Művelik kertjeinket

Nedves moha borítja a földet, a fény lágyan szűrődik át a fák hűs lombjai között, tompán és zöldesen, akár a víz alatt...

A fűtakaró fölött kavargó növényzet kusza hálóként kapcsol össze mindent, ami él. A növényvilág lassan bomlik ki, az érzékek elmosódnak benne, mint egy régi álom emléke. Egy hely, ahol az idő elveszti jelentőségét – a világ teljessége egyetlen térbe sűrűsödik.
Mély és komplex kertekbe kapunk betekintést Borbás-Tóth Marica és Tóth Annamária Rita Szép új világ című közös kiállításán. A kiállítótérbe lépve olyan érzésünk támad, mintha az óriási méretű festmények ablakokként nyílnának különféle ligetekre – a fülledt nagyváros betondzsungeléből különösen üdítő a hűs, légies növényzetben menedékre találni.


Az udvarra legtöbbször az élet metaforájaként gondolunk a benne fellelhető sarjadás, gyümölcsözés és elmúlás ciklikussága okán. Ám legalább ilyen izgalmas a kert térformáló és térértelmező szerepe. Michel Foucault a „heterotópia” fogalmával írja le azokat a különleges helyeket – köztük a kertet is –, amelyekben több, látszólag összeegyeztethetetlen tér rétegződik egymásra. A heterotópiák egyszerre nyitottak és zártak: első látásra hívogatóak, mégis titkos rend szerint működnek, melyben sosem nyerhetünk valós betekintést.
Nem véletlen, hogy a kert mint tér évezredek óta különleges jelentésrétegeket hordoz. A perzsa kertek például szakrális rend szerint épültek, középpontjukban gyakran egy medence vagy szökőkút állt, – a „világ köldöke” –, amely kapuja volt egy még szentebb helynek. De nem kell messzire mennünk az időben, hiszen hétköznapi tárgyaink is őrzik az udvar emlékét. A szőnyeg, eredetét tekintve, az édenkert szimbóluma. Egy mozgatható park, amely térkijelölő erejével válik meghatározóvá.

A kiállítás bátor és kísérletező karakterét a médiumhasználat gazdagsága adja. A vásznak mellett megjelenő textilművek, üvegszövet-munkák és kerámiaobjektumok nemcsak a tér érzéki rétegzettségét fokozzák, hanem a „kert” fogalmát is kitágítják. A levegőben lebegő textíliák fehéres, homályos rétegként fedik el az alattuk húzódó műveket, mintha módosult emléklerakódások lennének. A kerámiaformák ezzel szemben szilárdak és kézzelfoghatók, akárcsak a kavicsok. 

A két művész kétféle kertet, kétféle menedéket tár elénk, amelyek egyszerre hívogatók és sejtelmesek. Borbás-Tóth Marica festményei burjánzó, túltelített vizuális tereket alkotnak, ahol a növényzet közelsége szinte nyugtalanítóan hat: a monumentális vásznak előtt belénk hasít emberi gyöngeségünk az anyatermészet elsöprő erejével szemben. Az egyetlen, ami oldja ezt a letaglózó érzést, az absztrakt és a figuratív határán lebegő levelek és szirmok, melyek hihetetlenül könnyedek, szinte fátyolszerű formákként vannak jelen, megnyitva ezzel a sűrű tér átjárhatóságát. Vásznai olyan világokat idéznek, mint a botanikus kertek üvegházai: párától homályos levegő, megszámlálhatatlan mennyiségű egzotikus növénnyel, melyek egymást takarják ki, határaik elmosódnak – legszívesebben benyúlnánk a festményekbe és elhúznánk egy-egy levelet és indát, hogy mögéjük nézhessünk.

Tóth Annamária Rita művei ezzel szemben tágasabb, mélyebb terekbe vezetnek, beborítanak és elnyelnek. Kompozícióiban mintha egy másik dimenzió nyílna meg – a képek nem sík felületek, hanem kapuk a gyönyörű ismeretlenbe. A lendületes ecsetvonások és határok nélküli tér misztikus atmoszférát teremtenek, miközben egy élő, lélegző, növekvő vidék tárul fel. Tóth festészetének origója régi családi házuk buja kertje – festményei olykor ennek a kertnek újraidézéseként hatnak, máskor e kertből kiindulva kalandoznak el új, ismeretlen természeti helyek felé.

A két művész különböző módokon foglalkozik a térrel – míg Borbás-Tóth munkáiban érezhetően benne vagyunk, addig Tóth festményeibe mintegy be kell lépnünk. Invitálva vagyunk, de a bemerészkedés aktusát nekünk kell megtennünk. Így Borbás-Tóth által megkomponált terek zártak, külsővel nem rendelkezők, Tóth képei viszont fellebbentik a külvilág létezésének lehetőségét azáltal, hogy távolságot tartanak nézőjüktől. 
Ennek a térélménynek a váltakozása – az egyszer zárt, máskor nyitott, hol befogadó, hol elnyelő kompozíciók ritmusa – sajátos dinamikát ad a kiállítás egészének. A kétféle festői megközelítés közötti mozgás révén fókuszpontjaink is folyamatosan átrendeződnek: hol egy részletre, hol a nagy egészre, hol az ecsetvonásokra, hol a kép atmoszférájára figyelünk.

A nézői tekintet folyamatos mozgásban van, és így újra meg újra alkalmazkodnunk kell az adott mű egyedi szabályrendszeréhez, de édes teherként éljük meg. A
Szép új világ kertjei egyszerre nyílnak kifelé és befelé, ahol minden látogatás egy újabb lépés az ismeretlenbe.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek a Szép új világ című kiállításból. Artkartell projectspace, Budapest, 2025. 

© a művészek és a PP Center jóvoltából. Fotó: Kiss Nelly

A kiállítás július 7-ig látogatható.

— Tunner Fruzsina

2025. június 24., kedd 11:08
kapcsolódó cikkek
  • NEM MÁSOLOM, ÉRZEM

    Merj élni, meghalni bárki tud címmel állított ki Boros Viola az Artkartell projektspace terében. A Frida Kahlo festészetéből inspirálódott tárlatról az alkotót Takáts Fábián kérdezte. 

  • Kevés vagy sok, csendes vagy zajos

    Emlékezni végül mindegyikre jólesik. Turi Lilla Amire emlékszem című képeskönyve által inspirált tárlat nyílt a KÉPEZŐ Galériában. 

  • In Da Studio 20. - Again Chokuwamba

    Zimbabwéból Budapestre, tök és szék, fluiditás, transzparencia, hagyomány és kortárs nyelv. Identitáskeresés.

ajánló

NEM MÁSOLOM, ÉRZEM

Merj élni, meghalni bárki tud címmel állított ki Boros Viola az Artkartell projektspace terében. A Frida Kahlo festészetéből inspirálódott tárlatról az alkotót Takáts Fábián kérdezte. 

támogatók