A Saatchi Art Stratégia

A brit kortárs színtér galériás guruja, a kilencvenes évek londoni világsztárjait felépítő Charles Saatchi 2006-ban létrehozott egy online platformot. Magyar művészeket kérdeztünk az azóta is viruló menekülési útvonalról.

Sok fiatal művész várja a megváltást a galériás képviselettől. Egyrészről ez nem mindenkinek jön össze, másrészről pedig, akinek igen, annak sem szolgáltat különösebb garanciát a folyamatos anyagi és szakmai sikerre. Van egy weboldal, ami szintén nem jelenti az „örökéletkódot” a kortárs képzőművészet játékterében, de mégis sokat segíthet azoknak a művészeknek, akik – részben vagy egészen – saját kezükbe szeretnék venni karrierjük irányítását.

A www.saatchiart.comról van szó.

A Saatchi Art nem kell, hogy a végcélt jelentse, de sokat segíthet abban, hogy nagyobb és nemzetközi közönséghez juthassanak el a művészek a világ bármely pontjáról. Sőt, egyre több hazai történet is szól eladásokról. A műtárgyvásárlások akár folyamatossá is válhatnak a kitartó munkának és az intenzív webes jelenlétnek köszönhetően.

GALÉRIÁBA ÖLTÖTT SOCIAL MEDIA

A Saatchi Artot úgy kell elképzelni, mint egy online működő, de fizikálisan az USA-ban székelő for-profit galéria és egy közösségi oldal keverékét. Rengeteg művész regisztrál, de vannak olyan érdeklődők is, akik csak lájkolni vagy követni (follow) szeretnének néhány számukra kedves képzőművészt. Vagyis az oldalon ugyanúgy egymásra találhat művész és közönsége, mint két alkotó.

Bár az online piac

és a versenytársak köre azóta

folyamatosan bővül,

a Saatchi Art még mindig

reális opciót jelenthet

a galériás világon kívüli

eladásra.

Mi is követhetünk valakit az oldalon keresztül, de minket is követhetnek, tehát az ismerkedés nagyon szerteágazó és élő. Amellett, hogy az oldal struktúrájából és könnyen kezelhetőségéből adódóan jó felület lehet portfóliók bemutatására, a főoldalon van szerkesztett tartalom is, ami az oldal felhasználóiból és munkásságukból építkezik.

Huszti János profilja a Saatchi Art oldalon

© forrás: www.saatchiart.com

Az online galéria fő kurátora és arca Rebecca Wilson, aki ugyanúgy követhető felhasználó, mint bárki más az oldalon. Rövid bemutatkozó szövege és magabiztosságot sugárzó, mosolygós fotója engem biztosan meggyőzne, ha képzőművészként itt szeretnék érvényesülni. Szerencsére ennél a benyomásnál konkrétabb dolgokról is be lehet számolni. A fiatal magyar képzőművész, Huszti János például egész komoly sikereket ért el itt.

Nem sokkal azután – mesélt Huszti a kezdetekről –, hogy művész barátaimtól hallottam a saatchiart.comról, regisztráltam is, de csak tavaly vettek tőlem először képet. Ezen a télen kezdett el igazán beindulni a dolog. Egyre több helyről, egyre több féle dolgot kezdtek el vásárolni tőlem. Szerintem kell a regisztrációtól számított egy-két év, mire kiderül, hogy a fent lévő művész kellő aktivitással mire tud jutni.

PROFI MECHANIZMUS

Ha viszont beindul a gépezet, akkor olajozottan működik.

Nagyon praktikus eladási forma, mert sok galériával ellentétben nem 50%-ot, hanem csak 30%-ot vesz le az eladói árból. Szintén könnyebbséget jelent, hogy nincs gondom a szállítással. A vevő – éljen a világ bármely pontján – a futárszolgálat segítségével egy héten belül megkapja a munkámat, és nekem csak annyi a dolgom, hogy becsomagoljam.” Huszti művei a Saatchi Artnak köszönhetően jutottak el a tengerentúlra, New Yorkba, Bostonba, de Dublinba és Mexikóvárosba is. Elégedett a vásárlóival is: „Volt köztük politikai elemző és neves divatszakember is.

Az oldalon való értékesítés tehát nem lehetetlen! Sőt, kis kitartással – és persze a platform esztétikai sajátosságait figyelembe vevő munkákkal – ez egy abszolút reális cél. Plusz szolgáltatás a Saatchi Arton, hogy a feltöltött munkákból készült printeket is értékesíteni lehet. A pár regisztrált magyar művész közül Sinkovics Ede is ezt emelte ki az Artkartellnek: „Nekem elsősorban reprókat sikerült eladnom itt. Ez egy tök jó szolgáltatás. Bármelyik feltöltött munkádról készült repró megvásárolható, ráadásul úgy, hogy te állítod be az árát. De minden mást a Saatchi intéz. Én nem is találkoztam azokkal a nyomatokkal, amiket az oldalon vásároltak meg tőlem.

Sinkovics Ede profilja a Saatchi Art oldalon

© forrás: www.saatchiart.com

MAGYAROK A TOP LIGÁBAN

Az értékesítés bármelyik formáját és természetesen az oldalon való népszerűséget is elősegítheti, ha a szerkesztett tartalmak valamelyikébe be tud valaki kerülni. Itt vannak művészportrék, top listák, kurátori válogatások – sok a lehetőség. Az absztrakt képeket festő Forgó Árpád egy ilyen lehetőséget ragadott meg.

Van egy online verseny, a showdown, amit különféle témákban hirdetnek meg, körülbelül évente kétszer. Én már egy ideje töltöttem fel munkákat az oldalukra, mikor szembe jött egy olyan téma, amibe belefértem az egyik munkámmal: az In Glorious Colour. Erre több mint 6000 alkotással neveztek be, de az én munkámat, a Nagy fehér kockát beválasztották az első tízbe és kiállították Londonban a Griffin Galleryben. Ez elég nagy látogatottságot produkált a saját weboldalamon, illetve a saatchis oldalamon is. A munka nem kelt el Londonban, de több mint háromezren látták online, néhány százan pedig élőben, aminek nagyon örültem. Azóta ez a mű felbukkant több blogban, a pin it-en, stb. Szóval elkezdett önállóan barangolni.

Forgó Árpád profilja a Saatchi Art oldalon

© forrás: www.saatchiart.com

Hasonló sikerekről számolt be Sinkovics is, akinek egyik munkáját a főkurátor beválogatta az éppen akkor aktuális „top 10 festmény” listájába, egy másik alkalommal pedig a „top 10 kelet-európai művész” közé került be. Huszti szerepelt már az oldalon a „hét művészeként” és még egy főoldalról elérhető interjú is készült vele.

POSZTER HELYETT

A rengeteg pozitívum mellett azért azt is meg kell említeni, hogy a Saatchi Art több mint félmillió műből álló kínálatának minősége meglehetősen hullámzó. Könnyen bele lehet futni színvonalasabb munkákba, de a többség a mennyiségi túlterheltség miatt kevésbé kvalitásos. „Azért fontos látni – jegyzi meg Huszti –, hogy a Saatchi Arton a munkák jelentős része meglehetősen giccses, kereskedelmi mű. Ezt el kell fogadni, ha használni akarod az oldalt. Én se rakom fel ide az össze művemet, a figurális munkák például szerintem sokkal jobban értékesíthetőek itt, mint az absztrakt képek. Ha pedig valaki ebben technikailag jó tudni lenni, az már félsiker. Rengetegen az oldalon fennlévők közül úgy csinálnak figurális munkákat, hogy ahhoz nincs meg igazán a képzettségük. Ebben a közegben ki lehet tűnni a technikai tudással is!

A Saatchi Art nem a profi műértők fóruma. Színtónus alapján is lehet keresni, a felkínált műveket pedig egy szoftver bemontírozza a fehér szófa fölé – hogy lássa a kliens, mit rendel meg.

Az elmúlt években gombamód szaporodtak a böngészés és lájkolás élményét kínáló, látványos és népszerű képzőművészeti weboldalak. A közösségi média felőli oldalon ott van a valóságos social mediaként működő Art Stack, vagy a Curiator, ami menő kortárs műtárgyakból kurál közös és egyéni gyűjteményeket. A piac felől közelít a nagy médiahátszéllel megalapított, profi galériákkal és múzeummamutokkal együttműködő, futurisztikus online művészet vállalkozás, az Artsy, az Artuner, szerényebb, már-már antikapitalista húrokat penget, az ArtRank viszont pénzügyes befektetőknek való grafikonokat és algoritmusokat kínál, míg a Paddle8 pedig webes aukciókban utazik. —R.G.

© forrás: www.saatchiart.com

Az óriási verseny miatt a sikereket garantálni nem lehet, de az biztos, hogy a megkérdezett művészek inkább ajánlják az oldalt. Kitartó online jelenléttel szakmai elismerések és eladások is megtörténhetnek.

TÚL A CSÚCSON

De azzal nem árt tisztában lenni, hogy az online vásárlás a kortárs műkereskedelem olcsóbb kategóriáiban van csak felfutóban. És nem a Saatchi Art az egyetlen ilyen jellegű oldal! A kezdeti nagy hírverés és a Saatchi márkanév ismertsége miatt még mindig világszerte népszerű website pár éve szebb reményekkel indult. Némi hanyatlás után, a 2014-es tulajváltás óta sikerült ismét felfelé ívelő pályára állítani. A most több mint 50 000 regisztrált művész száma első hallásra meggyőzően hat, de ha figyelembe vesszük, hogy ez öt éve a kétszerese volt (az akkor még Saatchi Online-nak hívott oldalon), akkor egy pillanatra megakadhat a túláradó lelkesedés!

az online vásárlás

a kortárs műkereskedelem

olcsóbb kategóriáiban

van csak felfutóban

Bár az online piac és a versenytársak köre azóta folyamatosan bővül, a Saatchi Art még mindig reális opciót jelenthet a galériás világon kívüli eladásra. Ez különösen vonzó lehet a magyar művészeknek, hiszen dollárban vagy euróban olyan összegeket is kifizethetnek egy-egy munkáért, ami itthon elképzelhetetlen, de egy amerikai vagy nyugat-európai vásárlónak nem jelent különösebb anyagi megterhelést.

 

— Szabó Tamás

2015. április 17., péntek 10:50
kapcsolódó cikkek
  • Vásár vírus idején

    Az Art Market Budapest idén ősszel is megnyitja kapuit, akárhogyan is. Covid-protokoll, online platform, közös jelenlét és jövőkép. Az Artkartell kényes kérdéseire Ledényi Attila, a vásár igazgatója válaszol.

  • Price of nothing

    Portréfilm készült az 1960-as évek egyik úttörő absztrakt festőjéről, Hortobágyi Endréről. Ketrec, könny, kiütés.

  • Gregorián geometria és funky absztrakt

    Ahol a városi színházon két Vasarely-óriásmozaik is van, ott nem meglepő, hogy a múzeum, hűen a múlthoz, rendszeresen teret ad a nonfiguratív nemzedékek legjavának.

ajánló

In Da Studio 16. – Kanics Dorottya

Szabadság, közösség, atmoszférateremtés, élő hely, gyermeki tisztaság és misztikum.

támogatók