Derű és nedv

Körbenéztünk a világ legtrendibb vásárán, a bázeli Listén. Kifúló absztraktok, csöpögő masszák és felhőtlen gyermekkor.

A kötelező előszoba,
ha valaki be akar kerülni
galériásként vagy művészként
a sztárokat és befutott tehetségeket
kínáló nagy vásárra.

 

A vásárnak húsz éve helyet adó indusztriális épület, a Warteck PP régi sörgyára

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

Egyik pillanatban kisüt a nap, a másikban már ott vannak a viharfelhők és kíméletlenül zuhog. A svájci határra összegyűlt művészeti elit sosem tudhatta, mit hoz a következő félóra. Hol izzadt az esőkabát alatt, hol bőrigázott a jólszabott kék zakójában. Az idei bázeli időjárás, akárcsak a nemzetközi műtárgypiac, meglehetősen kiszámíthatatlan: hol szakad, hol kisüt.

Ami persze csak annyit jelent, hogy nem bővül ijesztő tempóval a műkereskedelem behemótja. Bázelben, ahol évről évre összegyűlik a világ művészeti világának krémje, ahol egyik pillanatban a kurátorpápa Obrist jön szembe az üvegajtónál, a másikban a nagy svihák Joseph Kosuthnak kell odahúzni egy bárszéket, szóval Bázelben, evickélve egyik pezsgőspohártól a másik rákosszendvicsig, nem érezni a nagy lassulást. Ez itt a kortárs műkereskedelem zarándokhelye, bazilikája, nyüzsgő piactere, ahol ezerszámra kerülgetik egymást a képzőművészet értői, csinálói és vásárlói. És számolatlanul megy a pénzköltés.

Florian és Michael Quistrebert formalista absztrakt gesztusképeket idéző ál-festményei és Shana Moulton trendi látogatószobra a párizsi Crevecoeur standján, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

Anke Weyer méretes, klasszik absztrakt gesztusképei a brüsszeli Office Baroque standján, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

A sort hétfőn a Liste nyitja, a fiatal és feltörekvő vásárok mintaképe. Húsz éve nyomják az ipart a nagy monstrum, az Art Basel tőszomszédságában, még mindig diktálva a trendeket. A Liste fiatalos, laza, idétlenül hipszter – és mindeközben végtelenül profi. A kötelező előszoba, ha valaki be akar kerülni galériásként vagy művészként a sztárokat és befutott tehetségeket kínáló nagy vásárra.

De a Liste nemcsak lazul, hanem nyomasztó kegyetlenséggel diktálja a trendeket. (Nem észrevétlenül: egymás sarkát tapossák a menőbb vásárok és kunsthallék igazgatói.) Itt minden pici rezdülés egy pillangószárny, ami egy-két év múlva hurrikánként sodor végig az art worldön.

Valerie Snobeck amorf üvegobjektje – az új materializmus jegyében – a New York-i Essex Street galéria standján, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

És mit látunk? Sok évnyi absztrakt hegemónia után, kissé széthullt a mezőny. Mindenütt gyanús, ragasztószerű, csillogó masszák: elkent porcelánok, purhabok, ismeretlen gumik, ijesztő öntvények, rózsa- és pasztellszínekben, beleragadt flitterekkel és szőrszálakkal. A posztinternetes generáció összes furcsa (megszilárdult) nedve, mintha a Mátrix virtuális valóságát fenntartó szerverszobákból csöpögni kezdett volna a sok ismeretlen anyag. Ami gyorsan megköt, csempévé és kerámiává szilárdulva. Szivacsvirág az ónixlapon, plasztikszárak az üvegmasszában, fekete sziloplaszt csurgatás a fellógatott pólón.

Kris Lemsalu farmerből, állkapocscsontból, kerámia sportcipő-öntvényből és giccses takaróból összeállított képe az észt Temnikova&Kasela standján, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

ezek a gyanús nedvek
már évek óta szivárognak
a posztinternetes generáció
gépparkjából

Kaya (azaz Kerstin Brätsch és Debo Eilers) üvegdarabokból és műanyaglapokból összedrótozott művei a müncheni Schamoni standján, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

Persze, ezek a gyanús nedvek már évek óta szivárognak a posztinternetes generáció gépparkjából. Ami most mellbevágó, az a hozzá társuló naivitás-cunami! Visszatért a figuratív ábrázolás, de szemtelenül bénázó, primitív módon. Puffadó, elrajzolt formák, karikalábú emberkék, gyerekrajzi idétlenség, art brut, négerplasztika, bad painting. Az emberek nevetni akarnak és szórakozni. Krízis, válság, katasztrófa követi egymást évről évre, megkeményítve a szíveket, szenvtelenül merev pici absztraktok alá rejtve az érzéseket – de az érzelmek most elszabadultak, a felhőtlen, már-már gyermeki boldogság ígéretével.

Ez itt a boldogság kora.

(Itt mosolyogni nem nehéz. „Mindent eladtam két nap alatt” – nevet Farkas Rózsa, a londoni Arcadia Missa cool galériása, és beleveti magát a bázeli éjszakába.) 

Flaka Haliti koszovói művész művei a LambdaLambdaLambda standján, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

A brit The Sunday Painter galéria standja, Alex Rathbone házikóival, kerítéseivel és vidám festményeivel, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

Az emberek nevetni akarnak
és szórakozni.

Cornelia Baltes laza absztrakt művei a londoni Limoncellónál, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

Jannis Varelas színes festményei az athéni The Breeder standján, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

Jean-Marie Appriou nosztalgikus öntvényei a kölni Jan Kaps standján, LISTE, 2016

© a LISTE – Art Fair Basel jóvoltából, fotó: Daniel Spehr

Erkka Nissinen banális madárkája az amszterdami Ellen de Bruijne Projects standján, LISTE, 2016

© fotó: Fazekas Fanni

A vásárnak húsz éve helyet adó indusztriális épület, a Warteck PP régi sörgyára a nemrég elkészült lépcsővel 

© fotó: Fazekas Fanni

 

— Rieder Gábor

2016. június 18., szombat 14:55
kapcsolódó cikkek
  • Nosztalgiakocka

    Fridvalszki Márk zárta az Artkartell projectspace első kiállítási szezonját. Digitális végítélet és elvágyódás. Take Me Back

  • Gyöngyszemek a Millenárisból

    Szemléztük az Art Market Budapest kínálatát. Piaci látlelet és a különleges gyöngyszemek.

  • Bázeli szemle

    A gyűjtők ismét elzarándokoltak a minden évben megrendezett svájci Art Baselre. Körkép a gigavásárról.

ajánló

Nosztalgiakocka

Fridvalszki Márk zárta az Artkartell projectspace első kiállítási szezonját. Digitális végítélet és elvágyódás. Take Me Back

támogatók