteket tár fel a fiktív térről és benne a néző saját megújult létformájáról. Nemcsak a teret, hanem a természeti törvényeket és a néző identitását is újrafogalmazza.
Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Nathaniel Mellors és Erkka Nissinen a Giardiniben , a Finn pavilonban rendezték be a két világteremtő hős, két animatronikus szobor, Geb, a beszélő műanyagtojás és fia, Atum, a pislogó kartonláda steril életterét. A felelőtlen teremtők egymással csevegve, a fejükre szerelt projektorokkal vetítik ki a világot, újrajátszva Finnország fiktív történetét, megjósolva jövőjét és meghatározva egy új és komolytalan nemzeti identitást.
A gumicsónakban a tengeren hánykolódó hajótörött neandervölgyi alakítja a néző szerepét. A fejét letépik, helyére kartonláda kerül. Így a teremtő képére formálva alászáll a kartonláda fejű félisten, aki maga mögött hagyja a neandervölgyi fejét – ami végül a vesztét okozza majd. Aki nem hiszi, járjon utána…
A rajzolt, illetve báb animációból és forgatott jelenetekből álló videó társadalomkritikát, perverz humort és horrorisztikus jeleneteket sem nélkülöz, miközben sajátos komédiaként gyúrja egybe a társadalom kialakulásáról és a világ teremtéséről alkotott képeket.
Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Mariechen Danz – az Arsenale fő kiállításában – az emberi tudás fiktív szimbólumait jeleníti meg egész termes installációjában. A hőre elszíneződő alumínium lapok, illetve az emberi szervezetet és más nyomokat idéző szoba egy sci-fi filmdíszlet látványtervével ér fel.
Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Az érzékelés meghatározza tárgyát, az érzékelést meghatározza az érzékelő tudása (prekoncepció ), de mi határozza meg a tudást? Jelen esetben nem más, mint Mariechen Danz koncepciója, álma, fantazmagóriája, egy tudásközpontú társadalom, ahol a tudás, úgy tűnik, önmagáról és nem az ember kényelméről szól. A videó dokumentációból válik egyértelművé, hogy az installáció egy szentély, amiben performerek papokként mantráznak. A tudásért való könyörgésük ad értelmet az installációban felbukkanó különböző tárgyaknak:
Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Az Arzenáléban, rögtön Mariechen mellett található egy másik átfogó videó munka. Pauline Curnier Jardin által felállított hatalmas női méh a Világ eredete című Gustave Courbet-festményt idézi. Odabent, a női ivarszervben szörnyek, zombik és különböző szórakoztató vagy kegyetlen lények játszanak egy szentség és erkölcsiség morális törvényeit újraíró anatómiai színházat . Mindenki járt már az anyaméhben, de senki sem emlékszik, milyen is volt. Jardin bizarr interpretációja szerint mindennek két oldala van. Szűz Mária szentsége és a Marquis de Sade-féle kegyetlenség, mint jin és jang tartják fent a világrendet odabent (a punciban ). Az ember, mondhatni, visszamehet az anyjába, újragondolni az morális értékítéleteit. Irány Velence!
Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ✕ Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a filmből, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a művészek és a Finn pavilon engedélyével Erkka Nissinen és Nathaniel Mellors: The Aalto Natives , 2017, részlet a kiállításból, Finn pavilon, Velencei Biennále
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Francesco Galli Mariechen Danz installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Mariechen Danz performansza az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Jacopo Salvi Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù Pauline Curnier Jardin installációja az Arsenaléban, 2017, VIVA ARTE VIVA
© a La Biennale di Venezia jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù
Képzőművészeti Biennále 2017, Velence, Giardini és Arselanle 2017. május 13. – november 26.