Tüntetések
Egy kirakott puzzle elemei lábra kelnek,
gyalogolnak, szerte a város utcáin,
a szélrózsa minden irányába.
A navigátor összekeveri
az iránytűt a barométerrel.
Rózsaszín égbolt előtt bólogató pálmafák.
A panellakás szobájának falán
mállani kezdett a tapétakép. Féktelen
csikorgásban szappanbuborék.
Málnaprés. Ökölbe szorított
szívekből folyik a piros gyümölcslé.
Földalatt áramló lávafolyam. Edzetlen
acél arcél. Szürke pólón
narancsvörös felirat, California.
Vigyázz, elmozdult az öntött csatornafedél.
Nehogy belezuhanj.
Patkányok, csótányok másznak onnan elő.
Arcade mode. Lebegő, piszkos,
vajszínű falak. Töredezettségmentesítés.
Rajzó pillangócsapat megpihen,
halálfejjé állnak össze.
Nem tudom, miért szeretem ezt a pedáns,
gyermeteg betűkkel írt,
viola színű neonfeliratot, hogy "Giccs".
Egyetlen fűcsomó a járdaszél tövében.
Meghajlították a várost, minden látszik,
mindenki látja egymást.
Különös ez a kutya, aki reggelente
lábamhoz ül, hátából kinőtt szarvasaganccsal.
Mintha szárnyai lennének.
Elkezdődtek a tüntetések.
Múzeumlépcsőn üvegrendőrök.
Vízcseppek folynak szemüveglencsémen.
Tavasz, nyár, ősz, tél.
A szerelem szivárvány olajfolt,
leúszott a folyó felszínén
a Fekete-tengerig.
Szaporodjatok, sokasodjatok,
költsétek be a földet.
Megégett illatú tornacipők.
Sakktábla szívű emberek szaladnak
nyárfaszösz havazásban.
Elcsúsztak a minták. Mint a felismerés.
Diódák közt kéklő elektromos ívek.
Láttad a meztelen lányt, aki
repülni tudott a város felett?
Sugárúton vonuló, szirénázó tűzoltókonvoj
az M nullás gyűrűjén már egészen körbeér.
Monokróm július
Fehér tálca, tányér, flakon,
három légy mászkál az ablakon.
Kiborult a só az asztalra.
Színezem a konyhát, hasztalan.
Fehér felhők fehér égen.
Valami vibrál a messzeségben.
Szalmakalap, sétálni indulok,
szabadnapom van, nincs dolog.
Kiszárad, hervad a világ csokra,
a temető csupán pár sarokra.
Sírok közt eldobált, fehér poharak,
vékonyan ásít a műanyag.
Automatából feketét ittam.
Életem egyszemélyes hittan.
Fehér pólóban suhancok ügetve
futnak a fülledt nyári szünetbe.
Túlvilági sms a szöveg,
embereket üzenő sírkövek.
Meszelt falakon fekete kereszt.
A vallás gumicsónak, ereszt.
Megcsókolható istenke lába,
nénike süpped kánikulába.
A kihalt tereket könnyen megszokom.
Hangyák mászkálnak homlokomon.
Perzsel a levegő, mint a kályha,
félúton lányaim iskolája.
Nyitva a kiskapu, bemegyek.
Se tanárok, se gyerekek.
Afrikai portás fehér ingben,
kedvelem nagyon, pont a szintem.
"Készülődik valami nagy vihar.
Lüktet a fejem, és nincs ital."
Villámlik, bámuljuk cipőnk orrát,
a lépcsőnél felizzik egy korlát.
Hűvös a folyosó, pepita kövezet,
hallgatjuk a mennydörgéseket.
Megremeg néhány üvegtábla,
kinézünk az iskola udvarára.
Bokrok alatt kutya szalad,
kergeti az odaképzelt harag.
Sakkozni kezdünk, néma játék.
Kibontjuk az időt, mert ajándék.
Üres épület, otthon a család.
Csendesen mattoljuk a halált.
Űrlap
kitöltetlen az űrlap teteje
csillagok között fekete hiány
nincs címe arca nincs neve
örvények néhány fotográfián
a védelem hídfőnyi stratégia
parttól partig sodródik a szöveg
egyetlen hosszú mondat a vádirat
a széleken szürke kövek
sötétben elhullott papírtetemek
valaki a margóra írt engem
valaki fogja meg a kezem süllyedek
elmosódott tintafolt lettem
halványodó nyomtatott betűk
egy ideig még a felszínen lebeg
sodródik egy magányos folyó
két oldalt antik egyetemek
ajtólapokba kapaszkodunk
leomlott hidak jégzajlásban
éjszaka hangtalan csobbanás
kőolaj ízű kihűlt számban
Csoda
Egy görögdinnye átlagos víztartalma
kilencven-kilencvenkét százalék.
A három hónapos embrió, aki
körülbelül nyolc centiméter, minden
külső és belső szerve kifejlődött már,
idegrendszere, dobogó szíve,
érrendszere, azaz a szív apparátusa,
örömöt, fájdalmat egyaránt érez,
hiszen agya is van már, működik,
ez arckifejezésein is látható,
grimaszol, van mimikája, mosolyog,
izomzata is fejlett, egyre erősödik,
mozgékony, szeret nyújtózkodni,
szopizza ujjait, reagál külső ingerekre,
zenére, hangokra, nevetésre, nyomásra,
hőmérsékletre, és lelkiállapotokra is,
szóval a tizenkét hetes magzat átlagos
víztartalma kilencvennégy százalék.
fotó: Korányi Mátyás









