Save as...

A kortárs művek múzeumi konzerválásának apropójából a Ludwig Múzeum összerakott egy korrekt újmédiaművészeti kiállítást. Mentés másként...

Komoróczky Tamás: Lullaby (részlet), 2004, videó, loop, 4', Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest

© a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest jóvoltából

I don't care – mutat a Ludwig Múzeum egy pixeles képkockát a médiaművészet egyik vadócától, Komoróczky Tamástól. A képkocka, ami persze már rég nem „képkocka”, hanem digitális adatcsomag, de az egyszerűség kedvéért maradjunk az analóg filmes kifejezésnél, szóval a képkocka a Lullaby című párperces videóloopból való, amit Komoróczky még Berlinben készített 2004-ben, a kor színvonalának megfelelő kamerával. A rossz felbontású kép zajos, szellemképes, a színek szétcsúsznak, a pixelek széteső árnyékokat vetnek az üres helyszínekre. Komoróczkyt sosem a tökéletesre csiszolt hi-tech érdekelte, hanem a sérült, roncsolt digitális felületek.

I don't care.

Közben meg ma épp ez a nyers digitál vintage, ami bizsergeti a vizuális jóérzés-központunkat.

De a kortárs muzeológusnak nem az a dolga, hogy örüljön az épp újra izgalmassá váló vizuális ingereknek, hanem hogy megőrizze a műtárgyat autentikus formájában az utókornak. Ez pedig az „újmédia” műveknél nem egyszerű. Mi egy '73-as performanszról készült sistergő VHS-szalag bemutatásának az autentikus módja? Vagy ér-e lecserélni egy sóhajtozó pamlag hangtechnikáját az 1996-os ágyinstallációban? Mi lesz majd, ha nem gyártják többé azt az írásvetítőt vagy azokat a neoncsöveket, amiket egy konceptuális művész beleépített a médiamunkájába valamikor a 2000-es évek derekán?

Tót Endre: TÓTalJOYS, 1975–1976, videó (performansz-dokumentáció), Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest

© a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest jóvoltából

St.Auby Tamás: Véres film, 1968 – 2010, filmtekercs, tyúkvér, filmtekercs tároló doboz, szigetelőszalag, papír, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest

© a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest jóvoltából

A Ludwig Múzeum Mentés másként... kiállítása ilyesmi kérdésekre keresi a választ. És tényleg keresi, ez nem csak retorikai fordulat, hanem pár művészt valóságosan is meginterjúvoltak arról, hogy a jövő restaurátorainak mire kell majd odafigyelniük az egyes alkotásoknál. Ezek pedig nemcsak a raktárosok senkit se érdeklő belügyeit érintik, hanem sokszor a konceptuális, illetve újmédia művészet lényegét. Állunk például St. Auby Tamás legendás '68-as Véres filmje előtt, ami egy fémdobozba zárt celluloidtekercs tyúkvérrel gazdagon meglocsolva, és tudjuk, hogy ezt nem nézni kell a moziban, hanem érteni, olvasni és átérezni – objektként. Waliczky Tamás bűbájos örökzöldje, a totyogós kisgyerek köré torzított animációs gömbperspektíva (a '90-es évek hajnaláról) pedig jól működik bármilyen gépen, kőkorszakin vagy saját laptopon, csak legyen hozzá monitor:

Hajas Tibor egyik filmje (Az éjszaka ékszerei) tankönyvi példaként illusztrálja, hogy az újmédia modern kellékei mennyire sérülékenyek. A szalagos videómagnóra rögzített darabot a végső megsemmisülés előtt még a C3 mentette meg – digitalizálva – az utókornak. Most is perceg, kattog és ugrál, de épp meg lehet nézni. A digitális művek még nem tartanak itt. A húszéves pionír netes művek még simán futnak, ahogy a legtöbb videóvetítés is zavar nélkül működik. Ettől még egyszer kétségbe fogják ejteni a jövő IT-s muzeológusait, de ez legyen az ő bajuk. Mi addig is élvezhetjük a kopott bájú újmédia műveket a Ludwigban.

I don't care.

Hajas Tibor: Az éjszaka ékszerei, 1978, videó, Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest

© a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum, Budapest jóvoltából

— Rieder Gábor

2017. március 05., vasárnap 16:43
kapcsolódó cikkek
  • Kopár szík

    Tagadás és folytatás, kérdezés és válaszadás, grimasz és áhítat. Hejettes Szomlyazók part two, avagy az eufória és az önveszélyes állapotok kedélyes poétikája.

  • Gilbert & George

    Ellenállás, kívülállás, meghökkentés, provokáció. És bűnbakok. Marton Éva beszélgetett a nagyszabású kortárs kiállításról a Ludwig Múzeum szakmai igazgatóhelyettesével, Szipőcs Krisztinával.

  • Pécsi sztori

    A Ludwig Múzeum végleg beírta a művészet történetébe a Pécsi Műhelyt. A koncept diadalmenet folytatódik.

ajánló

Kassák×3

Három új kiállítás foglalkozik Kassák Lajos '20-as évekbeli úttörő avantgárd munkásságával. Kassákizmus megalkuvás nélkül.

támogatók