Nem is kérdés,
hogy ez a jövő.
Az idei alkalommal az Art Market Budapest előrukkolt egy saját online szolgáltatással, hogy a vírus által távol tartott érdeklődők is követni tudják a vásár kínálatát. A nagy art fairek évek óta folyamatosan erősítik saját virtuális jelenlétüket, hogy kiszolgálják az – egyre terebélyesedő – online vásárlásra fixált réteg igényeit, illetve elérjék azokat a reménybeli vevőket is, akik nem tudnak együtt utazni a művészeti vándorcirkusszal minden alkalommal, Hongkongból Bázelba, Miamiból Londonba, repkedve a kontinensek között hétről hétre, hónapról hónapra. A pandémia előtt úgy tűnt, hogy az olyan webes monstrumok, mint az Artsy visznek mindent: ezeken lehetett követni az éppen zajló art fairek aktuális kínálatát, kényelmesen, otthonról, a karosszékből. A járványfenyegetés hatására összeomló dollármilliárdos art fair ipar viszont gyorsan lépett 2020-ban: mindenki vadul fejleszteni kezdte saját platformját, hogy az offline galériás jelenlét helyett legalább az online kereskedésből hasznot húzhasson. Vad burjánzásnak indult a Online Viewing Room műfaj.
Az Art Market Budapest a vírus miatt nehéz helyzetbe került. A legnagyobb Budapesti galériák sorra mondták vissza standjaikat. A vásár szokásos mérete a fő csarnokra zsugorodott, de a virtuális térben egy felhasználóbarát, profi platform született. Vagyis idén élőben is meg lehet nézni – a szokásos módon – a Millenáris park látványos helyszínén a galériák felhozatalát, de közben a vásár weboldalának erre szentelt menüpontja alatt is. A rendszer pofonegyszerű: galériák szerint lehet tallózni a feltöltött műtárgyak között. Ha valamelyik tárggyal kapcsolatban kérdésünk akad, emailen lehet kapcsolatba lépni a galériával. Ráadásul a weboldalt nem kell bezárni vasárnap este, hanem még két hétig, november 8-ig nyitva tart. Az online keretrendszer kellemesen uniformizál és a korlátozott mennyiség is pont jól feldolgozható a látogatók számára.
Az online platform ellensúlyozza az idei vásár legnagyobb veszteségét, hogy a járványveszély miatt, a legnagyobb kortárs pesti galériák nem vállalták a részvételt, és csak egyetlen közös standot béreltek ki, egy-egy műtárggyal. Bár a kockázat miatt kihátráltak a szokásos együttműködésből, mégis pótolhatták off-line megjelenésüket az online térben, hiszen ők is több műtárgyat rakhattak fel a felületre plusz költség nélkül.
A magyar galériás szcéna anyahajója, az acb például olyan művészettörténeti remekeket töltött fel, mint Tót Endre Iparterv-kiállításon szereplő csíkos pop art klasszikusa (Régi szép idők), vagy éppen Bak Imrétől az új aukciós rekorder, az Orange kompozíciójának sokkal szebb lila-zöld párja, szintén 1969-ből. Deák Erikánál olyan ropogós, telivér Nemes Márton- és Csató-képeket láthatunk, aminek távoli párhuzamait látjuk életben a külföldi standokon élőben. A weboldalon böngészve úgy érezhetjük, hogy tényleg benne vagyunk a kortárs magyar képzőművészet kellős közepén, a jól ismert feltörekvő kedvencek és a nagy klasszikusok társaságában.
Az online változatban rácsodálkozhatunk az olyan vagányan friss kerámiákra, mint Makai Mira Tiger Kingje az épp újjászülető Einspach Fine Art & Photography kínálatában, elismerően csettintünk a Randomroutines hihetetlen montázsemberén (a Kisterem jóvoltából), majd elégedetten hümmögünk Konok Tamás tisztes válogatása láttán Molnár Aninál. Itt van mindaz, amit a mai kortárs művészetből klasszikusnak vagy friss újdonságnak tarthatunk.
Nem is kérdés, hogy ez a jövő. Minden bizonnyal a fejlett országok közegészségügye egy év alatt úrrá lesz a koronavíruson, a nemzetközi art fairek újranyitják majd kapuikat. De a 2010-es éveket jellemző, totálisan globalizált, túlfeszített, kerozinégető vásáripar valószínűleg már nem tér vissza. A műtárgy-vásárláshoz nagyon fontos a személyes élmény, de megfelelő mennyiségű előismeret után már nem elengedhetetlen. Ezt bizonyítja az össz-műtárgyeladás tortájának évről évre növekvő arányú online szelete. A jövőben a kortárs műkereskedelemben az online prezentációk széles skálája (a böngészhető képlistáktól kezdve, az online viewing roomokon át, a VR-kiállításokig) és az élő élményt kínáló art fair események (osztrigás vip-fogadás, fekete limuzinos műterem-látogatás stb.) vegyesen lesznek jelen, egymással összekeveredve, egymást kiegészítve, egymást meghosszabbítva térben és időben. Az Art Market Budapest is padlógázzal halad ezen az úton. Előre az online-offline vásárhibridek felé!