Recenzió / Hász Róbert / Fábián Marcell és a hét nővér


Irodalom / Recenzió / Járvás Péter



Véleményem szerint elfogadható módszer aszerint kategorizálni a krimiket, hogy:

a.) emlékszem rá, milyen bűncselekmény volt benne
b.) nem emlékszem rá, milyen bűncselekmény volt benne, de az atmoszférára nagyon is
c.) nem emlékszem belőle semmire.

A harmadik ponttal praktikus okokból nem foglalkozunk. Nem azért, mert nem érdemesek említésre, hanem mert nem emlékszem rájuk, és úgy nehéz.

Az első pontba tartozó krimiknél a bűncselekmény a súllyal bíró esemény, a történet gerince. Az író sok energiát feccöl bele, hogy emlékezetes legyen, hogy fineszesebbé vagy (ami egyszerűbb) brutálisabbá tegye, mint a konkurencia ilyen irányú próbálkozásait. Ha a fineszre megy rá, akkor a szöveg „rejtvény-jellege” domborodik ki, ha a véres jeleneteket favorizálja, akkor viszont a horror felé mozdul. Akárhogy is, elsősorban nem-irodalmi eszközökből nyeri azokat az energiákat, amelyek dinamizmusát biztosítják.

A b.) pontba tartozó detektívtörténetek viszont már közelítenek ahhoz, amit gyenge pillanatainkban szépirodalomnak merünk nevezni – nem is feltétlenül minőségük, hanem céljaik miatt. Ezeknél a szövegeknél ugyanis a krimi-szál csak egyfajta sorvezető, ami arról gondoskodik, hogy ne essen szét elemeire a szöveg, hogy legyen eleje meg vége*. A lényeg a „local colour” megteremtése: a szereplők (élen a detektívvel), valamint a társadalmi környezet, a történelmi hely és idő kialakítása.

Hász egyértelműen erre a kategóriára megy rá. A multikulti Monarchia végső periódusában, Zombor környékén játszódó történetei Gozsdu és Bródy nyelvi világát idézik meg – ami bizonyos értelemben rákényszerít a szerzőre valamiféle visszafogottságot. Árva gyerekből lett nyomozója, Fábián Marcell nem az a szétcsúszott, deviáns detektív, aki talán egy hektikusabb korban uralna egy ilyen regényt, hanem úriember, példás családfő, de ugyanakkor minden hájjal megkent bűnvadász. A bűncselekmény sem merő patakvérben gázolás, hanem műgonddal kidolgozott, némiképp a klasszikus kalandregények motívumait kikölcsönző eseménysor, ami nem igyekszik mindenáron hókon csapni minket, de megfelelő garancia a lendületes haladásra. Hász nem törekszik arra sem, hogy a Monarchia szétesését megjelenítse a regényben – amit bizonyos aspektusból egy esély elszalasztásának is tekinthetünk. Az ő dualizmusa alapvetően idilli hely, ahol többé-kevésbé békében megfér szerb és magyar, zsidó és osztrák. A rendszert szétfeszítő nemzeti és társadalmi konfliktusokra legfeljebb csak finom utalás történik, amiből akár azt a következtetést is levonhatnánk, hogy az író szerint a Monarchiával nem volt az ég adta egy világon semmi baj. Ami nyilván véleményes, de üdvösen növeli a regény nosztalgiafaktorát. Azt mondanám, hogy olyan szöveg ez, ami nagyon kevés önmagán túlmutató feszültséget tartalmaz – értve ezalatt, hogy ha fel is vet nyugtalanító kérdéseket, azokat a regény terén belül igyekszik feloldani -, és ez tulajdonképpen kifejezetten kellemes helyzet. Mert ettől kényelmes benne korzózni – mintha valami nem túl drága, de ízléses századfordulós díszletben barangolnánk.

* A romantikus regényekben végtelenül konkrét, mi a történet vége, hová akarunk eljutni: a pillanatig, amikor két szív egy csókban összeforr, és bonganak az esküvői harangok. Praktikus, ha van egy ilyen bármikor bevethető kliséje egy zsánernek, mert egy szöveg lezárása (illetve hogy mit hagyjunk mégis nyitva belőle) mindig kardinális kérdés. A krimi válasza a problémára a „gyilkos leleplezése” című jelenet, amire fel lehet építeni az egész ívet – ami egyben azt is jelenti, hogy ha egy író ezt a műfajt választja, akkor bizonyos mankók fogják segíteni munkáját.

Járvás Péter

 

Kortárs Kiadó, 392 oldal, Kiadás éve: 2022

 


A kiadó ismertetője:


1904. ​Hogyan fejtődnek fel egy New Yorkban legépelt emlékirat lapjain egy szövevényes zombori bűneset szálai? Amelyek jogilag még csak nem is zombori illetőségűek, mert egy másik vármegyében van az események gócpontja? Fábián Marcell detektív dermesztő téli mínuszokban kezdi meg nyomozását, melybe véletlenül csöppen bele, hogy felettesét helyettesítse. Azonban ahogy tőle már megszokhattuk, az eseményeknek nem csupán külső szemlélője a mű során, hanem azok részesévé is válik. A bűnügyet nosztalgikus isztambuli úti élmények, egy vidéki birtok rendezetlen viszonyai, álruhás utasok, titkos kapcsolatok, kártyaadósságok, teátrális vallomások, mérgezés, zsarolás, emberrablások, úriemberséggel leplezett aljasságok szövedéke bonyolítja. Marcell különös társra lel munkája során egy köpenyes, lovaglónadrágos, koravén, de kotnyeles kamaszlány személyében. És mindezek tetejében ott a titokzatos Hét nővér is! – Hász Róbert Fábián Marcellről szóló újabb történetét immár a trilógia harmadik köteteként, az előzmények után jogosan izgatott várakozással veheti kézbe az olvasó. És természetesen az is, akinek ez lesz az első találkozása a közkedvelt detektívvel!

— Artkartell

2023. április 24., hétfő 07:11
kapcsolódó cikkek
ajánló

Vető Orsolya Lia: Olvadó mintázatok

Vető Orsolya Lia: Olvadó mintázatok // Virág Judit Galéria

támogatók