
AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Bárdi Dominik: Spájz c. installációjából, Cairo Contemporary, 2024.
© a művész és a Cairo Contemporary jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Bárdi Dominik: Spájz c. installációjából, Cairo Contemporary, 2024.
© a művész és a Cairo Contemporary jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Bárdi Dominik: Spájz c. installációjából, Cairo Contemporary, 2024.
© a művész és a Cairo Contemporary jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Bárdi Dominik: Spájz c. installációjából, Cairo Contemporary, 2024.
© a művész és a Cairo Contemporary jóvoltából.

AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Bárdi Dominik: Spájz c. installációjából, Cairo Contemporary, 2024.
© a művész és a Cairo Contemporary jóvoltából.AZ ÖSSZES KÉP: Részletek Bárdi Dominik: Spájz c. installációjából, Cairo Contemporary, 2024.
© a művész és a Cairo Contemporary jóvoltából.
A spájz az otthonos környezet asszociációját hordozza magában. Egy kedves gondolatként él fejünkben, ahogy a nagymama befőttjei sorakoznak. Habár az emlékezés kollektív, közös mozzanatai foglalkoztatták az alkotót az installáció készítésekor, az nem valamiféle történelmi emlék, hanem a gyermekkor felidézése. Fontos számára a visszaemlékezés folyamata, ahogy egy tárgy hatására az elménkben felvillannak múltunk egyes pillanatai. A hőre lágyuló viasz a bensőséges családi idill metaforája. Az üvegek Különböző színekben pompáznak és más-más ízeket társítunk hozzájuk. Felmerül a félig üres, vagy félig teli kérdéskör problémája is: ahogy a viasz imitálja a belső tartalmat az üres üvegben, úgy tölti meg mondandóval azt. Bárdi Dominik már több mint egy éve foglalkozik a transzparencia megjelenítésével, főként szobrászati eszközöket felhasználva. Viasszal és az arra vetülő fénnyel alkot képeket és domborműveket. Ezeknek a munkáknak a többsége üvegfelületre mintázott dombormú két egymást kiegészítő vagy éppen ellentmondó nézettel. A viaszt az üveg felületre mintázza fel, igy a fény könnyen áthatol rajta. A dombormű játékszabályai megváltoznak és egy új ellentétes mintázási módot követelnek meg. Minél sötétebb a kép annál vastagabb viaszrétegnek kell létrejönnie. Az üvegen keresztül a látvány sosem lehet teljesen éles, igy csak hirtelen vastagságváltozásokkal lehet a tónuskülönbséget érzékeltetni. Míg az egyik oldalon fotószerű, addig a másik oldal szinte értelmezhetetlen domborzatnak tűnik, a dombormú egyfajta negatívja: a sötétebb részek a magasak és a megvilágított részek a mélyek. Bárdi Dominik 2000-ben született, jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász hallgatója. 2023-ban Ludwig ösztöndíjban részesült. Munkáival csoportos kiállításokon szerepelt, többek között, a MAMŰ Galériában és az ISBN Galériában. Választott témái gyakran hétköznapi elemeket tartalmaznak. Sokszor talált tárgyakat használ fel, munkáira jellemző a gyerekkor felelevenítése is. ///Kurátor: Pintér Gábor