In da studio 7. - Sophie-Luise Passow

Faliszőnyeg-hatás, testszerűség, organikus vonalhálók. Élet és halál, idő és várakozás.

Varázslatos ez a műterem, Bécs egyik izgalmas negyedében járok, ebben a sokat megélt lakásban, ahol minden sarok történeteket őriz. Tíz éve Sophie-Luise Passow alkot itt, azóta ő tölti meg élettel ezeket a tereket, amelyben a korábbi munkái és az eredeti állapotában meghagyott falszakaszok izgalmas párbeszédet folytatnak egymással.


Először az Instagramon futottam bele a képeibe, először azt hittem, textilmunkák ezek, aztán, ahogy belezoomoltam a képekbe, derült ki, hogy bár feszítetlenek, mégis vászonképekről van szó, amelyeken a festői részletek és a grafikai jellegű vonalháló izgalmas oppozíciót alkotnak. „A vásznaimra testekként tekintek, ezért nincsenek is kifeszítve, ami nemcsak a textilszerűségét erősíti, hanem mint a korpusz, folytonos mozgásban van, nincs benne semmiféle görcsösség. Keretek nélkül mozgunk a világban, miközben az is folytonos változásban van. A vászon lazasága vagy puhasága utalhat az egyén szabadságára, a korlátok nélküli létre, ugyanakkor az emberi törékenységre, esendőségre is, miközben azt gondolom, hogy nagyon szívósak is vagyunk, amire a vásznon megjelenő struktúrák utalnak”. A sűrű, több rétegből felépülő kompozíciók zsigeri érzeteket keltenek, amennyiben a vonalhálókra úgy tekintünk, mint vénákra, amelyek sűrűn behálózzák és átszövik a belső szerveket jelképező színfoltokat, így kiadva egy erős konstrukciót.

Az alkotói folyamat két fázisból áll, meséli, a vonalháló tudatosan kerül a vászonra. Ezek az áramló, egymásba kapcsolódó, fluid érzeteket keltő struktúrák előre megszületnek a fejében, mintázatként állnak össze Passow-nál, amiket aztán a tudattalan metódus követ, az a rész, amikor a vonalhálókra rákerülnek az expresszív színmezők, amelyek gyakran kontrasztosak és élesek, máskor puhán elmosódottak. „Csak a két kezemet használom az alkotáshoz, olaj- és pasztellkrétákat használok, majd azokat az ujjaimmal dörzsölöm el. Szeretem a pigmenteket közvetlenül megérinteni”. A színválasztás sem tudatos Sophie-nál, viszont vannak olyan árnyalatok, amelyek speciális jelentéssel bírnak a számára. A kék és a vörös az ereket és a vénákat jelölik, a sárga a halállal van kapcsolatban. „A műveim valahogyan egyszerre van kapcsolatban az élettel és a halállal, de talán ez nem is meglepő, hiszen a szecesszió hazájában nőttem fel”.

Elmeséli, hogy a múltban egy trauma hatására kezdett el ilyen típusú kompozíciókat csinálni. Volt egy bicikli balesete, amiben megsérült, így a kezén egy hatalmas sebhely keletkezett. „Minden nap szembesültem ezzel a vágással, majd a varrattal, ami mindig áramlásba kezdett, amikor mozgattam a karomat. A korai munkáimban az ismétlődő mintázataim ezeket a mozgásokat adták vissza. És míg korábban a pszichológiai folyamatok és a belső világok kifejezése izgatott, később inkább a társadalmi-kulturális dolgokra fókuszáltam”.

És bár most Bécsben él és alkot, hosszabb időt töltött Párizsban is, ami sok szempontból is óriási változásokat hozott a számára. „Korábban szinte mindig fekete-fehérben dolgoztam, a francia fővárosban töltött idő hatására kezdett el színesedni a palettám. Kezdetben minden fekete volt, majd bejött a szürke, a kék és a piros, végül teljesen a színek függőjévé váltam. Párizsban megőrültem, óriási vásznakra kezdtem el dolgozni és akkor vált fontossá az anyaggal való szoros kapcsolat is”. Közben elmondja azt is, hogy épp a lezárások ideje alatt volt Párizsban, így az épületek is nagyban hatottak rá, a kiürült utcákon rengeteget sétált és folyamatosan inspirálódott.

Az alkotó egyébként több médiumban is kipróbálta már magát, a bécsi Iparművészeti Egyetemen fotózást tanult, majd grafikát, aztán érkezett meg a klasszikus értelemben vett képzőművészetbe. „Talán nem is fontos, hogy mi az eredet vagy a kiindulási alap, hiszen végeredményben minden összetartozik, az egyik dologból kinő egy másik, majd mindig egyre magasabbrendű és komplexebb dolgok felé haladunk. Ahogy a biológiában is, ami mostanában kifejezetten érdekel: a cellák megsokszorosodnak, összekapaszkodnak és végül egy nagy szövetté állnak össze”.

Korábban főleg monokróm világokat alkotott, mostanra azonban koloristává vált, miközben a különböző médium közötti határokat továbbra is igyekszik elmosni. A rajzolás, a sokszorosított grafika, a fotó jellege éppúgy testet öltenek a vásznain, mint a festészet, de izgalmasan teszteli a simaság, a konkrétság, valamint az expresszivitás és az elmosódottság között is. 

Fontos volt neki, hogy elkészítsen egy nagy munkát, 2022-ben hónapokig dolgozott azon a vásznon, mert mindig várnia kellett, hogy a rétegek megszáradjanak. „Egy új világot nyitott ki a számomra”. Mostanában azonban több képen dolgozik egyszerre, félreteszi őket, majd újra előveszi, így más aspektusból tud közelíteni hozzájuk. 
És bár a képek feszítetlenül lógnak, mégis előfordul, hogy még az alkotás előtt összehajtogatja a vásznat, így a végső kompozíción kirajzolódik az organikus struktúra alatt egy geometrikus rendszer is. „Ezekre úgy tekintek, mint keretekre, amelyeken túlnő maga a kép”. Szeretem, ahogy a kontrasztokkal, ellenpontokkal, dualitásokkal játszik. A transzparens és pasztózus felületekkel is izgalmasan egyensúlyozik. „Szeretem ennek a játéknak a szabadságát, sőt: a képeket is azért készítem, mert ekkor érzem szabadnak magam”. 
Pollock jut eszembe, hiszen Sophie esetében is előfordul, hogy a földre teríti a vásznat, mikor komponál, sőt: a két alkotói folyamat a performativitás tekintetében is analóg. Nagy gesztusokkal, széles mozdulatokkal születik meg a kép, ami az alkotótól fizikai erőkifejtést is igényel. A vásznon így jelennek meg a fluidáló vonalak.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Sophie-Luise Passow műterméből, Bécs, 2024. Fotók: ©Verena Gotthardt 

© a művész jóvoltából. Fotó: ©Verena Gotthardt

A vonalak kapcsán Sophie megemlíti a diplomamunkáját, ami a várakozásról és az időről szólt, és bár ott konkrét formában is megjelent az eltelt idő számolása, a későbbi művekben is jelen van az idő dimenziója. Megjegyzem, hogy ahogy a befogadó tekintete halad ezeken a vonalakon, úgy belekerül valamiféle kontemplatív állapotba, lecsendesedik, miközben a kompozíciók fluiditása az élet körforgását is szimbolizálja.

— Kocsis Katica

2024. augusztus 28., szerda 05:33
kapcsolódó cikkek
  • EZT MÁR LÁTTAD? 3.

    Textil, mozgás, függönyök, kapcsolat, bizonytalanság. Tunner Fruzsina kiállításajánlója.

  • Művelik kertjeinket

    Nedves moha borítja a földet, a fény lágyan szűrődik át a fák hűs lombjai között, tompán és zöldesen, akár a víz alatt...

  • In Da Studio 17. - Poppre Orsolya

    Talált papírok, tervrajz és rajz, organikus puhaság, folytonos áramlás, rétegzettség és átfedések, sűrűség és szimbólumok.

ajánló

EZT MÁR LÁTTAD? 3.

Textil, mozgás, függönyök, kapcsolat, bizonytalanság. Tunner Fruzsina kiállításajánlója.

támogatók