
AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Benkő Barnabás: Rv3001 c. kiállításából, Resident Art galéria, 2025.
© a művész és a Resident Art galéria jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Benkő Barnabás: Rv3001 c. kiállításából, Resident Art galéria, 2025.
© a művész és a Resident Art galéria jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Benkő Barnabás: Rv3001 c. kiállításából, Resident Art galéria, 2025.
© a művész és a Resident Art galéria jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Benkő Barnabás: Rv3001 c. kiállításából, Resident Art galéria, 2025.
© a művész és a Resident Art galéria jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Benkő Barnabás: Rv3001 c. kiállításából, Resident Art galéria, 2025.
© a művész és a Resident Art galéria jóvoltából.AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Benkő Barnabás: Rv3001 c. kiállításából, Resident Art galéria, 2025.
© a művész és a Resident Art galéria jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Benkő Barnabás: Rv3001 c. kiállításából, Resident Art galéria, 2025.
© a művész és a Resident Art galéria jóvoltából.
AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Benkő Barnabás: Rv3001 c. kiállításából, Resident Art galéria, 2025.
© a művész és a Resident Art galéria jóvoltából.
Behind the Scenes, Structured Freedom, Broken Lines – Benkő Barnabás elmúlt három évben nyílt egyéni kiállításainak címei, melyek szabadon így fordíthatók: Színfalak mögött, Strukturális szabadság, Tört vonalak. A címek utalnak a kiállított képek formai jellegzetességeire, a szabad asszociációk tág mezejét nyitva meg a befogadó előtt, miközben a szubjektív értelmezések és a (pre)koncepciók szemüvegét helyezik a néző szemére. Jelen kiállításunk címe elsőre talán kissé titokzatos, de értelmezés tekintetében a fentieknél egész biztosan tartózkodóbb. A falfirkászok rögtön rávágnák, a laikusok pedig egy gyors keresést követően megfejthetik annak az akril festékszórónak a kódját, amely az élénk vörös (Vivid Red) fantázianevet viseli. A címadás tehát semmi több, mint egy szín. Ez a szín azonban jelen pillanatban mindennél jobban meghatározza a képek hangulatát, melyeket leginkább az alábbi jelzőkkel lehetne körülírni: direkt és dinamikus, élénk és erőteljes, intenzív és indulatos, szenvedélyes és szabad, de legfőképpen vad.
Benkő legújabb képein a gesztus mérete, a színsávok szélessége és íve megnő, már-már monumentális léptéket ölt, amely így az emberkéz alkotta geszturális „vonal” kivitelezhetőségének felső határát súrolja. Úgy tűnik, hogy a művész nem csak a gesztus, de a vászon által felkínált felület méretét is feszegeti, határait lépten-nyomon áthágja, túlterjeszkedik rajta, megnyitja azt. Szabadságvágya és szenvedélyessége éppen ebben a méret- és határátlépésben érhető tetten. A korábbi festményeket jellemző strukturáltság, a szabadságot valamiképpen mégis összefogó rend már csak nyomokban érhető tetten: leginkább a kötött írás képére emlékeztető sorminták formájában. Ezek a ritmikus, íves ornamensek primer és gyors mozdulatok eredményeképpen születnek. Egyszerre értelmezhetők a belső indulat azonnali levezetéseként és a naplóírás gyors írásképére való utalásként, azaz az érzelmek és gondolatok verbális megfogalmazásának képi metaforájaként is. Hasonlóan Vera Molnár Anyám levelei című művéhez, ahol szintén az írásképet idéző sorminta dinamikájának fokozása bontakozik ki. A sorok azonban legtöbbször széttöredeznek, elcsúsznak egymáson, kitakarják egymást és követhetetlenné válnak. A kaotikus látvány a heves érzelmek által keltett kusza gondolatok formátlanságának, valamint az írás születésének folyamatos létrehozó és kitörlő, alkotó és megsemmisítő minőségére utal. Széttépett papírfecnik, összegyűrt lapok, megformált, de elvetett sorok köszönnek vissza a vásznon. A titok azonban most is fontos kulcsfogalma a képeknek, hiszen az egymást takaró rétegek függönyként fedik el és zárják el a kíváncsi tekintet elől a festmény mélységi rétegeit. Bár a történet mélységét sejtetik az egymáson átható rétegek, a narratíva megfejthetetlen marad. A tér mélysége felsejlik, de nem bontakozik ki a néző szeme előtt. Az Rv3001 az intenzív vonzalom, a mély fájdalom és a megküzdés vizuális naplójaként is értelmezhető. A szabad gondolat és érzelemtársítások révén persze még sok más egyéb módon is.
A harmincas évei elején járó Benkő Barnabás (1994) művészete leginkább a gesztusfestészet, a street art és az absztrakt expresszív látásmódok felől közelítve értelmezhető. A Magyar Képzőművészeti Egyetem festőművész szakán, Chilf Mária osztályában végzett 2021-ben. Az Rv3001 a művész negyedik egyéni kiállítása, és egyben az első szóló kiállítása a Resident Art galériában.
// Schneller János művészettörténész