Rég nem látott erővel rukkolt elő a kortárs művészet legfőbb világeseménye, a Velencei Biennálé. Jelentés a lagúnák és pavilonok városából.
A sápadtarcú kelet-európai férfiember
saját elmúlásának illetlen érzésével sétál
a hatalmas, erőtől kicsattanó vásznak között.
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
Bummm – dördül a kovácsolt vaskapu, nekivágódva a falnak. A főpavilon tégláiból peregnek a darabok. Nincs menekvés, az indiai Shilpa Gupta installációja kegyetlen következetességgel csapja oda hol egyik, hol másik oldalon a falhoz a fémszerkezetet, vadul pusztítva maga körül az építményt. Az idei Velencei Biennáléra, a kortárs képzőművészet legnagyobb seregszemléjére kirendelt főkurátor, Ralph Rugoff parádésat alkotott. Módszeres következetességgel, imponáló intellektuális mélységgel merített a globális művészeti elit – jobbára – fiatal, ropogósan friss tehetségei közül.
A trendiséggel itt, a lagúnák városában, persze soha nem volt gond – pláne, hogy itt írják a trendeket! –, az eredetiséggel és erővel annál inkább. Az a mázsás súly, ahogy Gupta gazdag negyedeket elbarikádozó vaskapuja csapkodja a falat, úgy ostorozta Sun Yuan és Peng Yu sűrített levegővel megbolondított műanyagslagja a Lincoln-emlékműről kölcsönzött műmárvány trónust. Sziszegve, tekeregve, vadul csattogva, mint valami elszabadult pusztító kígyódémon.
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
Rugoff szereti a komoly műveket. Mikor azt gondolnánk, hogy már minden emberi nyomort láttuk a dokumentarista fotók ezrein, akkor előhúzz a kalapból egy indiai művészt, aki olyan csontsovány vagy keléses testű kalkuttai páriákat fényképez, hogy levegőt se kapunk a döbbenettől és az iszonytól. Mellettük pedig ott mosolyog Mari Katayama, a csinos japán fotográfus lány, aki magát fényképezi, illetve saját amputált lábait. Itt nincsenek pózok és érdekességvadászat, csak szembesítés a kőkemény realitással. A mexikói művész, Teresa Margolles elhozta – egy az egyben – szülővárosának szögesdróttal és kivégzési golyónyomokkal borított iskolaudvar-falát, Christoph Büchel pedig kiállította azt a monumentális halászbárkát, amelyben ezer líbiai menekül fulladt meg pár éve. A szó szerint vett „tömegsír”, mint egy ütött-kopott vasmonstrum, fenyegetően magasodik a kulturturisták vidám serege fölé az egykori velencei hajógyár, az Arsenale festői belső partján. Annyira brutális és profán, hogy már kicsit sok is.
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
A főkurátor nem cirkuszi majom, nem szórakoztatni akar, de nem is csak túladagolni a nézőket a mélyfekete drámával. Egy elsötétített terembeli videóvetítés után, mikor már csak vánszorog az elcsigázott kiállításnéző, kitámolyog a túlvilági fénybe, amit Ryoji Ikeda kegyetlen mennyiségű fehér fénycsöve biztosít egy csupafehér folyosón, teljességgel elvakítva a napszemüvegük után kapkodó látogatókat. Rugoff mesteri karmesterként fűzi egymáshoz a témákat és hangulatokat. (Ráadásul a két helyszínen, az Aresenalében és a Giardiniban ugyanazokat a művészeket állítja ki, így az összhatás még szerkesztettebb, még emlékezetesebb.) A kiállítás címe, a May You Live In Interesting Times (körülbelül: Élj különös korszakban) már magában is egy intellektuális választás. Ezt a mondatot ugyanis kínai átokként emlegeti az angolszász politikai irodalom, az „érdekes” korszakjelzőt negatív ráolvasásként értelmezve. A gond csak annyi, hogy a kínaiak nem ismernek ilyesféle mondást (se jókívánságként, se átokként), egy brit diplomata valamikor félreértett valamit, és azóta nyugaton úgy tudják, a kínaiak így átkozzák egymást. Így lesz fake news egy kulturális mémből.
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
Azon túl, hogy tényleg „izgalmas” időket élünk (direkt politikából kifejezetten kevés akad, sehol egy Trump vagy Brexit gumicsont, annál több queer identitás), a kiállítás nem tolmácsolni akar a különféle kultúrák között. Arra ott vannak a különféle egzotikus nemzeti pavilonok, például az indonézek, akik szegfűszeges cigarettával kínálnak, az egyiptomiak, akik kaszinódekorációba illő tévéfejű szfinxszobrokkal támadnak, vagy a szaúdiak, akik milliárdnyi bőrbigyóval. A főkiállítás viszont – nagyon bölcsen – az egyetemes emberihez igyekszik visszatalálni, mindenekelőtt ősi félelmeinkhez és képzeteinkhez. Christian Marclay például negyvennyolc háborús film tenyérnyi széléből mixelt össze egy kaleidoszkópot, Lara Favaretto minden ember helyett esett bele a még meg nem kötött betontömbökbe, hogy kétségbeesett evickélését megörökítse az utókornak. A kanadai Jon Rafman digitális figurái pedig a mindenkori szenvedés mementóiként görögnek alá a vulkanikus sziklák között, újra és újra fájdalmasan verődve a földhöz, mint valami gyilkos determinizmust elszenvedő piktogram Sziszüphoszok.
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
A főkurátor nem cirkuszi majom,
nem szórakoztatni akar
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
A kortárs képzőművészek már egy ideje keresik a törzsi menedéket, az előző biennálé is humanistákról és virággyerekekről énekelt, meg varázsgombát főző sámánokról. Kapunk ebből a dózisból most is rendesen, de sokkal jellegzetesebb, hogy mennyi hi-tech protézis, digitális kakofónia és sci-fi vízió járul mindehhez idén. Az archaikus múlthoz társulnak a különféle – meglehetősen riasztó, de minimum különös – jövők. Fekete lakkbábuk állnak skót kockák között, 3D-s szendvicsbe gyömöszölődnek a kisgyerekek, recsegő digitális eresztékek, szétmixelt médiaképek, VR-sisakok. (Távolról ehhez illeszkednek a Magyar Pavilonban a Waliczky Tamás által tervezett steril pszeudo kamerák, amelyek letisztult, hűvös pihenőként szolgálnak a Giardini forgatagában.) A szép új világ itt liheg a nyakunkba. A posztinternetes esztétika bizarr digitalitása körülölel minket, ennél már csak a '80-as évek (George Condo óriásvászna nyitja az Arsenalét!), és még inkább a posztmodern dizájn visszaszüremkedése a nyilvánvalóbb: klasszikus oszlopfők műanyagból és állványra rakott márványhomlokzatok.
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
Mindeközben lagúnák között a nagy fehér férfiember trónfosztása zajlik. A Chilei Pavilon egész szellemesen szedte össze – a Hegemónia múzeuma név alatt – a nyugati világ hátborzongatóan embertelen gyarmatosító kulturális szokásait, például a világkiállításokon állatkerti látványosságként mutogatott négereket. A kortárs art world élen jár a színesbőrűek kárpótlásában. Kahlil Joseph BLKNWS vetítése az interneten talált mindenféle tematikájú (politikától a hiphopig) kész videókat vág össze olyan alternatív hírfolyammá, ami valóságos afroamerikai buborékot fúj a belefeletkező néző köré. Az Arsenaléban az alaphangot a dél-afrikai Zanele Muholi fürtös hajával játszó portréi adják meg, vissza-visszatérő refrénként, ehhez jön a fekete figurális festmények sosem látott bősége. Az angolszász világban ez az elmúlt két év legnagyobb slágere, Velencében viszont sosem szerepelt együtt ennyi hasonló. Fekete szereplők feketéllnek fekete festők színes festményein. A sápadtarcú kelet-európai férfiember saját elmúlásának illetlen érzésével sétál a hatalmas, erőtől kicsattanó vásznak között. Amit a biennálé vetít elénk, az a közeledő jövő: az európai múzeumok márványfehér–rózsaszín figuráinak monotonitását – minden észszerű demográfiai számítás alapján – színesbőrű alakok fogják megtörni, sőt, előbb-utóbb uralni is.
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
Két éve még a szivárványtörzs hippi tagjaként táncoltunk a bennszülöttekkel, most már inkább a beolvadásra váró etruszkok melankóliájával bandukoltunk a színesbőrű pavilonok között széles nagy Velencében. Hogy a rosszkedvet elűzzük, egy 18. századi palazzo felé vesszük az irányt, ott a nagykövetek bálján, pazar üvegcsillárok alatt, nyugati diplomaták között locsolhattuk magunkba a proseccót, míg meg nem jön értünk a vizitaxi. As ősöreg bejáraton – hiába veri a falat Shilpa Gupta vaskapuja a biennálén – csak a meghívott VIP-ek juthatnak át. Akárhogy is, etruszknak lenni nem olyan rossz dolog.
![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/thumbs/phoca_thumb_l_08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella✕![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/00.jpg)
Shilpa Gupta 2009-es Cím nélküli műve monoton módon csapkodja a falat jobbra és balra, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/01.jpg)
Christoph Büchel Barca Nostra (2018–2019) névre elkeresztelt hajójában ezer menekült fulladt meg pár éve, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/02.jpg)
Mari Katayama nem keresi fotóin a bizarr témákat, hiszen vele született csontbetegsége miatt lábai nem épek, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/03.jpg)
Ryoji Ikeda 2008-as spectra III. című folyosója valósággal elvakítja a látogatókat, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Francesco Galli ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/04.jpg)
Christian Marclay 2019-es 48 háborús mozi című műve végignézhetetlen villódzás, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/05.jpg)
Hito Steyerl 2019-es This is the Future című teljes termes médiainstallációja igazi posztdigitális hibrid világot teremtett, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Andrea Avezzù ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/06.jpg)
Waliczky Tamás pszeudo digitális kameratervei a béke szigetét jelentették a biennálé nyüzsgésében, 2019, Velencei Biennálé
© fotó: Rosta József ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/07.jpg)
A fekete festő Michael Armitage – nem meglepő módon – fekete figurákat szerepeltet festményein, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella ![](/images/phocagallery/2019_05/Biennale/08.jpg)
Látogatók hömpölyögnek Martine Gutierrez fotói között az Arsenaléban, 2019, May You Live In Interesting Times, Velencei Biennálé
© a Velencei Biennálé jóvoltából, fotó: Italo Rondinella
Velencei Biennálé
2019. május 11. – november 24.