A Golflabda szeletelő

Piknik a gyakorló álláson, sok-sok félbevágott golflabdával és Szinyei Merse Pál pázsit-installációjával. Rieder Gábor interjúja Kristóf Gáborral.

a labdákra úgy tekintek,
mint egyfajta időzített bombákra
vagy éppen magokra

Részlet Kristóf Gábor Picnic on the driving range című kiállításából, 2021, Schemnitz Galéria, Selmecbánya

© a művész jóvoltából

Pár éve egész meglepetten láttam, hogy elkezdtél golflabdákat nyitogatni. Akkor még nem értettem, mire fel, de most úgy tűnik, összeállt belőle egy nagy adag. Először is adódik a kérdés, hogy hol találkoztál egyáltalán a golfozással?

Világosan emlékszem arra a napra, amikor a tévében a WTC elleni támadást közvetítették, így arra is, hogy mielőtt belefutottunk volna bátyámmal a hírbe, Tiger Woods ütéseit néztük a Eurosporton. Kitörölhetetlen emlékké vált így ez is, nagyon elidegenítő és fenséges volt egyszerre.

Szóval 2001-ben kezdődött…

Nem teljesen, mert van egy még korábbi eset, de azt csak egy fotó miatt tudom felidézni. Szüleim elvittek minigolfozni, és én, a hónom alá szorított ütővel, végül apám szemöldökcsontját találtam telibe. Talán emiatt sem tudott komolyabb kapcsolatom kialakulni a golffal…

Részlet Kristóf Gábor Picnic on the driving range című kiállításából, 2021, Schemnitz Galéria, Selmecbánya

© a művész jóvoltából

Nem állíthatjuk, hogy a képzőművészek körében nagy hagyománya lenne a golfnak. Igazi „signature” téma. De hogyan jutott eszedbe ráadásul felszeletelni a labdákat?

Azt valahogy már korábban eltárolta az agyam, hogy színes a belsejük, így amikor kezem ügyébe került három darab, nyilván meg kellett erről bizonyosodni. És ezzel elindult a lavina...

Nehéz felvágni őket?

Egyáltalán nem, sőt, javaslom, hogy mindenki próbálja ki otthon! Viszont: a körfűrészt nem ajánlom, balesetveszélyes! A baltának nagyon élesnek kell lennie, és a célzás nem olyan egyszerű. Ami bevált: a labdát valami gyurmaszerű anyaggal stabilizálom, majd egy vastagabb konyhakést egyszerűen átkalapálok rajta.

Részlet Kristóf Gábor Picnic on the driving range című kiállításából, 2021, Schemnitz Galéria, Selmecbánya

© a művész jóvoltából

Részlet Kristóf Gábor Picnic on the driving range című kiállításából, 2021, Schemnitz Galéria, Selmecbánya

© a művész jóvoltából

Akkor most már mindent tudunk a golfszenvedélyről. De hogy kerültél a selmecbányai Schemnitz Galériába, ahol éppen fut a golflabda-szeletelős kiállításod?

A galéria programját egy négytagú kuratórium állítja össze, aminek tagja Vlado Beskid is, a nagyszombati Jan Koniarek Galéria vezetője, akivel már dolgoztam korábban is. Ő keresett meg, még talán 2019-ben, hogy volna-e kedvem valamit összehozni a számukra. A kiállítást a vírus miatt kétszer is halasztottuk, de talán nem is baj, végül is így állt össze ez az anyag.

A kiállításon vannak táblaképek, lepotyogó labdákkal. Olyan a hatásuk, mint egy Spoerri-féle csapdaképnek

Érdekes, erre nem is gondoltam! De kétségtelen, hogy ennél is nagyon fontos rejtett motívum a gravitáció és egy konkrét, performatív pillanat kimerevítése. Meg a csapdakép az egy jó szó, és mivel ezeknek a munkáknak alapja egy stanc, azaz rétegelt lemezekbe ágyazott pengék rajzolata, mindig ott van a vágás lehetősége. Hozzáteszem, a vágás, a szúrás és úgy általában a penetráció elég markánsan jelen van az egész environmentben. (A traktorkereket, amiket még Csehszlovákiában gyártottak, a helyi TSZ utódintézményéből kaptuk; a trágyaszag még talán most is érződik rajtuk…)

Részlet Kristóf Gábor Picnic on the driving range című kiállításából, 2021, Schemnitz Galéria, Selmecbánya

© a művész jóvoltából

A táblaképek mellett csomó labda hever szétszórva, néha felvágva, néha nem, egy helyen locsolócső fészekben tojáshalomként, majd egy homokspirál – na jó, koncentrikus körök – közepén, totemként…

Igen, azt szerettük volna, hogy a látvány kicsit a jó ízlés határát súrolja, hogy ez a motívum kicsit túl is legyen járatva, nagyon különböző asszociációkat szőve egybe. A központi elemtől indulva, ami egy farönk, balta és ugye a halom széthasogatott labda, az ezo-spiriutális-szimbolikus kikacsintáson keresztül, a galaktikus dimenzióig terjed a skála. Amúgy a labdákra úgy tekintek, mint egyfajta időzített bombákra vagy éppen magokra, amikből ezek a potenciális víziók születtek.

Régóta foglalkoztat a tájkép műfaja, ráadásul a tájképnek a mediatizált, sokszor digitális ikonba sűrített megfelelője. Tőled tudom, hogy a Windows sztenderd háttere is egy egyszerű fotóból való. Hogy kapcsolódik össze ez a golffal?

A standardizációban, a konstruált természetképben, legalábbis az én szememben. Sok golfklubbot látogattam meg az utóbbi időben. Egész elképesztő „tájképek” ezek. Zavarba ejtően virtuálisnak hatnak, holott az ellenkezőjét célozzák.

Kristóf Gábor fotója a golfpályáról

© a művész jóvoltából

A kiállítás újság formában megjelent katalógusa Kristóf Gábor képeivel

© a művész jóvoltából

Ha már mesterséges táj, Szinyei Merse Pál híres pázsit akcióját direkt megidézed. (Amit, ha elengedjük a fantáziánkat, nevezhetünk az első magyar land artnak, koncept artnak, ready made-nek és öko art installációnak is.) Hogy került ez ide?

Végül is az egész kiállítás Szinyeinek lett címezve, ami azzal a banális felismeréssel kezdődött, hogy tavaly volt a halálának 100. évfordulója, miközben mi meg bent ültünk a kijárási korlátozás kellős közepén. Sétáim alkalmával találtam rá egy golfklubra, ahol az élet ugye ment tovább, mintha mi se történt volna. A címben is jelölt „driving range” a gyakorló pálya, ahol az ember a technikáját fejleszti: a sportolók itt egy vonalban állnak és ütögetnek a vakvilágba. Na, ez a labdákkal teli mező, tök úgy néz ki, mint egy virágos mező, a szereplők pedig sokban hasonlítanak Szinyei hőseihez…

És így jutunk el a golfimpresszionizmustól a gyeptégláig.

A pázsitos sztori az egyik kedvenc triviám Szinyeivel kapcsolatban. Ugye az történt, hogy amikor a bécsi szalonon kiállította a Pacsirtát, a kritikusok nagyon lehúzták a brutális palettája miatt, főleg a zöldeken lovagoltak. Szinyeink erre gyeptéglákat hozatott a festmény elé, mire a kritikák megenyhültek. Ugyanúgy, mint – a kiállításra való készülés alatt – én is a golffal kapcsolatban.

Részlet Kristóf Gábor Picnic on the driving range című kiállításából, 2021, Schemnitz Galéria, Selmecbánya

© a művész jóvoltából

— Rieder Gábor

2021. március 19., péntek 15:57
kapcsolódó cikkek
ajánló

In Da Studio vol 2. - Horváth Gideon

Sebezhetőség, méhviasz, ambivalencia, érzékiség.

támogatók