Az idő szövetében szórnak el pontokat

A Horizont Galériában a Spread the Field című kiállítás Ciprian Muresan és Széll Ádám  grafikai munkáit mutatja be, amelyeket Muresan tér közepén elnyúló szobra egészít ki.

Az  alkotások hasonló technikai megoldásokkal készültek, és az ismétlés, a másolás, a rétegzés, és  egymásra halmozás révén vizuálisan is összeillő egységet alkotnak. A galéria tere csak azért  bírja el ezt a sok képet, mert az érzékeny, finom vonalak, és a szinte monokróm összhatás elég  helyet hagy a lélegzésre. Muresan és Széll kiállításában mégsem a másolás aktusa az összefogó  mozzanat, bár kézenfekvő kiindulópontként szolgál, és történetileg fontos referenciákat emel  be az értelmezésbe. A koherenciát teremtő szempont sokkal inkább az a művészi magatartás és  alkotási mód, amely visszalassít egy folyamatot, ami az elmúlt száz, de leginkább az elmúlt  harminc évben annyira felgyorsult, hogy szinte követhetetlenné vált. 


A gyorsulásra törekvés logikája a vizuális tartalomgyártást sem kerülte el, amelynek egyik  legfontosabb eszköze a másolás, a sokszorosítás. Az internet, és az okostelefonok megjelenése,  majd a közösségi média algoritmusok által szabályozott feedjei az elmúlt pár évben pedig a  generatív média vette át a vizuális tartalomgyártás területén a főszerepet. Ezeknek a  fejlesztéseknek köszönhetően a gyorsulás elért egy olyan pontra, ami már szinte  befogadhatatlan, és ezzel együtt megállíthatatlan. Ebben a sűrű virtuális ködben a felhasználó  arra van ítélve, hogy a figyelmével fizessen az azonnali visszacsatolásért, amely aztán fiziológiai reakciók sorát indítja el, és biztosítja azt, hogy még több tartalmat fogyasszon.

Az  algoritmusok kapuőrökként működve szabályozzák azt, hogy mit látunk, tanulva abból az  adatból, amit addig a pontig összegyűjtött a felhasználóról. Ezáltal a néző akaratlanul is belekerül abba a körforgásba, amiben a gépezet generálja az egyén által fogyasztott vizualitást.  A mai vizuális tömegtermelési eszközök lényegében önmagukat gyorsulásra optimalizáló  gépek, amelyek a figyelmet fizetőeszközzé egyszerűsítik. Ebben a viszonyrendszerben a  másolás továbbra is a leghatékonyabb eszköz, hiszen minimálisra csökkent a létrehozás ideje  (gondoljunk Dall-E-re, vagy bármelyik szövegből képet generáló modellre), a fogyasztásra és  befogadásra jutó időtartam pedig szinte minimálisra zsugorodik. Az idő ilyesfajta  gyorsításának csak akkor van értelme, ha az időt egy folyamatos, narratív kontinuumnak
1 tekintjük, ami valamifajta cél felé halad.  

Muresan és Széll a gyorsulást mint eszközt és a lassítást egyszerre alkalmazzák a termelésre és  a befogadásra vonatkozóan, így kísérletet tesznek arra, hogy kitörjenek a monetarizált észlelés béklyójából, illetve körforgásából. Míg Muresan egyik művén egy művészeti kiadvány minden  egyes képi elemét egymásra rajzolja, addig Széll egy filmjelenetet másodpercről-másodpercre  merevít ki és halmoz fel ugyanazon a felületen. Mindkét hordozó – a könyv és a mozgókép – régmúlt korszakokban új lépcsőfokot jelentett a vizuális közlés dimenziójában, ami a művészet  fogyasztási módjában is változást hozott. A jelenlegi képáradat kontextusában, ahol a művészi  és nem művészi tartalom ugyanazon a platformon érhető el, az All the Images from the  Complete Collection Catalogue of S.M.A.K. 8 című alkotás ellenpontozza a fogyasztás  logikáját azáltal, hogy minden egyes képi elemre ugyanolyan figyelmet fordít, egalizálva ezzel  a vizuális tartalmak egymáshoz viszonyított fontosságát. Széll hasonló logikával végzi el  ugyanezt a feladatot a La Haine – Mirror Scene II. és a La Haine – 1h35m37s-50s  munkájával – itt a mozgókép, a könyvhöz viszonyítva felgyorsult képkockáit lassítja vissza, és  teszi láthatóvá minden egyes részletét.  

Az aprólékos, finom grafikai munka technikájában megköveteli a koncentrált figyelmet, a  türelmet, és egyben gondoskodó odafordulást feltételez – olyan minőséget, amely a  másodpercek alatt generált, repetitív vizualitás ellenpontjaként jelenik meg. A végeredmény  egy telített, kibogozhatatlannak látszó felület, amely egyszerre tükrözi a mai fogyasztás és  gyártás mechanizmusát, és az alkotói folyamat aprólékosságát.

Az egymást keresztező, vagy  akár elfedő rétegek annak a folyamatnak a
lenyomatai, amelyben a folytonosság megszakad,  és valójában minden egyes átmásolt réteg ezt a megszakítást rögzíti: egy-egy pillanatot . A  filozófus, Byung-Chul Han szerint csak pontok között jelenhet meg üresség2, vagyis egy  kitöltetlen tér, amelyben a lassulás lehetséges. A Spread the Field kifejezés is erre utalhat – arra  a törekvésre, hogy rés keletkezzen valaminek a szövetében. Ciprian Muresan és Széll Ádám  most az idő szövetében szórnak el pontokat, ezzel helyet biztosítva a szemlélődésnek. A szinte  megszállott másolás, átrajzolás, egymásra rajzolás és rétegezés alkotói folyamatukban  episztemológiai tett, amely a lassulás és késleltetés által valósulhat meg. 

AZ ÖSSZES KÉP:  Részletek a kiállításból, Horizont Galéria, Budapest, 2025.

© a művész és a Horizont Galéria jóvoltából. Fotó: Biró Dávid

 

— Krnács Sára

2025. november 26., szerda 07:35
kapcsolódó cikkek
ajánló

Üresség elhagyta a szobát

Kókai Lili és Nagy Marcell: Üresség elhagyta a szobát // Mester Galéria

támogatók