#cancelBalenciaga??

Egy olyan nagy cég és név mint a Balenciaga valószínüleg nem hagy véletlenül az asztalon könyveket és papírokat, amiket az internet felhasználói elé ne akarnának tárni. Vajon miért pont Borremans egyik albuma fekszik a felhőkarcolók világába elhelyezett íróasztalon? A festmények csendesen bújnak meg a lapok között mégis szinte ordítanak róla a Twitteren.

A botrányba torkolló kampány nem lehet inkább egy tudatos döntés? A negatív hangvételű vagy "Scandal" szót tartalmazó cikkeknek köztudottan nagyobb hírértéke van, mint egy újabb termékeket reklámozóknak. Vagy a felülvizsgálat hiányáról lenne szó?

A Balenciaga luxus divatház nevét az elmúlt években több átlagosnak nem mondható hírértékű tevékenysége miatt is láthattuk felbukkani a social-media falainkon. Gondoljunk a talpig feketébe öltöztetett Kim Kardasihanre a 2021-es Met Gálán, vagy a Crocs magassarkú cipőkre és a Balenciaga Ikeás táskákra, vagy pedig a 2022-es Paris Fashion Weekre, ahol a kifutót néhány száz köbméter sár alkotta. Az utóbbival kapcsolatban a cég művészeti igazgatója Demna Gvasalia azt nyilatkozta, hogy: “Ennek a műsornak a díszlete az igazság keresésének és a földhözragadtságnak a metaforája.”

Nemrég azonban két új kampánya váltotta ki a közvélemény ellenszenvét. Az egyik kampányban (Balenciaga Gift Shop), gyerekek olyan mackó táskákat (teddy bear bags) szorongatnak a kezükben, amik mintha valami fétis klubból léptek volna ki. A másikban (2023 Garde-Robe) pedig gyermekpornográfiáról szóló papírok részletei bukkanak fel egy táska alól, mindemellett pedig Borremans háttérelemként funkcionáló albumának tulajdonított különleges jelentőséget a befogadó közeg. Mindez terepet biztosított a politika-kultúra-divat háromszögében lezajló vitáktól kezdve, az összeesküvés elméletek gyártásáig. A botrányt természetesen bocsánatkérések sorozata követte a Balenciaga részéről, melyet többször instagram story formában tettek közzé. Nem csoda, hogy ez nem elégítette ki a felbuzdult tömeget, így a bocsánatkéréseket további nyilatkozatok és belső átvilágítások követték. Emellett természetesen a cég nagyobb összeget tett félre olyan szervezetek támogatására, amelyek gyermekvédelemmel foglalkoznak.

Az októberben készült Gift Shop nevű kapmpányt november 16-án hozták nyilvánosság elé. A bondage szerűen körbekötözött mackó-táskákat gyermekek kezébe adva, felnőttes környezetben ábrázolják őket a fotók. A terméket korábban már bemutatták kiegészítőként az októberben megrendezett Paris Fashion Weeken, de akkor mint felnőtteknek szánt darabként. Hogyha nem a botrányt kiváltó termékekre fókuszálunk, hanem a gyermekek komoly arckifejezésére, eszünkbe juthat a nemrég megjelent Triangle of Sadeness című film egyik jelenete, melyben a Balenciaga-look-nak a vidám H&M-mel ellentétben egy morcos-márkát (grumpy brand) kell eladnia.

Forrás: Sudinfo

 

Az ettől független 2023 Garde-Robe kampány se volt sokáig látható a Balenciaga különböző reklámfelületein. A gyönyörűen beállított képek, a tökéletes kompozíciók és a Wall-Street hatású háttér nem tudta elvonni a közösségi média edzett szemű felhasználóinak figyelmét, akik rámutattak az egyik felvételen szereplő dokumentumra, mely a Legfelsőbb Bíróság 2008-as, U.S. kontra Williams ügyben hozott döntése. Ez kimondta, hogy a gyermekpornográfia népszerűsítése nem élvez védelmet az első módosítás értelmében. A fotózás helyszínére állítólag nem létező hivatalos papírokat igényeltek, ehelyett viszont másolatokat kaptak. 

De ennyi nem volt elég a kiéhezett internet felhasználóknak. Két ismert művész albumát fedezték fel a fotók hátterében: Matthew Barney The Cremaster Cycle és Michaël Borremans As Sweet as It Gets című kiadványokat. Egyesek az ő munkáikra mutattak rá, mint bizonyíték arra, hogy a divatmárka állítólag a gyermekek kizsákmányolását támogatja. Mindkét művészben közös vonás, hogy kulturális struktúrák határait kérdőjelezik meg és kihívások elé állítják a nézőt. Ezek a vonások a Balenciagára is hasonlóképp vonatkoznak.

Forrás: Kendam Photos

Barney azonos című ötrészes filmsorozatának képeit tartalmazza az előbbi könyv. A történelem, az önéletrajz és a mitológia keveredik a sorozatban, amely egy intenzív univerzumba enged belépést, egy sűrűn rétegzett multidiszciplináris munkába. Az utóbbi 2014-es album pedig Borremans több mint száz munkáját mutatja be az elmúlt évekből mégis a legtöbb felháborodást a 2018-as Fire From the Sun című sorozata keltette, amelyre a figyelem leginkább hárult a botránnyal kapcsolatban. Ezt a sorozatot a könyv nem tartalmazza. A képek olyan gyerekeket ábrázolnak, akik: “egyedül vagy csoportosan jelennek meg egy stúdiószerű háttér előtt, amely negligálja az időt és a teret, miközben hangsúlyozza a teátrális légkört és a mesterkéltséget (...). A reneszánsz festmények kerubjaira emlékeztető kisgyermekek az emberi állapot allegóriáiként jelennek meg, archetipikus ártatlanságuk ellentétben áll a sugallt fondorlattal.”

Forrás: Zolima City Mag

A konzervatív TikTok influenszerek megjátszott vagy túljátszott megbotránkozással gyártják az olyan tartalmakat, ahol undorodva elemzik a megszabott maximum három percben Borremans munkáit. Az tény, hogy Borremans munkái megosztóak, azonban felmerül a kérdés, hogy a videó készítői mennyire jártasak a reneszánsz festészetben.

Mindezek a bárki által gyártott összeesküvés elméletek és vádak sose lesznek tisztázva. Nem is kell, hogy tisztázva legyenek hiszen a lényeg nem az hogy megtörtént, hanem az hogy az emberek beszélhessenek róla (vagy szimbolikusan elégessék ruháikat). És amiről az emberek beszélnek az ingyen reklámnak is minősül, főleg ha click bait cikkek is társulnak mellé. A bocsánatkérések és a másikra mutogatás után azonban jön egy újabb botrány, ami igazából semmiben sem különbözik az előző több ezertől.


A cikk lezárásaként elgondolkodtatónak találom a Gift Shop kampány fotósának, Gabriele Galmibertinek álláspontját, amit a sok hate-message után fogalmazott meg és tett közzé az Instagramján:
“Gyanítom, hogy minden pedofíliára hajlamos személy keresgél a világhálón, és sajnos túl könnyen hozzáférhet az enyémtől teljesen eltérő, szörnyű tartalmukban teljesen egyértelmű képekhez. Az ilyen vádak rossz célpontok ellen irányulnak, és elvonják a figyelmet a valódi problémáról és a bűnözőkről.”

— Pataki Luca

2022. december 19., hétfő 19:55
ajánló

Privát Táj

Privát Táj // Faur Zsófi Galéria

támogatók