Ember Sáriék az Astoriánál, Borsos Lőrincék a Vígszínház mögött. A kortárs képzőművészetben beköszöntött a házibulik kora.
A kevésbé izgalmas mai művészet berendezkedett a nagy-nagy kiállítóhelyeken. Nem érzi otthon magát, kényelmetlenül fészkelődik, zavarja a white cube és a sok reflektor. Az igazán izgalmas kortárs művészet pedig más helyszínek után néz. Na nem, arról szó sincs, hogy a föl alá menne, ahogy azt Duchamp jósolta, hanem él a rendelkezésre álló vidéki kunstahallék (déjà vu), illetve a privát terek adta lehetőséggel.
A személyes lakástérben berendezett kis kiállításoknak egész különös aurája van, ott vibrál körülötte a privát családtörténet és az emberi létezés lenyomata. A „helyspecifikus” művek pedig boldogan állnak le társalogni ezzel a miliővel, meg nem ismételhető párbeszédeket generálva. (Az elmúlt időszakban az OFF Biennále fedezte fel újra ezt az „intézménytípust”.) A két legpezsgőbb kiállítás az elmúlt hetek Budapestjén – nem véletlenül! – két magánlakásban esett meg. Fakuló, kimúló polgári díszletek között.
Az egyikben a Borsos Lőrinc művészalteregó (nehéz már pontosan fogalmazni, a kurátori gender-analizátor kritikus pillantásaitól kísérve) párterápiáról készített végtelenül személyes munkái vannak elszórva, a kettős egót jelképező kristálytól a pszichológusnál készült videók random részleteiig. (Objektív harmadikként bevonták Szenteleki Gábor festményeit is.) Borsosék amúgy is mindig pőrére vetkőznek a kiállításokon, de itt, a Vígszínház mögötti polgári lakás elkoszolódott falai között minden színpadi manír lehullik róluk. A néző belemászik a lelkükbe, ők meg belemásznak a nézőébe. (Klikk a fotóra a képgalériáért!)

Részlet a Borsos Lőrinc: Önkritikus portré című kiállításból (Statement tárgy 1., 2016, szekrény, lightbox, változó méret, külön köszönet Halász Péternek), 2016, 115-106 lakásgaléria
© a művészek jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós✕
Részlet a Borsos Lőrinc: Önkritikus portré című kiállításból (Statement tárgy 1., 2016, szekrény, lightbox, változó méret, külön köszönet Halász Péternek), 2016, 115-106 lakásgaléria
© a művészek jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós 
Részlet a Borsos Lőrinc: Önkritikus portré című kiállításból (Random Feature, 2016,
videó, felirat: Radics Márk / külön köszönet: Thyris Ambulancia Központ, NKA), 2016, 115-106 lakásgaléria
© a művészek jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós 
Részlet a Borsos Lőrinc: Önkritikus portré című kiállításból (Helikon, 2015, ereszcsatorna-őr, szolárlámpa, falap, 40×40×7cm, Obiban vásárolt 2 db, találomra vásárolt tárgy összeszerkesztve), 2016, 115-106 lakásgaléria
© a művészek jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós 
Részlet a Borsos Lőrinc: Önkritikus portré című kiállításból (Házas [sebes], 2015, olaj, vászon, 20×20 cm), 2016, 115-106 lakásgaléria
© a művészek jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós 
Részlet a Borsos Lőrinc: Önkritikus portré című kiállításból (Ki-kicsoda, 2016, print, blueback papír, plakátragasztó, változó méret; az installáció forrása egy, a Thyris Ambulancia családterapiás alkalmán készült fotó, ahol Borsosnak és Lőrincnek ki kellett választania a felsorakoztatott hűtőmágnesek közül az énképükkel kapcsolatos legjellemzőbb darabokat), 2016, 115-106 lakásgaléria
© a művészek jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós 
Részlet a Borsos Lőrinc: Önkritikus portré című kiállításból (Rejtőzködő, 2015, 2 db
maszk, színesen nyomott pamut, ruhacsipesz, külön köszönet: Mátrai Erik, 2 db fürdőköpeny 2 db, L, XL), 2016, 115-106 lakásgaléria
© a művészek jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós 
Részlet a Borsos Lőrinc: Önkritikus portré című kiállításból (Voyeur, 2015, olaj, akril, vászon, fatábla, 30×20×5 cm; Szerelmi bájital, 2016, ágyaspálika, üveg, műanyag talapzat, ledvilágítás, 10×24 cm, újévi ajándék a szomszéd Magdi nénitől), 2016, 115-106 lakásgaléria
© a művészek jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós
Ember Sári nem a néző lelkébe, hanem a család múltjába mászik bele, amikor közszemlére teszi a százéves, leharcolt, nagypolgári otthont a Múzeum körúton. Itt lakott Dr. Ember Károly nőgyógyász és neje (plusz szobalány, nevelőlány és szakácsné), majd ifjabb Ember Károly és becses családja, majd Ember Sándorék és így tovább. Az ablaküvegbe a 19. század végén karcolták be az évszámokat, a Herendi kályhát félbeszedték az '56-os találat után, az aranygyűrűk viszont eltűntek, mert magukkal vitték a betörők. Miközben megidéződik a szaftos családi történelem, a művészek tele pötyögetik a majdnem üres tereket pöpec kortárs alkotásokkal. Itt egy talányos Ember Sári-fotó, ott egy Keresztes Zsófia-féle groteszk objekt, amott pedig Bruno Baptistelli letisztul absztrakt táblaképei. Még egy fotógaléria (klikk a képre!) is visszaadja a kivételes miliőt:

Részlet A gyűrűk mennek, az ujjak maradnak című kiállításból (elől Ember Sári agyag objektjei, mögötte fotói, jobbra a hagyatékból való képek, a „lerövidült” Herendi kályha, mellette Hakkel Márton videója és Dr. Ember Károly privát fotója, legfelül Keresztes Zsófia riasztó-makettje), 2016, magánlakás
© fotó: Ember Sári✕
Részlet A gyűrűk mennek, az ujjak maradnak című kiállításból (elől Ember Sári agyag objektjei, mögötte fotói, jobbra a hagyatékból való képek, a „lerövidült” Herendi kályha, mellette Hakkel Márton videója és Dr. Ember Károly privát fotója, legfelül Keresztes Zsófia riasztó-makettje), 2016, magánlakás
© fotó: Ember Sári 
Részlet A gyűrűk mennek, az ujjak maradnak című kiállításból (balra Keresztes Zsófia Aggegénypálma című objektje, jobbra Bruno Baptistelli For a while című installációja, a háttérben Dr. Ember Károly privát fotói és Vidovszky Béla festménye), 2016, magánlakás
© fotó: Ember Sári 
Részlet A gyűrűk mennek, az ujjak maradnak című kiállításból (leesett stukkódarab a lépcsőházból), 2016, magánlakás
© fotó: Ember Sári 
Részlet A gyűrűk mennek, az ujjak maradnak című kiállításból (Bruno Baptistelli: For a while, 2016, festmények kordonrácson), 2016, magánlakás
© fotó: Ember Sári 
Részlet A gyűrűk mennek, az ujjak maradnak című kiállításból, 2016, magánlakás
© fotó: Ember Sári 
Részlet A gyűrűk mennek, az ujjak maradnak című kiállításból (balra szobrok, középen a Herendi kályha teteje, felette Keresztes Zsófia és Zana Krisztián nyomata), 2016, magánlakás
© fotó: Ember Sári
Borsos Lőrinc: Önkritikus portré
2016. január 21–február 28.
115-106 lakásgaléria
A gyűrűk mennek, az ujjak maradnak
2016. január 30-feburár 27.
Budapest Múzeum körút 19., I. emelet