Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Két külön világ, de a közöttük fellépő tömegvonzás eredménye nem az összeütközés, hanem a balansz a REM fázison innen és túl.
A különböző előadó- és képzőművészeti projektnek helyet adó PP Center már korábban is rendezett crossover happeninget, például idén májusban aBeton Pikniketa street art, a hiphop, a graffiti és a slam poetry jegyében. Ezúttal a kulturális inkubátorházban dolgozó artistákat és képzőművészeket kérték fel közös megjelenésre, mégpedig a gravitáció hívószavával. A Budapest Projekt Galériába települt 10 napos rendezvény első három estéjén újcirkusz előadásokat tartottak a Recirquel Társulat tagjainak közreműködésével, valamint nyolc művész (Partizán Műterem és Galéria) részvételével rendeztek kiállítást, lazán kapcsolódva a manézs világához. A földszinti térben absztrakt munkák dominálnak, a kör visszatérő alapforma, emellett egyfajta álomszerűség kíséri végig a műveket, ami szintén nem idegen a cirkusz miliőjétől (lásd a Karinthy-novellát!).
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Törteli Lilla festménye, középen Törteli Lilla objektje, jobbra Poroszlai Eszter képe), 2016, Budapest Projekt Galéria
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Tollas Erik régóta kísérletezik nyomszerű mintázatokból, foltokból és pikkelyekből kialakított sűrű struktúrákkal, amik hol biológiai, hol mikroszkopikus képzeteket keltenek; ezúttal forgó korongra kerültek. Oláh Orsolya tondó-sorozatánál a forma sztrikt, a színek diszkósak (neonrózsaszínek, merész lilák, hideglelős zöldek), a felületek vagányak (fújt, csorgatott, kent). Törteli Lilla két textilmunkájának felületén egy-egy finom jegyzetfutamhoz hasonló, megkapó kompozíció: könnyed, levegős, mégsem híg. Mellettük a szalagokból, biciklilámpából és gipszöntvényből álló, falra szerelt objektjének intim szürreálja.
Poroszlai Eszter: Cím nélkül (Egy kúp), 2016, elasztikus tüll, drótkötél, 250×235×230 cm
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Poroszlai Eszter korábbi munkásságára az alapformák és a vásznakra vagy térbe feszülő tüllök jellemzők. Most mindezek a cirkuszporond képzeteire játszanak játékos szellemességgel: a színek a dresszek selyemfényére utalnak, a textil sátorszerűen kupolásodik (ráadásul épp belőle lóg le a cirkuszosok karikája). Nagy Zsófia Magdolna fekete vászonnal borított formázott objektje azokhoz a hibridtárgyakhoz hasonlít, amilyeneket álmában lát az ember: a szigorúan egyenes széktámla amorf alakzatban végződik. A pincerészben Menyhárt Norbert poétikus videómunkája kapott helyet. A diavetítő által vetített képen elmosódott alakok, elmosódott környezet: mint valami homályos gyerekkori emlék (játszótéren? strandon?). A készülék fénysugarába lógatott diszkógömb a ráeső fényt permetezi szét a térbe.
Oláh Orsolya: Vény nélkül (VIII., XXIII., XXIV., X., XVIII.), 2016, olaj, akril, vászon, Ø 62 cm
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria
Végül szólni kell az első este tartott performanszról, amit Szalay Péter és Veres Balázs jegyzett. A michelangelói gondolat parafrázisaként, hungarocelltömbből bontották ki – izzó cekaszszál segítségével – a formát, nevezetesen egy cirkuszi ágyút, a csövéből kilőtt figurával. Maga a performansz is precíz csapatmunka, koncentrált egymásrafigyelés, növekvő izgalom, szóval igazi attrakció volt, amellett, hogy az alkotás folyamatáról is elmondott valami lényegit.
A kiállított művészek ugyan mind más háttérből jönnek, mégis a férfitekintettel szemben ünneplik a női test szabadságát és feloldják annak tárgyiasítását.