Reluxa metszet

Ahol a „nemhelyek” vannak. Avagy a roló résein innen és túl. Egy Budapesten dolgozó német művész országúti fametszetei.

 

Részlet Stefan Osnowski Passage című kiállításából, 2017, Resident Art Budapest

© a Resident Art Budapest jóvoltából

Monokróm fametszetei
„nemhelyekként” definiált,
áthaladásra predesztinált
tereket ábrázolnak

 

Részlet Stefan Osnowski Passage című kiállításából, 2017, Resident Art Budapest

© a Resident Art Budapest jóvoltából

Meghitt, bensőséges hangulatú térben találkozunk a német származású, Budapesten alkotó Stefan Osnowski sajátos fametszeteivel. A Resident Art Budapest lakásgalériájának kiállítóterébe lépve nagyméretű metszetek fogadják a látogatót. A jobb oldali falakon kaptak helyet a régebbi, fekete-fehér munkák – közülük is kiemelkedik a négy darabos Passagem című sorozat, amin egy portugáliai sztrádaalagúton való áthaladás négy egymás utáni pillanatképe jelenik meg. A bal oldali falakon újabb, színes munkák függenek, az absztrakcióba hajló ábrázolásmóddal. Egyes metszeteknél a sűrű vonalhálót figyelve úgy érezzük nonfiguratív alkotással állunk szemben, de ha kicsit hátrébb lépünk, azonnal kirajzolódik előttünk a rögzített pillanat. A sebességet idéző, párhuzamosan futó vonalak ellenére a munkák nyugalmat sugároznak. Lelassítanak.

A fametszés az egyik legrégebbi sokszorosító grafikai eljárás, amivel manapság kevesen foglalkoznak a maga hagyományos formájában. Osnowski hatalmas fa dúcokon dolgozik, különböző profilú vésők segítségével alakítja ki horizontális vonalak mentén kirajzolódó képeit, többnyire városi vagy városon kívüli épített környezetünk tereit jelenítve meg. Monokróm fametszetei „nemhelyekként” definiált, áthaladásra predesztinált tereket ábrázolnak: egy autópálya alagútját, kihalt turistaparadicsomot, többsávos utat, a száguldó vonat ablakából elénk táruló látványt, egymásba mosódó fák és épületek sziluettjeit.

Stefan Osnowski munka közben

© Stefan Osnowski jóvoltából

Részlet Stefan Osnowski Passage című kiállításából, 2017, Resident Art Budapest

© a Resident Art Budapest jóvoltából

Az áthaladókkal ellentétben ő rengeteg időt tölt ezeken a „nemhelyeken”, egy-egy munkán ugyanis hetekig vagy akár hónapokig is dolgozik.

Részlet Stefan Osnowski Passage című kiállításából, 2017, Resident Art Budapest

© a Resident Art Budapest jóvoltából

A néző számára neutrálisnak tetsző, áthaladásra szolgáló helyszínekhez Osnowski sokszor személyesen is kötődik, egy-egy munkáján ugyanis közvetlen környezetét ábrázolja. Ilyenek a Szentendrei útról készült metszetei, amin nap mint nap keresztülvág óbudai műterme, a Partizán Műterem és Galéria felé tartva. Kisebb metszetein különböző napszakokban jeleníti meg ezt a sztrádaszerű főutat, más-más fényviszonyok mellett mindig más képet mutatva róla. Nagy formátumú, indigókék metszetén a soksávos út szemerkélő esőben, a cseppeken átszűrődő reflektorok és utcalámpák fényében tárul elénk, egészen különleges hangulatba burkolózva.

Részlet Stefan Osnowski Passage című kiállításából, 2017, Resident Art Budapest

© a Resident Art Budapest jóvoltából

Osnowski horizontálisan futó vonalai a redőny résein keresztül elénk táruló látványt idézik. A „reluxán” átszűrődő fény mennyiségét a művész szabályozza, a fény-árnyék játéka által sajátos mintázatú, töredékes tereket hoz létre, a nézőre bízva a kiegészítést.

 

— Varga Lili Júlia

2017. április 25., kedd 07:11
kapcsolódó cikkek
  • Kondor Attila: Vertikális táj

    Kondor Attila: Vertikális táj // Resident Art

  • Vadon

    Stefan Osnowski / Vadon / The Studios

  • Baselitz

    Tavaszi sztárszemle: a német festészet öreg legendája, Georg Baselitz látogatott el a Magyar Nemzeti Galériába. Ámulat és bámulat.

ajánló

HUM FOR ME BABY!

A kiállított művészek ugyan mind más háttérből jönnek, mégis a férfitekintettel szemben ünneplik a női test szabadságát és feloldják annak tárgyiasítását. 

támogatók