A nemzetközi műkereskedelembe visszatért az erő. Business as usual. Képgalériás beszámoló.
A Frieze a világ egyszerre
óriási és menő art faire,
igazi trendiránytű és
kereskedelmi hot spot.
Hiába cidrizett a londoni műkereskedelem a Brexit nyomán felbolydult Citytől, az európai gazdaság ellenszer nélküli stagnálásától, az egyre inkább beboruló globális kilátásoktól, a kortárs művészet új sátánjától, Donald Trumtól, és úgy általában, a populista hőzöngő politikusok nemzetközi diadalmenetétől, a műtárgypiac köszöni szépen, jól van.
A „szokásos üzletmenet” – írta a The Art Newspaper szakírója a Christie's nagy árveréséről, amit a londoni műkereskedelem őszi csúcsára, a Frieze hétre időzítettek. Szépen érkeztek a licitek, kopogott a kalapács, majdnem megduplázva a – meglehetősen óvatosan megállapított – össz-becsértéket. Közben pedig a kelet-európai szíveknek olyan kedves események is történtek, mint hogy a román sztárfestő, Adrian Ghenie ős-mozira utaló, kétrészes tablója, a 2008-as Nickelodeon 7,1 millió fontért talált gazdára. Nem arról van szó csupán, hogy a Kolozsvári Iskola ikonja kezd felzárkózni a nemzetközi élvonalhoz – ő maga már az élvonal. „Ghenie az új Baconként van beállítva” – mondta a Los Angeles-i dealer, Stefan Simchowitz. Márpedig ő tudja, nála nagyobb spekulánst nem hord hátán a nyugati part.
És eme kellemes előjáték után jött a Frieze vásár, a maga gigantikus kortárs kínálatával. A Frieze a világ egyszerre óriási és menő art faire, igazi trendiránytű és kereskedelmi hot spot. Ráadásul a magyarok is bejutottak, hosszú kihagyás után, az óceániai faragványoktól a szürrealista festőkig sok mindent felsorakoztató Frieze Masters-re. Itt a Vintage Galéria a White Cube-os kiállítás után már nemzetközi sikerszereplőnek számító Maurer Dórával domborított – nem olcsó kelet-európai kuncsorgóként, hanem egyenrangú partnerként. (Közben a magyar neo-avantgárd diadalútja a londoni műkereskedelemben megállíthatatlan: Jovánovics György a Mayor Gallery-ben parádézik hatalmas és elegáns gipsz táblaképeivel.)
Azért Londonban nem a magyar jelenlét dominál, hanem a mindent elborító amerikai. Nemcsak az Egyesült Államok legnagyobb sztárjai öntötték el a Frieze-t (és a múzeumokat), hanem a megállíthatatlan latin-amerikaiak is. Mindezek mellett pedig a '90-as évek került a fókuszba: a kurátorok olyan történelmi igényességgel rekonstruáltak galériás kiállításokat az évtized elejéről, mintha a '70-es évek legendás bemutatóiról lenne szó. Működik a mítoszgyártás.
Hogy ne maradjunk le a friss vizuális csemegékről, itt egy kis képes beszámoló a Frieze Londonról (a fotógaléria megnyitásához klikk a képre):
A fiatal kínai művész Yu Honglei trendi domborművei és objektjei a sanghaji Antenna Space strandján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind✕A fiatal kínai művész Yu Honglei trendi domborművei és objektjei a sanghaji Antenna Space strandján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Liz Magic Laser kipárnázott és nagyon menő standja a feltörekvő Los Angeles-i Various Small Fires galéria egyéni kiállításán, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Samara Golden – Spoeri csapdaképeit idéző – falra szerelt vacsoraasztalai a New York-i Canada galéria standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Hans-Peter Feldmann picit átfestett 19. századi portréi a londoni Simon Lee Gallery standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Leo Villareal fotogén fényinstallációi a Pace galériaóriás standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Lucy Dodd különös vászonképei és bizarr székinstallációja a New York-i David Lewis standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind A berlini nagymenő Esther Schipper rekonstruálta Dominique Gonzalez-Foerster 1993-as filmes motelszoba-kiállítását, a '90-es éveket megidéző szekcióban, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Hans Op de Beeck gipszből kiöntött könyvtára bűvölte el az elegáns illúziókra fogékony nézőket a New York-i nagymenő, Marianne Boesky standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind A Hauser & Wirth galériamogul nagyszabású standot állított össze: egy fiktív szobrászműterembe hordta össze egy seregnyi művészének plasztikáit és képeit, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Portia Munson csupa rózsaszín tárgyakból összegyűjtött asztali installációja (Pink Project: Asztal, 2016) a New York-i P.P.O.W standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Angelo Plessas sátra és neon feliratai a feltörekvő athéni The Breeder standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Grace Weaver naiv, illusztratív festményei és Laura Aldridge vázái a feltörekvő glasgow-i Koppe Astner standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind Az Új Zéland-i Francis Upritchard szappanszínű totál installációja a londoni Kate MacGarry standján, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind A glasgow-i Modern Institute standját használt hullámpanelekkel dobta fel Martin Boyce, nagyon trendi elegyet alkotva, Frieze London, 2016
© a Frieze jóvoltából, fotó: Linda Nylind