Hősök, szerepek és építkezés. Puklus Péter nyomja a technót a Trafóban.
hiszen az élet – legalábbis bizonyos értelemben – nem más, mint techno!
Ahogy a lexikonban áll: „A hardcore techno egy 1990-es évek elején kialakult elektronikus zenei stílus, amelynek mindenkori jellemzője a kompromisszummentes, agresszív és nyers hangzás, a négyszögjelűre torzított lábdob, és a gyors tempó. (...) A hardcore techno olyan kísérletezések révén született meg, amelyekben a fő hangsúlyt a minden addiginál keményebb hangzásvilág kialakítása kapta.”
Bár Puklus Péter aktuális kiállításának címeLife is Techno(szabadfordításban: Az élet techno), az installációt elnézve, bizonyos szempontból talán érdemes kicsit pontosítani a fenti definíció tükrében: Life is Hardcore Techno. A Trafó Galéria alagsori terét ugyanis ezúttal egészen radikális és „minden eddiginél keményebb” beavatkozás jellemzi.
Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria
A kiállítótér általában fehér oszlopai most fekete festéssel vannak kiemelve, köztük pedig szintén feketére festett, építkezéseken használt síkháló feszül. A hálón neoncsövek világítanak szinte bántó fényerővel, elsőre kibetűzhetetlenül. A kiállítási vezetőből később kiderül, hogy a szabványméretű neonok a kiállítás címét adó Life is Techno feliratot rajzolják a művész tipográfiai tervei alapján.
A vasháló U-alakban osztja két részre a teret, így az érkezést követően a kiállításlátogatónak azonnal döntést kell hoznia, hogy jobbra, vagy balra indul; a múlt, vagy a jövő felé egy képzeletbeli idővonalon. A tér felosztása nem véletlen, hiszen a most látható anyag köztes állomás Puklus két monumentális művészkönyv formátumú, eposzi fotósorozata között. A Trafó Galériában balra indulva a 2016-os, The Epic Love Story of a Warrior sorozat képei közül láthatunk tizenegyet, jobbra pedig, a terem leghátsó sarkáig sétálva, a következő, A hős anya címet viselő sorozatot készíti elő 63 tintarajz. Az installáció által közvetített vizuális ingereket egy hordozható fülhallgató emeli audiovizuális szintre, amin keresztül a legifjabb Puklus számára emlékbe eltett számok Youtube válogatása hallható. (A válogatás szerepelt a 444 Hangover című rovatában is.)
Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria
De kezdjük a virtuális sétát kronologikus sorrendben, azaz balról jobbra haladva. AThe Epic Love Story of a Warrior című sorozat és fotó nagyregény egy fiktív közép-kelet-európai család történetét mutatja be a 20. században. A Trafó Galéria kiállításának címadója a könyv utolsó fejezete. A Life is Techno című részben a kitalált család rendszerváltástól napjainkig megélt eseményeit mutatja be. Egy fiktív történetet, amely azonban megtörtént eseményeken alapul. A kiindulópontot a Puklus házaspár családi történetei nyújtották, a gyerekkori emlékek, az iskolai élmények, a családalapítás, vagy az apa-fiú viszony.
A fejezetet magában foglaló fotókönyvet valószínűleg sokan ismerik, hiszen számos elismerésben részesült. (Többek között a Paris Photo – Aperture Foundation PhotoBook Awards kuratóriuma az év legjobb tíz könyve közé választotta.) A mostani installáció technikai megoldásai mégis új, Puklus korábban látott kiállításainak ismeretében igencsak formabontó aspektusból mutatják be az ismert képeket. A mindig precízen, letisztultan és rendkívül rendszerezetten dolgozó művész ugyanis most, az építészeti tervrajznyomtatáshoz használt, vékony papírra printelte ki a képeket, szokatlanul nagy méretben.
Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria
A fotók szinte hanyagul, csupán két szöggel vannak a keretként szolgáló, használt zsalutáblákhoz rögzítve, a táblák pedig a falnak támasztva. A kiállításvezető szövegében többször megjelenik, valamint a Tilos Rádió, január 16-i OFF-Kánon című műsorában Fenyvesi Áron és Puklus Péter beszélt is arról, hogy a kiállítást szándékosan nyers, installatív megoldások, építkezési anyagok használata, nagyvonalúság és a térbeli kísérletezés jellemzik. Ennek ellenére a tér egésze inkább steril benyomást kelt és talán kissé túlságosan is letisztult és rendezett téralakítás jellemzi. A rácsháló festése makulátlan, a zsalutáblák pontosan ugyanakkorák, tökéletesen tiszták és fényesek, a tervrajzpapírok pedig egy cseppet sem gyűröttek vagy hullámosak.
Aki járt már építkezésen, vagy lakásfelújításon nehezen asszociál az építőiparra, vagy csak a legédesebb álmaiban találkozott ilyen tiszta kivitelezéssel. De talán ez nem is baj; nem minden technónak kell szükségszerűen dirty technónak is lenni.
Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria
A trash és az újrahasznosított anyagok használatára való törekvés jellemzi a kiállítótér másik, jobb oldali egységét is. A fentebb említett és 2018-ban debütáló, A hős anya-sorozatot előkészítő skicc-sorozat, ugyanis konyhai nagygépek (főzőlap és mosogatógép) kezelési útmutatójának felületére készült. A tapétaszerűen egymásmellé helyezett füzetlaprajzokból kialakított falfelület előrevetíti, hogy a majdani fotósorozat fókuszában az anyaszerep legváltozatosabb aspektusai állnak majd, a szabadidő eltöltésétől a háztartás vezetésig. (A hős anya sorozat, The Hero Mother – How to build a house címmel 2018-ban a Glassyard Galériában, illetve a Grand Prix Images Vevey 2017/2018 nyertes projektjeként a a svájci Vevey-ben lesz látható.)
Részlet Puklus Péter Life is Techno című kiállításáról, 2018, Trafó Galéria
Zárásképpen pedig nézzük és hallgassuk meg közösen Ofner Gergely kiállításmegnyitón készült videóját, Mike Nylons zenéjével, hiszen az élet – legalábbis bizonyos értelemben – nem más, mint techno!
A kiállított művészek ugyan mind más háttérből jönnek, mégis a férfitekintettel szemben ünneplik a női test szabadságát és feloldják annak tárgyiasítását.