A gyűjtők új generációja

A műgyűjtők új nemzedéke beszélt motivációról, hagyományról és a műtárgypiaci friss tendenciáiról az Art Marketen. Tippek és trükkök. Kedvcsinálóval.

Ma már nem kell
szivarfüstöt és konyakot
nyelned, hogy
bennfentes infókat
szerezz.

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

Hogyan válj új generációs gyűjtővé?

Nem tudod? Nem kell tudni, csak akarni, és már kezdheted is!

Szeresd a képzőművészetet! Nézz utána, nézd ki és nézd meg!

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

Első lépésként dőlj hátra a fotelben és szörfözz az interneten. Persze fontos, hogy mire kéne rákeresni, de minden információt könnyedén elérsz. A személyes ízlésed legyen a döntő, ha gyűjtesz. Ez a te falad, a te lakásod és egy szint után a te raktárad, a saját lenyomatod, a te kis múzeumod. Nem szabad puszta befektetésként kezelni, mert a személyes kötődés további felbecsülhetetlen értéket ad a műalkotásoknak. A kortárs műtárgyaknak nincs másodlagos piaca. Amit ma megveszel, azt nehézkes másnap ugyanazon az áron pénzzé tenni – nem véletlen tűnnek az árak relatívnak.

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

Mennyit ér valójában egy műalkotás? Régen csak exkluzív forrásokból lehetett megtudni a tutit. Ma már nem kell szivarfüstöt és konyakot nyelned, hogy bennfentes infókat szerezz. A monitorodra cuppanva követheted a világ összes aukciós leütését, utánanézhetsz bármely művésznek, sokkal részletesebben megismerheted, mint az információs forradalom előtt. Az interneten a képzőművészek referenciáit és az árait meghatározó objektív mutatók mind megtalálhatók: hol és kitől tanult? Miben vett részt? Kik díjazták? Hol és kivel állított ki? Milyen gyűjteményekben szerepel? Megjelent róla valami online vagy offline? Milyen aukciós eladásai vannak? Népszerű? Hányan követik, lájkolják és osztják meg őt, vagy a galériáját az Instagrammon, illetve a Facebookon?

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

Ha valaki azt hiszi, hogy a közösségi média nem számít, akkor leragadt az előző évezredben. Az Instagram manapság alapvető eszköze a művészeknek és a galériáknak.

A gyűjtők új generációja sokszor nem is látja élőben a műtárgyakat vásárlás előtt. Az internet a leghitelesebb forrás, ahol nincs susmus, így a műgyűjtők új generációját nem lehet megvezetni. Megnyitod az Artprice-t, vagy az Artnetet, vagy más online fórumot, ahol megnézheted mennyiért adták el a művész cuccait az árveréseken. Ha még nem jegyzett, fiatal művésztől akarsz vásárolni, az kockázatos, de nagy hozammal kecsegtet. Fontos, hogy szeresd a munkáját, mert ha örömet okoz, mikor ránézel, akkor nem veszthetsz rajta.

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

A technológiai forradalom szövődménye a hálózatiság exponenciális növekedése. A kívülmaradás nemcsak hátrányos, hanem végzetes. A hálózatból való eltűnés a kihalással egyenlő.

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

A Google Art Projectet követve a legtöbb nagy amerikai múzeum megtekinthetővé tette tárlatait Google Street view technológiával. Európában is számos nagy intézmény használta már ezt a technológiát, köztük a Műcsarnok is. Az Artmarketen az Autistic Art Alapítvány egy még korszerűbb virtuális világba kalauzol. A dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézetben és a Székesfehérvári Szent István Király Múzeumban megrendezett Autizmus mint metafora kiállítást mutatja be a Walter’s Cube VR technológiájával.

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

Akkor a white cube-ot felváltotta a VR és a user experience? Vajon hogyan lesznek képesek a galériák alkalmazkodni a gyűjtők új generációjának elvárásaihoz? A rugalmas új technológiai paradigma még nem teljesen törte át a műtárgy-kereskedelem konvencionális határzárát, de az online kiállítások és eladások egyre nagyobb hangsúlyt kapnak. A képzőművészet – mint szórakozás és mint befektetés – most könnyebben elérhető, mint valaha.

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

Olvass, kutass és élvezd, mert képzőművészet tanulságos, szórakoztató és mindenek előtt káprázatos. Ha edzeni akarod a szemed és megismerni a képzőművészet mélységeit, tanulj, menj el művészeti vásárokra (például most az Art Marketre), vagy járj kiállításokra és múzeumokba, akár online, és nézegess képeket, rengeteget. Ha találtál egy jó művészt és egy művet, amit szeretsz, álmodd fel a faladra és ne vacakolj: vedd meg az első műtárgyadat!

Az Art Market Budapest megnyitója

© az Artkartell engedélyével, fotó: Zellei Boglárka

 

— Pátkai Marcell

2017. október 14., szombat 10:46
kapcsolódó cikkek
ajánló

Ekrem Yalcindag: Feels Like Home. Again

Ekrem Yalcindag: Feels Like Home. Again c. // Molnár Ani Galéria

támogatók