
AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Losonczy István kiállításából, K.A.S Galéria, Budapest, 2023.
A galéria és a művész jóvoltából / Fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Losonczy István kiállításából, K.A.S Galéria, Budapest, 2023.
A galéria és a művész jóvoltából / Fotó: Hegyháti Réka

AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Losonczy István kiállításából, K.A.S Galéria, Budapest, 2023.
A galéria és a művész jóvoltából / Fotó: Hegyháti RékaAZ ÖSSZES KÉP: Részlet Losonczy István kiállításából, K.A.S Galéria, Budapest, 2023.
A galéria és a művész jóvoltából / Fotó: Hegyháti Réka
SZÍN=TÉR a kiállítás címe, melyet a művész, Losonczy István régóta szeretne leírni.
Losonczy István Pécsett, a DLA elvégzése után a Keserű Ilona által 2007-ben alapított Színerő mesterkurzuson kezdett el azonos tónusértékű színárnyalatokon át körbeérő, összefüggő szivárvány-színsorokat festeni. Azóta is ezt a rendszert vagy színkeverési alapelvet fejleszti tovább és alkalmazza a tőle telhető legváltozatosabb módokon. A színskála előre „behangolt” elemeit ma már légmentesen lezárható üres óntubusokba tölti, mert így egyrészt hatékonyabban tud versenyezni az olajfesték száradási idejével, másrészt mert a jelenleg 180 tubusból álló „színorgona” remekül kiaknázható lehetőségeket adhat más, akár a spontaneitásnak is nagyobb teret engedő festői technikák gyakorlására és továbbfejlesztésére.
A K.A.S. Galériában nyíló kiállításának képei új, 2022/23-ban készült alkotások. A Szín=Tér című kiállítás anyaga az elmúlt évek alatt folytatott kutatásainak az eredménye.
,,A színkör elkészítése (legkésőbb) felvilágosodáskori probléma, ami azonban a XIX. század festékforradalma előtt technikailag megvalósíthatatlan feladat volt: a prizma által megtört fény színei sokkal intenzívebben világítottak Newton besötétített szobájának falán, mint amiket a korabeli festményeken láthatott. Szinyei, Csontváry vagy Berény már sokkal tágabb spektrumban gondolkodhatott és a kiállításon látható képek elkészítése során magam sem használtam fel egyetlen olyan festéket sem, ami 1870 előtt létezett volna, viszont több olyat is, ami az 1950-es években került fel a festők palettájára.
Szín=Tér – mintha ez lenne a festészet egyik legalapvetőbb, minden festményen, mindig más és más formában, újra és újra bizonyítandó munkahipotézise, aminek a ma alkotó festőknek a mai, kitágult szín-technológiai környezetben kell megfelelnie.
Abban reménykedem, hogy a kiállítás képei pontosítják és tágítják a színkör értelmezési tartományát.”