BZZZ

A Partizán Műterem magyar és külföldi alkotóinak évadzáró kiállítása. Képzőművészeti kipakolás, közösségmintázatok és posztindusztriális művészkaptár. Rajzás.

a közösségről, a vándorlásról,
a túlélésről, és egy városról,
ami sohasem nyugszik.

Budapest a folyamatos építkezések és a folyamatos romok városa. Ha volt is olyan, hogy az élet itt megállt, a következő pillanatban valahonnét mindig előkerült doktor Varsányiné (ld. Örkény). Ő a város igazi szimbóluma! Az utóbbi években is annak lehettünk szemtanúi, ahogy elhagyatott negyedek, házak, ipartelepek telnek meg új élettel. Kocsmák, galériák, színházak, klubok, alkotóterek támadtak a romok között, hogy folytassák az építkezést a maguk ereje és ideje szerint. A Partizán Műteremház helyszíne szintén gyárnegyed, város pereme, vöröstéglás ipari környezet. Mindig izgalmas egy ilyen alkotóközösség, mert folyamatos mozgásban van, újak érkeznek, régiek távoznak. Mikrotársadalom, amelynek bomló és újrakötődő kapcsolatai túllépnek a konkrét hely határain.

Az itt dolgozó művészek munkáiból két szinten nyílt évadzáró kiállítás a gyárkémény árnyékában. A crossover jegyében a megnyitón volt kortárs tánc és performansz is. Ez utóbbi során Keszeg Nándor egy kád vörösborba ereszkedett. Így a legendás Meteo (1989) című magyar sci-fi is megidéződött némiképp átfogalmazva, és nemcsak a posztindusztriális atmoszférának köszönhetően.

Megnyitó a BZZZ című kiállításon a Budapest Kortárstánc Főiskola tanulóinak produkciójával, 2016, Partizán Műterem és Galéria

© fotó: Artkartell

A résztvevők nagy számából adódóan most csak találomra szemezgetünk a felhozatalból. Tollas Erik befestett, kiterített focilabdája, mint valami kikészített, egzotikus hüllő bőre, amelynek mintázata egyúttal a méhsejtekre (és egy alkotótér szerkezetére) is utal. Pintér Gábor talányos hangulatú, fanyar festményein a figurális-nonfigurális töredékek a vizuális emlékezet összecsúszó rétegeinek leleteiként kerülnek össze. A többnyire Svédországban és Japánban dolgozó Joséphine Vejrich természeti és geológiai ihletésű formákat vegyítve hozta létre álomszerű narrációra épülő különleges herbáriumát. Sipos Marica fóliaplasztikái a látogató bevonásával, – sőt! – izomerejével valósultak meg. Nekik kellett ugyanis felpumpálniuk. A végeredmény pedig fejünk felett ringó áttetsző falloszokból álló lenge csoportozat (a teljes képgaléria megtekintéséhez klikk a fotóra):

Részlet a BZZZ című kiállításból (középen Sipos Marica installációja), 2016, Partizán Műterem és Galéria

© fotó: Artkartell

Technikák és műfajok széles repertoárja jellemzi a tárlatot: szobor, installáció, grafika, festmény, kollázs, talált tárgy, olajfesték, bádogcső és még sorolhatnánk. Az összegyűlt és kiállított anyag óhatatlanul nem egységes, de mégis, valahogy a hely és a szituáció összerendezi őket. Szépen megfér egymással a gorilla és a parlament, a stadion és a kukkolda, a kókadt korona és a misztikus fényben lebegő szarvasfej. A máról szólnak, a közösségről, a vándorlásról, a túlélésről, és egy városról, ami sohasem nyugszik.

 

— Mészáros Zsolt

2016. december 02., péntek 10:14
kapcsolódó cikkek
  • Térbeli idő

    Zománclap, geometria, op art és térmodellek. Szalay Péter kivétellel erősíti a szabályt az NA-ban.

  • On the Rocks

    On the Rocks / Artkartell Collection / Artkartell projetspace

  • Reluxa metszet

    Ahol a „nemhelyek” vannak. Avagy a roló résein innen és túl. Egy Budapesten dolgozó német művész országúti fametszetei.

ajánló

Kevés vagy sok, csendes vagy zajos

Emlékezni végül mindegyikre jólesik. Turi Lilla Amire emlékszem című képeskönyve által inspirált tárlat nyílt a KÉPEZŐ Galériában. 

támogatók