Nehézkedés

Újcirkusz és kortárs képzőművészet most egy pop-up eseménysorozat keretében összekerültek. Álomdiszkó és lengő trapéz.

A Recirquel egyik akrobatája a kiállításon

© az Artkartell jóvoltából

A Recirquel egyik akrobatája Poroszlai Eszter képe előtt

© az Artkartell jóvoltából

 Két külön világ, de a közöttük fellépő tömegvonzás eredménye nem az összeütközés, hanem a balansz a REM fázison innen és túl.

A különböző előadó- és képzőművészeti projektnek helyet adó PP Center már korábban is rendezett crossover happeninget, például idén májusban a Beton Pikniket a street art, a hiphop, a graffiti és a slam poetry jegyében. Ezúttal a kulturális inkubátorházban dolgozó artistákat és képzőművészeket kérték fel közös megjelenésre, mégpedig a gravitáció hívószavával. A Budapest Projekt Galériába települt 10 napos rendezvény első három estéjén újcirkusz előadásokat tartottak a Recirquel Társulat tagjainak közreműködésével, valamint nyolc művész (Partizán Műterem és Galéria) részvételével rendeztek kiállítást, lazán kapcsolódva a manézs világához. A földszinti térben absztrakt munkák dominálnak, a kör visszatérő alapforma, emellett egyfajta álomszerűség kíséri végig a műveket, ami szintén nem idegen a cirkusz miliőjétől (lásd a Karinthy-novellát!).

Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Törteli Lilla festménye, középen Törteli Lilla objektje, jobbra Poroszlai Eszter képe), 2016, Budapest Projekt Galéria

© az Artkartell jóvoltából

Tollas Erik: Gipsyvacui 3. (Forgó), 2016, akril, vászon, biciklikerék, elektromos motor, Ø 59,5 cm

© az Artkartell jóvoltából

Tollas Erik régóta kísérletezik nyomszerű mintázatokból, foltokból és pikkelyekből kialakított sűrű struktúrákkal, amik hol biológiai, hol mikroszkopikus képzeteket keltenek; ezúttal forgó korongra kerültek. Oláh Orsolya tondó-sorozatánál a forma sztrikt, a színek diszkósak (neonrózsaszínek, merész lilák, hideglelős zöldek), a felületek vagányak (fújt, csorgatott, kent). Törteli Lilla két textilmunkájának felületén egy-egy finom jegyzetfutamhoz hasonló, megkapó kompozíció: könnyed, levegős, mégsem híg. Mellettük a szalagokból, biciklilámpából és gipszöntvényből álló, falra szerelt objektjének intim szürreálja.

Poroszlai Eszter: Cím nélkül (Egy kúp), 2016, elasztikus tüll, drótkötél, 250×235×230 cm

© az Artkartell jóvoltából

Nagy Zsófia Magdolna: Dobbantó, 2016, tus, vászon, szétbontott faszék, 47×98 cm

© az Artkartell jóvoltából

Poroszlai Eszter korábbi munkásságára az alapformák és a vásznakra vagy térbe feszülő tüllök jellemzők. Most mindezek a cirkuszporond képzeteire játszanak játékos szellemességgel: a színek a dresszek selyemfényére utalnak, a textil sátorszerűen kupolásodik (ráadásul épp belőle lóg le a cirkuszosok karikája). Nagy Zsófia Magdolna fekete vászonnal borított formázott objektje azokhoz a hibridtárgyakhoz hasonlít, amilyeneket álmában lát az ember: a szigorúan egyenes széktámla amorf alakzatban végződik. A pincerészben Menyhárt Norbert poétikus videómunkája kapott helyet. A diavetítő által vetített képen elmosódott alakok, elmosódott környezet: mint valami homályos gyerekkori emlék (játszótéren? strandon?). A készülék fénysugarába lógatott diszkógömb a ráeső fényt permetezi szét a térbe.

Oláh Orsolya: Vény nélkül (VIII., XXIII., XXIV., X., XVIII.), 2016, olaj, akril, vászon, Ø 62 cm

© az Artkartell jóvoltából

Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria

© az Artkartell jóvoltából

Végül szólni kell az első este tartott performanszról, amit Szalay Péter és Veres Balázs jegyzett. A michelangelói gondolat parafrázisaként, hungarocelltömbből bontották ki – izzó cekaszszál segítségével – a formát, nevezetesen egy cirkuszi ágyút, a csövéből kilőtt figurával. Maga a performansz is precíz csapatmunka, koncentrált egymásrafigyelés, növekvő izgalom, szóval igazi attrakció volt, amellett, hogy az alkotás folyamatáról is elmondott valami lényegit.

 

— Mészáros Zsolt

2016. november 09., szerda 21:51
kapcsolódó cikkek
  • Vedd fel a fonalat!

    Mi kék / Az ég! / Mi zöld / A föld! (Petőfi Sándor: Mi kék az ég! 1845 április, részlet)

  • On the Rocks

    On the Rocks / Artkartell Collection / Artkartell projetspace

  • Újrahelyezkedés

    Kérdések a levegőben és a kiállításon. Sáfárkodás a ready-made-ek örökségével.

ajánló

Vámos János: „Vysoké otáčky"

Vámos János: „Vysoké otáčky" // Galerie Dolmen, Prága, Csehország

támogatók