In da studio 9. - Makkai-Kovács Bea

Makkai-Kovács képein hangulatok elevenednek meg: a levegőt, a minket beburkoló közeget festi, amely atmoszferikussága érzelmileg hat ránk.

Jó ideje a szabad képalkotás foglalkoztatja, az, hogy miként lehet mindenféle megfeleléstől mentesen festeni, meséli a festő, akivel közben lelkesen pakoljuk a képeit a Jurányi Házban levő műtermében, épp rakjuk össze azt a kiállítását, ami január 15-én nyílik a Hybridart Space-ben. „Nagyjából nyolc éve készítek absztrakt képeket, azóta még inkább törekszem arra, hogy ne határoljam be magam. Sokat foglalkoztam a tájkép és az absztrakt művészet kapcsolatával, a diplomamunkámban is azt vizsgáltam, hogy Caspar David Friedrich és Mark Rothko egy-egy műve hogyan olvasható belső tájként”. 


A munkák, bár alapvetően természeti aszociációkat hívnak be, nem konkrét előképekből születnek, az egyes layerek intuitív módon rakódnak egymásra, az alkotó tudata csak azokon a pontokon kapcsol be, amikor érzi, hogy meg kell határozni bizonyos fókuszokat vagy ki kell jelölni olyan homogénabb tereket, ami a zsongó ecsetvonások vibrálását ellensúlyozza, és, ahol megpihenhet a tekintet. „Muszáj néha gondolkodni azon, hogyan lehet tovább haladni, hol lesznek a hangsúlyok, mi az, amit el kell mosni, amit ki kell emelni. Így bár az érzelmekből épül a kép, így lírai, végül mégiscsak van benne valamiféle konstrukció”.
A festményeken az egymásra rakódó festékrétegek, a maszkolószalagokkal modifikált felületek, a szárazabb és lazúrosabb gesztusok együttesen adják ki a kompozíciót, ami tulajdonképpen az alkotó aktuális hangulatait árasztják magukból a néző felé, aki szintén a saját élményanyagából és személyes megélései felől tudja olvasni ezeket a képeket. „A természetben lezajló folyamatok érdekelnek, azon belül is egy atmoszférát szeretnék közvetíteni. Egy hangulat megragadása izgat, valamint a harmóniateremtés.” Hozzáteszi, hogy olyan absztrakt tereket hoz létre, amelyek tulajdonképpen lírai, belső tájak, safe space-ek, ahol lecsendesedhetünk, elkezdhetünk befelé figyelni, lamentálhatunk és kontemplálhatunk a saját érzéseinken.

A kompozíciók levegőssége, atmoszférikus jellege folytán eszembe ötlik az impresszionizmus, Monet és Renoir, vagy épp Turner, mert tulajdonképpen Makkai-Kovács is impressziókat fest, a levegőt, a közeget ragadja meg. „Szeretem a Turner-képek légiességét, igen, ez lehet kapcsolódási pont”. 
„Mivel sok réteget viszek egymásra, előfordul, hogy besülnek a színek, vagy elnehezednek bizonyos részek, olyankor gessoval (alapozóval) átkenem azt a részt, hogy újra felfrissüljön, életre keljen, visszanyerje a könnyedségét”. Transzparencia, efemerség, éteriség jellemzi ezeket a kompozíciókat, ezért is képesek arra, hogy lecsendesítsenek.
A munkák tempója azért is érdekes, mert alapvetően gyors és lendületes ecsetvonások vannak a képeken. Az alkotás sebességéből születik meg aztán a kép csendje. „Tetszik ez a  paradoxon: gyorsan dolgozom, a kész képek mégis lassítanak. Szorosan kapcsolódnak az időhöz is, amire akkor jöttem rá, amikor végignéztem a képcímeimet, Csak egy rövid időre, Szünet, Megállás, satöbbi. A layerek is col tempo kerülnek egymásra, ahogy a múltbeli pillanataink, emlékeink is hasonlóképpen rétegződnek: egymásra épülnek, az újabbak elfedik a korábbiakat, míg a régebbik olykor elő-előtűnnek és éreztetik hatásukat a jelenben, a felszínen. 

„Olykor hosszabban készülnek ezek a képek, van, hogy egy teljesen másféle hangulatban kezdek újra neki, mint amiben ott hagytam, ez is befolyásolja a végeredményt, néha azt érzem, hogy küzdenem kell az anyaggal és a felületekkel, máskor pedig egy játék, például, amikor a maszkolószalaggal vagy a nagyobb papírokkal letakarok bizonyos részeket. Olyankor megint behívom a véletlent, mert nem lehet tudni pontosan, hogy milyen lesz a kompozíció, miután leszedem ezeket a darabokat”.
Makkai-Kovács Bea a használt maszkolószalagokból is kompozíciókat épít egyébként: ezeket, valamint a textilművész édesanyjától kapott szövetdarabokat felhasználva születnek a kollázsok, amelyek sokkal inkább konstruktívak, mint a festmények, valamint a mellérendelő képépítés dominál ezeknél a rétegzéssel szemben. „A kitakarás, a fedés izgat ezeknél is, ahogy anno az egyetem alatt készült festményeim esetében. Akkor árnyékképeket festettem, olyan kompozíciókat, amikkel meg tudtam mutatni annak  sajátosságát, azt, hogy egyszerre elrejt, mégis megmutat valamit”. A kollázsok konstruktivitása aztán visszahat a festményekre is, amelyek alapvetően természeti érzeteket keltenek, azonban amikor a maszkolószalagok függőleges nyomokat hagynak, akkor inkább urbánus tájakra asszociálunk, irodaházakat, felhőkarcolókat észlelünk.

AZ ÖSSZES KÉP: Műtermi részletek Makkai-Kovács Bea studiójából, Budapest, 2024.

© a művész jóvoltából. Fotó: Egressy Orsolya

„Ugyanakkor erdő is lehet, – mutat rá Bea – ahol az egymás mellett álló fák között felcsillan a fény”. Ha pedig innen közelítünk, akkor a rejtőzés, valamint  a beburkolás motívuma felől is közelíthetünk képekhez. Gyakran érezzük ugyanis, hogy a struktúrák puhán körülölelnek egy másik teret, szférát, amibe belépve otthonos érzeteink támadhatnak. 
A festő meséli, hogy ezeket az érzeteket a legjobban az akrillal tudja visszaadni, talán az olajfesték túlságosan elnehezíteni ezeket a kompozíciókat, az akril pedig nemcsak könnyed, de a mattsága is a puha érzeteket erősíti fel. „Az akrillal frissen tudom tartani a képeket”.
A bátorságról is beszélgetünk, arról, hogy mit jelent mindenféle terv és előkép nélkül elindítani egy kompozíciót, vagy, hogy mennyire nehéz olykor feláldozni a kép bizonyos részeit annak érdekében, hogy a lefestésekkel egyensúlyba kerüljenek a mű egyes részei. Játék ez, összegzi Bea, amelynek vannak kockázatosabb részei, de mégis: megéri ezeket bevállalni egy végső, harmonikus állapot eléréséhez.

— Kocsis Katica

2024. december 30., hétfő 12:09
kapcsolódó cikkek
  • In Da Studio 20. - Again Chokuwamba

    Zimbabwéból Budapestre, tök és szék, fluiditás, transzparencia, hagyomány és kortárs nyelv. Identitáskeresés.

  • In Da Studio 19. - Dukai István

    Anyagba írt ritmus, lírai szenzualitásba oldódó konstruktivista fegyelem, transzcendens nyugalom, maszkulin–feminin billegés, rezgés és átlényegülés

  • In Da Studio 18. - Nagy Marcell

    Önfeledés, kontroll alóli felszabadulás, pszichokulturális maradékok, sötét tónusok, mélységek, tudat és tudattalan rétegek, átjárhatóság.

ajánló

Kevés vagy sok, csendes vagy zajos

Emlékezni végül mindegyikre jólesik. Turi Lilla Amire emlékszem című képeskönyve által inspirált tárlat nyílt a KÉPEZŐ Galériában. 

támogatók