Pillanatnyi paradicsom

Szikkadt Édenbe öltött görög mitológia. Púder harmadjára a VLS-ben.

Részlet a Momentary paradise című kiállásból, 2020, Vajda Lajos Stúdió

© a művészek engedélyével, fotó: Deim Balázs

A szentendrei Vajda Lajos Stúdió egykori legendás pinceklubjában, a dohos téglaoszlopok és boltívek között a görög mitológia, a hűvös szürreál és a rózsaszín testek ünneplik magukat. Négy fiatal, harminc körüli, az új idők új szelére érzékeny művész szerepel a kiállításon, jelezve, hogy merrefelé kapisgál az Y generáció közepe. Mármint a nemzedékből azok, akiket nem szippantott be a digitális technológia, hanem a hagyományos – „kézműves” – képzőművészkedés maradt a területük, és próbálnak kikeveredni az új absztrakció egyre csömörtelibb labirintusából. A labirintusból a görög mitológiához vezet az út. Vagy a fonál. Dér Adrienn puha vattaszálakat köt csomóra és keményít ki félig, púderszínű masszával. Messziről találomra kipakolt régészeti csontleletnek tűnik a hulló vakolatú falra erősítve, közelről megszáradt orvosi tamponoknak, amiket – legalábbis a cím tanúsága szerint – a sors istennői, a Moirák fonnak, dörzsölnek, csomóznak. Rövidre szabott életvonalak, de hát a kiállítás amúgy se lubickol a boldog kérdésfelvetésekben, hiába ígéri a cím a pillanatnyi paradicsom állapotát.

Részlet a Momentary paradise című kiállásból (Dér Adrienn installációjával), 2020, Vajda Lajos Stúdió

© a művészek engedélyével, fotó: Deim Balázs

Részlet a Momentary paradise című kiállásból (Bagi Attila képével), 2020, Vajda Lajos Stúdió

© a művészek engedélyével, fotó: Deim Balázs

Bagi Attila változatos textúrájú absztrahált táji mező elé lebegtet be egy fura, ágas-bogas fehér valamit. A cím eligazít: ismét a görög mitológiánál járunk, a lebegő polipszerű lényekből az egyik Medúza, a másik Hydra. Bár talán pontosabb, ha a vízbe merülünk alá, és úgy nézzük ezeket a sokkarú csalánozókat (a függőlegesre elforgatott tengermélyükön), amelyikből az egyik két lábát is elvesztette – fehéren nyújtózkodnak a festmény alá rakott szénhalmon. Közben tulajdonosa vagy épp újat növeszt a helyére, mint a levágott fejű lernai Hüdra, vagy ivartalanul szaporítja önmagát, mint vízi rokona. Nem tudni, melyik a jobb változat.

Részlet a Momentary paradise című kiállásból (Kárándi Mónika képével), 2020, Vajda Lajos Stúdió

© a művészek engedélyével, fotó: Deim Balázs

Bagi tengermélyi absztrakt vízióját Kárándi Mónika kiviszi a partra. A sok víziszonyos megpróbáltatás után most a szeszélyesen, organikus testként fodrozódó homokdűnék és sziklás hátságok felé veszi az irányt. Az ember nélküli tájak az 1930-as évek kihűlt, fáradtan metafizikus festészetét idézik, annak is amerikás változatát. Mintha Edward Hoppert kiküldték volna a kaliforniai sivatagba dolgozni, és ott megtalálta volt O’Keeffe elszáradt orchideáit. Kárándi katasztrófa utáni, összefonnyadt levelei vészjósló indákként (levágott hidra-lábakként) tekeregnek a kihalt tájon. Posztapokaliptikus paradicsom.

Részlet a Momentary paradise című kiállásból (Kárándi Mónika képeivel), 2020, Vajda Lajos Stúdió

© a művészek engedélyével, fotó: Deim Balázs

Kárándi elfonnyadt anyósnyelvei Rózsa Luca Sára édenkertjében újra élettel telnek meg. Nagy méretű, központi festményén kaucsukbábuként torzuló végtagú, meztelen pár üldögél a puszta földön, a kaspóból kihajtó húsos levelek között. Gondolatok a paradicsomban – mondja a cím, a két fújó szélben virtuózul elmosott aktfiguráról. Akik közül az egyik – ha már a görög mitológiánál tartunk – éppen virággá készül változni, miközben mégis elsősorban a rózsaszín pőre testiség itt a fő kérdés. (Amivel Rózsa Luca Sára egyáltalán nincs ma egyedül, sorolhatnánk a példákat, Dallos Ádámtól kezdve, Puklus Péteren át, egészen Koleszár Katáig.) A sík horizont alá beszorított, sötétzöld földön céltalanul hentergő figurák imádnivalóan esendőek, közben mégis van bennük valami magasztosság. Hiába nyaklanak-csetlenek, mégiscsak kitöltik a monumentális vászon teljes képterét. Mint a görög tragédiák hősei.

Részlet a Momentary paradise című kiállásból (Rózsa Luca Sára képével), 2020, Vajda Lajos Stúdió

© a művészek engedélyével, fotó: Deim Balázs

— Rieder Gábor

2020. szeptember 14., hétfő 14:37
kapcsolódó cikkek
ajánló

Privát Táj

Privát Táj // Faur Zsófi Galéria

támogatók