A művek ereje a mögöttes tartalomban keresendő. Azokban az ókori, tanulságokkal bíró állatmesékben, közel- és távol-keleti kultúrák komponenseiben, zsidó hagyományokban, amelyek pókfonalakként szövik át Roskó művészetét.
A Bizonytalan asszimetria című tárlaton Roskó legújabb festményciklusa mellett néhány kerámiatárgyat is láthatunk. Legutóbbi, A barlangi gőte titkos életének sötét tónusú, komor figuralitású vásznaihoz képest kész „felüdülést” jelentenek mostani, zománcfestékkel rétegelt lemezre festett képei.
Az idén született munkákat egyfajta – az egynemű színhasználatukból eredő – monokronitás jellemzi” – olvashatjuk a kiállítási leírásban. Kevésbé drámai, élénk színek árnyalatai, a fehértől a narancson át a kékig.
A sok évtizede pályán lévő Roskó Gábor első ízben integrálja képeibe a rétegelt lemez nyers felületeit. Ormótlan alakjait kontúrvonalakból építette fel, ahogy korábbi, kisebb méretű munkáin. Ez a fajta metódus nem újkeletű munkásságában, elég, ha felidézzük a 2021-es A legkisebb a legügyesebb című, ÚjMűhely galériabéli tárlatát. Akkor kiállított tollrajzainak ornamentális motívumai, lényei is kontúrvonalakkal rajzoltak. Ezt a technikát adaptálta táblaképformátumra.
A mindezidáig nagyméretű fehér papírlapokon alkalmazott eljárás Roskó festményeit spontánabbá, nyersebbé teszi. A vékony kontúrral festett különös kreatúrák között ornamentális elemek tekeregnek és az emberi test olykor meghökkentően nyers részletei is feltárulnak. Az alligátor, a róka, a kos és a hal is mind vissza-visszatérő motívumai Roskónak. Nincs abban meglepő, hogy most is felbukkannak más démoni lények mellett (Az ember, akit elhúzott a róka 2023, Az ember, aki kész a bukásra 2023, A hal formájú ember 2023, Az ember aki még mindig a megváltóra vár 2023, A bizonytalanság emberei 2023)
A tekergő teremtmények mellett az angol jelmondatok a kép részei és egyben képcímek is: A vezető használhatatlan, Az ember aki ismeri a lőfegyvereket. Roskó Gábortól nem áll távol az írás használata. Még a 90-es években indult 2001-ben pedig le is zárult az a grafikai sorozata, amely az Élet és Irodalomban jelent meg „Roskó Gábor állatkertje” címmel. Állatos rajzain hosszabb költői szövegek szerepeltek, segítve a történetmesélést, az alkotások értelmezését. A felállás most is ugyanez: a feliratok mintegy segédeszközei a látottaknak.
Amint a három nagyméretű butykos, amelyekhez Roskó Korompai Péter keramikus iparművész segítségét kérte, felidézi festészetének különféle irányát: a csavarodó kék ornamenseket, az atropomorfizált állatok körtáncát és a szuperhős létet.
Roskó Gábor 2020-as tárlata után mert megújulni, és egy új festészeti programot kidolgozni. Ennek nagyszerű eredménye a Bizonytalan asszimetria.