
AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana KrisztiánAZ ÖSSZES KÉP: Részlet Molnár Zsolt Agro-Wave című kiállításából, 2018, Kisterem
© a művész és a Kisterem jóvoltából, fotó: Zana Krisztián
Molnár Zsolt: Agro-Wave
Kisterem
2018. február 28. – március 30.
Molnár Zsolt a hazai grafikus nemzedék legifjabb generációjának alkotója. A Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika szakának befejezését követően, 2012 után, a sokszorosított grafika klasszikus képalkotási eljárásaitól eltávolodva a grafikai képalkotásban rejlő konceptuális lehetőségeket kezdte el kutatni. Lemondott a technikai sokszorosítás lassú kémiai folyamatairól, majd rendkívül letisztult kollázs-architektúrák építésébe fogott, amelyek kezdetben síkban rétegzett képfelületekké, majd idővel háromdimenziós, térben egyensúlyozó installatív szerkezetekké nőtték ki magukat. Az objektekké terebélyesedő képmezők köré épített fa, újabban fém konstrukciók minden esetben pontosan követik, mintegy térben szimulálják az ábrázolt tárgyak, munkaeszközök, mezőgazdasági haszongépek valós funkcióit. Az első pillantásra nehezen beazonosítható tárgyak dekódolását pedig olyan asszociatív címadások segítik, mint a Kezelési szimuláció (2016) vagy a Többsoros permetező (2016). A változó formájú és méretű színes kollázsok elé és köré Molnár rendszerint egy formára vágott, hófehér „papírkulisszát” helyez, amely minuciózus pontossággal követi a kollázson szereplő tárgy kontúrjait. Az ábrázolt tárgyak ekként lebegni látszanak egy steril, horizont nélküli térben. A különböző képsíkokból és papírrétegekből felépülő kollázsok installációk részeivé válnak, és ezáltal kilépnek a valós térbe.
Az elmúlt évben készülő képfelületeken megjelenített formák előképei többnyire olyan az agrárkultúrából ismert eszközök és munkagépek, amelyeknek működési elvét, szerkezeti felépítéseit Molnár Zsolt felkutatta, tanulmányozta, majd geometrikus struktúrákká absztrahálta.
A Kisterem jelen Agro-Wave című kiállítása egyben Molnár első önálló bemutatkozó kiállítása is a galériában. A térben elhelyezett színes objekteket és kollázsokat a mezőgazdasági gyakorlatban használatos növényvédő anyagok és szerkezetek sci-fibe illő kezelési szimulációi inspirálták. Molnár egyidejűleg ábrázoló és absztraháló leképezésein azonban nem csupán a mikro és makro minőségek dialektikája szembeötlő, hanem a szerves és szervetlen minőségek ütköztetése is. A papírkollázsokat hordozó színes fémszerkezetek sajátosan tematizálják a léptékváltás képi problematikáját, miközben a Molnártól mindeddig megszokott redukált színhasználat gyakorlatától eltávolodva egyre színesebb és „wavesebb” struktúrákká lényegülnek át. Alakzataik a permetezőkből kiáramló vegyi anyagok görbéit ismételve és újrahangolva nem csupán a valós funkciók szemléltetésére, hanem egyben azok érzékelhető valóságtól történő elvonatkoztatására is vállalkoznak. A legújabb munkák egyik központi motívuma a pajzs, amely mintegy képileg összegzi a permetezés hatásmechanizmusát, a vegyi anyagok kivetülését, s azok növények védelmére és fejlődésére gyakorolt hatását. A pajzsforma egyszerre utal a védelemre, és a védelmi állapotban végbemenő növényi metamorfózisra. A képterek és installációk ragyogó színkombinációit pedig a mezőgazdasági termékenységi és termelési skálák színdiagramjainak pompás színmezői ihlették. (Zsikla Mónika)