Politika, késelés, lassulás. A világ legnagyobb kortárs művészeti cégének floridai ágát utolérte a konszolidáció. Art Basel in Miami Beach.
az előző évek megfontolás nélküli,
villanásszerű tűzijátéka
átadta helyét a kiegyensúlyozottabb,
de nem kevésbé jövedelmező tempónak
Pálmafák és szoborpark az örök élet igézetével, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel✕Pálmafák és szoborpark az örök élet igézetével, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Az ácsokról elnevezett felfutó kubai művészkollektíva, a Los Carpinteros Duo Rojo című 2015-ös műve a New York-i Sean Kelly Gallery standján, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A közel-keleti konceptuális művészet nagy öregjének, a dubaji Hassan Sharifnek cipőinstallációja az Alexander Gray Associates standján, ami a sehová sem tartozó emigránsokra emlékezik, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Galerie Buchholz (Köln / Berlin / New York) standja, közepén Simon Denny posztinternetes installációja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A Galerie Perrotin, Párizs standja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Richard Artschwager: Ajtó }, 1983–1984, akril, fa, üveg, Galerie Thomas Schutle, Berlin, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Elizabeth Murray: Vissza a városba, 1999, olaj, vászon, Pace Gallery
© Art Basel, fotó: Ellen Page Wilson / Pace Gallery © 2015 The Murray-Holman Family Trust / Artists Rights Society (ARS), New York Antoine Catala és Gregory Edwards művei a 47 Canal (New York) standján a Nova szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Daniel Keller installációi a Kraupa-Tuskany Zeidler (Berlin) standján a Positions szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A fiatal brit Charlie Billingham – 18–19. századi szatirikus rajzokból táplálkozó – festmény-együttese a Supportico Lopez (Berlin) standját, Nova szekció, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A berlini Esther Schipper standja Philippe Parreno Beszédbuborék című magenta lufiinstallációjával, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel
Nem lehet örökké erőltetni a sunshine&happy életérzést.
Még Miamit is utolérte a politika.
Egyrészről nagyon is kellemes módon: a karibi szálon. Ugyanis Kuba csak egy ugrásra van innen, Floridában él a legnagyobb emigráns kubai közösség, a hidegháború pedig nagy lépésekkel enyhül a szigetország és az Egyesült Államok között. Kurátorok, galériások és mindenekelőtt a gyűjtők sáskahadként lepik el Havannát, szimatolva a tehetségek és a nagy befektetés után. Bár a képzőművészet eddig se számított embargós műfajnak, most már olyan könnyű a beutazás és a bankkártyás vásárlás az amerikai állampolgárok számára, hogy tömegesen érkeznek. Nemcsak a floridai, hanem a manhattani gyűjtők is. És a hullámot meglovagolva, jönnek a kubai művek is a nagy miami-i vásárra.
Az ácsokról elnevezett felfutó kubai művészkollektíva, a Los Carpinteros Duo Rojo című 2015-ös műve a New York-i Sean Kelly Gallery standján, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel✕Pálmafák és szoborpark az örök élet igézetével, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Az ácsokról elnevezett felfutó kubai művészkollektíva, a Los Carpinteros Duo Rojo című 2015-ös műve a New York-i Sean Kelly Gallery standján, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A közel-keleti konceptuális művészet nagy öregjének, a dubaji Hassan Sharifnek cipőinstallációja az Alexander Gray Associates standján, ami a sehová sem tartozó emigránsokra emlékezik, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Galerie Buchholz (Köln / Berlin / New York) standja, közepén Simon Denny posztinternetes installációja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A Galerie Perrotin, Párizs standja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Richard Artschwager: Ajtó }, 1983–1984, akril, fa, üveg, Galerie Thomas Schutle, Berlin, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Elizabeth Murray: Vissza a városba, 1999, olaj, vászon, Pace Gallery
© Art Basel, fotó: Ellen Page Wilson / Pace Gallery © 2015 The Murray-Holman Family Trust / Artists Rights Society (ARS), New York Antoine Catala és Gregory Edwards művei a 47 Canal (New York) standján a Nova szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Daniel Keller installációi a Kraupa-Tuskany Zeidler (Berlin) standján a Positions szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A fiatal brit Charlie Billingham – 18–19. századi szatirikus rajzokból táplálkozó – festmény-együttese a Supportico Lopez (Berlin) standját, Nova szekció, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A berlini Esther Schipper standja Philippe Parreno Beszédbuborék című magenta lufiinstallációjával, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel
De a politika sötét árnyait se lehetett kizárni (a San Bernardinó-i tömeggyilkosság is az art fair ideje alatt történt): „A vásáron és környékén tapasztalt fokozott biztonsági ellenőrzés miatt – írja az Art Newspaper – a látogatók az idei Art Basel in Miami Beach-en nem tudták elfelejteni a külső politikai bizonytalanságot. A hatás belül is láthatóvá vált, egyértelművé téve, hogy még a medencés partik városában, Miamiban sem lehet megrendezni nemzetközi művészeti börzét a levegőbe cuppantott puszik és a konzumálás megszokott módon elszigetelt buborékjában.”
A közel-keleti konceptuális művészet nagy öregjének, a dubaji Hassan Sharifnek cipőinstallációja az Alexander Gray Associates standján, ami a sehová sem tartozó emigránsokra emlékezik, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel✕Pálmafák és szoborpark az örök élet igézetével, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Az ácsokról elnevezett felfutó kubai művészkollektíva, a Los Carpinteros Duo Rojo című 2015-ös műve a New York-i Sean Kelly Gallery standján, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A közel-keleti konceptuális művészet nagy öregjének, a dubaji Hassan Sharifnek cipőinstallációja az Alexander Gray Associates standján, ami a sehová sem tartozó emigránsokra emlékezik, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Galerie Buchholz (Köln / Berlin / New York) standja, közepén Simon Denny posztinternetes installációja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A Galerie Perrotin, Párizs standja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Richard Artschwager: Ajtó }, 1983–1984, akril, fa, üveg, Galerie Thomas Schutle, Berlin, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Elizabeth Murray: Vissza a városba, 1999, olaj, vászon, Pace Gallery
© Art Basel, fotó: Ellen Page Wilson / Pace Gallery © 2015 The Murray-Holman Family Trust / Artists Rights Society (ARS), New York Antoine Catala és Gregory Edwards művei a 47 Canal (New York) standján a Nova szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Daniel Keller installációi a Kraupa-Tuskany Zeidler (Berlin) standján a Positions szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A fiatal brit Charlie Billingham – 18–19. századi szatirikus rajzokból táplálkozó – festmény-együttese a Supportico Lopez (Berlin) standját, Nova szekció, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A berlini Esther Schipper standja Philippe Parreno Beszédbuborék című magenta lufiinstallációjával, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel
A betüremkedő külvilági árnyakat még tovább fokozta a helyi horror. Egy látogató – ismeretlen okból – zsebszikével esett neki egy nézelődőnek, úgy megsebezve a nyakát, hogy komoly sérüléssel vitték az ambulanciára. A jólöltözött, csinos ázsiai nők között zajló drámát a látogatók könnyen vélhették látványos, fehér blúzra vért fröccsentő performansznak, de a terrorveszélyre kiképzett biztonsági őrök pillanatok alatt elkapták a támadót.
A piac beleunt
a frissen végzett,
huszonéves tehetségek
nyakló nélküli csodálatába,
és visszafordult a jól bejáratott,
komoly életművet maguk mögött tudó
alkotókhoz.
Nem véletlen, hogy a politika előtérbe kerülhetett, hiszen a kereskedés ritmusa érezhetően lelassult. Ahogy az Artsy kritikusa írja: „az előző évek megfontolás nélküli, villanásszerű tűzijátéka átadta helyét a kiegyensúlyozottabb, de nem kevésbé jövedelmező tempónak”. Nem tiporják egymás sarkát a licitáló vip vendégek, hanem tisztes mederben csörgedezik a vásárlás, akárcsak legutóbb a Frieze-en. Az egymillió dollár feletti tételeket felváltották a kezelhetőbb, hatszámjegyű eladások. Abból viszont van bőven, a galériások nem panaszkodnak! A tisztességes üzlet, az tisztességes üzlet. Sőt, még örülnek is, hogy az őrült roham helyét átvette a megfontolt és elmélyült költekezés.
Galerie Buchholz (Köln / Berlin / New York) standja, közepén Simon Denny posztinternetes installációja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel✕Pálmafák és szoborpark az örök élet igézetével, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Az ácsokról elnevezett felfutó kubai művészkollektíva, a Los Carpinteros Duo Rojo című 2015-ös műve a New York-i Sean Kelly Gallery standján, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A közel-keleti konceptuális művészet nagy öregjének, a dubaji Hassan Sharifnek cipőinstallációja az Alexander Gray Associates standján, ami a sehová sem tartozó emigránsokra emlékezik, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Galerie Buchholz (Köln / Berlin / New York) standja, közepén Simon Denny posztinternetes installációja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A Galerie Perrotin, Párizs standja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Richard Artschwager: Ajtó }, 1983–1984, akril, fa, üveg, Galerie Thomas Schutle, Berlin, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Elizabeth Murray: Vissza a városba, 1999, olaj, vászon, Pace Gallery
© Art Basel, fotó: Ellen Page Wilson / Pace Gallery © 2015 The Murray-Holman Family Trust / Artists Rights Society (ARS), New York Antoine Catala és Gregory Edwards művei a 47 Canal (New York) standján a Nova szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Daniel Keller installációi a Kraupa-Tuskany Zeidler (Berlin) standján a Positions szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A fiatal brit Charlie Billingham – 18–19. századi szatirikus rajzokból táplálkozó – festmény-együttese a Supportico Lopez (Berlin) standját, Nova szekció, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A berlini Esther Schipper standja Philippe Parreno Beszédbuborék című magenta lufiinstallációjával, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel
„Azt hiszem – mondta az Artsy-nak a Lisson Gallery igazgatója, Alex Logsdaila – a lassulás az eladott művek tekintetében értendő. Az emberek megállnak, hogy elgondolkodjanak a vásárláson. Ez pedig végső soron jó dolog. Egy ideje az 'oké, ezt vinném, és ezt, és ezt'-jellegű pillanatnyi döntések vezérelték a vevőket, ami nem igazán egészséges. A villámgyors döntések miatt olyanokat is megvettek, amit nem szükségszerűen szeretnek, vagy amit nem gondoltak végig kellő mértékben.”
A piac beleunt a frissen végzett, huszonéves tehetségek nyakló nélküli csodálatába, és visszafordult a jól bejáratott, komoly életművet maguk mögött tudó alkotókhoz. Következzék hát a képgaléria (klikk a fotóra!), tollas medvékkel, fifikás installációkkal és magenta lufikkal:
A Galerie Perrotin, Párizs standja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel✕Pálmafák és szoborpark az örök élet igézetével, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Az ácsokról elnevezett felfutó kubai művészkollektíva, a Los Carpinteros Duo Rojo című 2015-ös műve a New York-i Sean Kelly Gallery standján, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A közel-keleti konceptuális művészet nagy öregjének, a dubaji Hassan Sharifnek cipőinstallációja az Alexander Gray Associates standján, ami a sehová sem tartozó emigránsokra emlékezik, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Galerie Buchholz (Köln / Berlin / New York) standja, közepén Simon Denny posztinternetes installációja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A Galerie Perrotin, Párizs standja, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Richard Artschwager: Ajtó }, 1983–1984, akril, fa, üveg, Galerie Thomas Schutle, Berlin, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Elizabeth Murray: Vissza a városba, 1999, olaj, vászon, Pace Gallery
© Art Basel, fotó: Ellen Page Wilson / Pace Gallery © 2015 The Murray-Holman Family Trust / Artists Rights Society (ARS), New York Antoine Catala és Gregory Edwards művei a 47 Canal (New York) standján a Nova szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel Daniel Keller installációi a Kraupa-Tuskany Zeidler (Berlin) standján a Positions szekcióban, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A fiatal brit Charlie Billingham – 18–19. századi szatirikus rajzokból táplálkozó – festmény-együttese a Supportico Lopez (Berlin) standját, Nova szekció, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel A berlini Esther Schipper standja Philippe Parreno Beszédbuborék című magenta lufiinstallációjával, Art Basel in Miami Beach, 2015
© Art Basel
Art Basel in Miami Beach
2015. december 3–6.