
AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti RékaAZ ÖSSZES KÉP: Részlet Riez ’HOEK’ József MEMENTO VITAƎ című kiállításából, 2023, Nagyházi Contemporary
© a művész és a NACO jóvoltából, fotó: Hegyháti Réka
Riez ’HOEK’ József: MEMENTO VITAƎ
Kurátor: Kovács Rebeka
Fotó: Hegyháti Réka
A kiállítás január 28-ig megtekinthető
Nagyházi Contemporary
„Az idő korántsem olyan, amilyennek látszik: nemcsak egy irányban halad, hanem egyszerre létezik benne a jövő a múlttal.” – Albert Einstein
Riez József már gyermekkorában is érdeklődött a festészet iránt, de csak később, a graffitinek köszönhetően ragadta újra kezébe az ecsetet. Az 1990-es évek derekán megfogant az a fajta alkotás- és szabadságvágya, ami ebben a szociálisan periférikus és relatíve határtalanság érzetét keltő szubkulturális művészeti mozgalomban tudott kiteljesedni. A graffitinek ugyanis pontosan ez a társadalmon kívül eső, esetenként szubverzív jellege vonzotta (művésznevén) HOEK-et: a köztéren való alkotás pedig a művészeti autonómiának egy teljesen új szintjét tette számára hozzáférhetővé. A legálfalakra való áttéréssel viszont egy kiegyensúlyozottabb alkotói folyamat kialakítása, ezáltal részletgazdagabb művek elkészítése vált lehetővé HOEK számára. Ezt követte a festővászon, ami a falak és az egyéb, szabadtéren előforduló felületek után további új technikai lehetőségeket rejtett magában. Ilyen értelemben HOEK mondhatni „domesztikálta” saját magát, megtartva eredeti törekvéseit (mint a szabad önkifejezés vagy a technikai és stilisztikai határok meghaladása) és asszimilálva az utcaművészeti gyakorlatokat a kortárs képzőművészeti hagyománnyal.
Riez többek közt azokat a legalapvetőbb emberi érzelmeket jeleníti meg legújabb, hatrészes tanulmány-sorozatában, melyek az elmúlt időszakban a saját erkölcsi értékrendjében bekövetkezett átalakulások hatására figyelmének középpontjába kerültek. Rövidke életünkben és emberi kapcsolatainkban a harmónia, az egység, a szeretet vagy az őszinteség megtalálása és fenntartása éppoly jelentőséggel bír Riez számára, mint a stressz, a félelem vagy a bánat feldolgozása és ezeknek az egyed személyiségfejlődésével való összefüggésének feltárása.
A ’memento mori’ ikonográfiája a művészettörténetben a középkortól kezdve értelmezhető az elmúlás emlékeztetőjeként, Riez itt kiállított munkái pedig ezzel szemben az ’élet relikviáinak’ tekintendőek. Ezen a tárlaton olyan introspektív, a legkülönfélébb részletekben gazdag műalkotások láthatóak, amiken az alkotó voltaképpen számot vet életének eddigi állomásaival: mindezt párhuzamosan egy megfontoltabb, harmonikus jövőkép előrevetítésével.