„Az Underage flex a Massive Cuties szériába tartozó kisméretű kép: ebben a sorozatban olyan járművek jelennek meg, amik arányaikban, vizualitásukban monumentálisak, erősen maszkulin képzeteket társítunk hozzájuk, ugyanakkor mégis van bennük egyfajta gyermetegség vagy cukiság is. A cím igazából azt a jelenséget írja körül, amikor a fiatalok még nem elég idősek ahhoz, hogy jogosítványt szerezzenek autóra, de már cincoghatnak a robogóval. Megkapják a vágyott sebességet, részt vehetnek a közlekedésben, amolyan köztes állapot ez.”.
Vámos Jánosnál már egy ideje fontos képépítő erővel bírnak a vászon üres felületei is. „A Covid ideje alatt kezdtem el a kompozíció bizonyos részeit érintetlenül hagyni, akkor az hiányt még inkább szimbolikusan értelmeztem, üres belső tereket jelenítettem meg, amelyek izgalmas feszültségbe kerültek a zárt téren kívül ábrázolt ideális világgal”.
Később a nyersen hagyott részek funkciója átalakult: „csendként szolgálnak a kép terén belül, amelyekkel még tovább tudom erősíteni a kép expresszív jellegét. Ha erőteljes hatást szeretnék kiváltani a nézőből, akkor számolnom kell azzal a vizuális szmoggal, amiben él, ezért muszáj az intenzitás mellé csendet is adnom, amivel felerősíthetem vagy kiválthatom a kívánt hatást”.
Vámos néhány hónapja próbálkozik egy újfajta komponálási metódussal: „A vásznat minkét oldaláról megfestem, a hátulján egy robbanás szerepel, amelyből a néző éppen csak annyit érzékel, amennyi átszivárog a vászon szemben levő oldalára”.
Ezen a festményen azonban nemcsak a telítettség és üresség, valamint a komponálással való játék jelent feszültséget: „A kép terének alsó kétharmada formailag is sokkal sűrűbb, az ábrázolt tárgy szinte be van sűrítve a kompozíció alsó felébe, olyan, mintha éppen szétfeszíteni a neki megrajzolt kereteket, miközben a felső egyharmad sokkal levegősebb. E formai intenzitásra a komplementer színek használata, valamint a fakturális játékok még jobban ráerősítenek.
Az utóbbi években nyers vászonra dolgozom, és egy ideje (újra) gyakrabban használok olajat is, ez az anyag több lehetőséget kínál a felületek megmunkálására, attól függően, hogy mennyi festéket viszek fel az ecsetre. A motort szárazabb ecsettel festettem meg, nem élesek a vonalai és a festék is csak vékonyan van beledörzsölve a vászonba. Ezzel szemben a kerék, valamint a sárga rétegek sokkal vastagabbak, egészen másféle érzetet keltenek”.