Világ minden jövendője

Fotógaléria a frissen megnyílt Velencei Biennáléról. Utazás vaporetto-jegy nélkül. Fotelből.

Múlt héten nyitotta meg kapuit a világ kortárs képzőművészetének legnagyobb eseménye, a Velencei Biennále. A pont, ahol találkozik egymással a kurátor és a műgyűjtő, a művészettörténész és a politikus, a képzőművész és a kultúrmenedzser, a fejlett és a fejlődő világ.

Okwui Enwezor összehozta

az elmúlt évek legpolitikusabb

Velencei Biennáléját

Az 56. kiadását élő seregszemle minden biennálék ősannyja – még akkor is, ha a nemzeti pavilonrendszert sehol máshol nem használják már. A Velencei Biennálénak viszont ez a szexepilje: az ilyen-olyan szintű országimázs-kiállítások lagúna-szerte. Amihez persze társult a szokásos gigantikus főkiállítás. Ezt idén Okwui Enwezor igazgatta főkurátorként, a patetikus A világ minden jövendője (All the World’s Futures) cím alatt.

A nemzetközi kurátori szcéna élő lelkiismerete, a nigériai Okwui Enwezor összehozta az elmúlt évek legpolitikusabb Velencei Biennáléját. (Massimiliano Gioni egyszerre volt trendi és outsider 2013-ban, Bice Curiger klasszikus és piacbarát 2011-ben, Robert Storr pedig esztetizáló és trendkövető 2009-ben.) Enwezor a Gestapo által szorongatott Walter Benjamin elmélkedéseiből indult ki, miközben széttekint a körülötte elterülő globális látkép kaotikus romjain. Figyelmeztetve a figyelmeztetni valókra, a Giardini parkjában álló főpavilonban – mintegy kulcsesemény – Karl Marx Tőkéjének négy kötetét olvassák fel, a brit filmes Isaac Julien rendezésében. De ez csak hab a tortán, az élő programok egyike. Közben a csupatégla egykori fegyvergyár, az Arsenale roskadozik a műtárgyaktól. A műtárgyak pedig a társadalmi mondanivalótól és reflexióktól.

A 136 résztvevő művész között vannak olyan mesterek, mint a nagy 20. századi amerikai fotós, Walker Evans, a német veterán sztárfestő, Georg Baselitz, vagy a nemzetközi figuratív festészet ünnepelt nagyasszonya, Marlene Dumas. De ezenkívül – akárcsak a két évvel ezelőtti, outsider artban lubickoló anyagban – itt is felbukkannak olyan nyalánkságok, mint az ausztrál bennszülöttművész, Emily Kame Kngwarreye vagy a szíriai Abounaddara kollektíva. Jöjjön egy képgaléria (klikk a fotóra!) pár kiemelt műről:

Xu Bing: Főnix, 2012–2013, szobor az Arsenale egyik vizes dokkjában

© a la Biennale di Venezia engedélyével, fotó: Alessandra Chemollo

Erre a fotóra kattintva pedig egy átfogó képgaléria nyílik meg A világ minden jövendőjéből:

Részlet A világ minden jövendője című kiállításból, 56. Velencei Biennále, 2015

© a la Biennale di Venezia engedélyével, fotó: Alessandra Chemollo

— Rieder Gábor

2015. máj. 11., hétfő 19:04
kapcsolódó cikkek
  • Felpimpeli álmainkat a Velencei Biennále

    Alakváltás, karakterfejlődés és a párhuzamos világok gyűjteménye. Szürreális elbeszélés.

  • Az eszképizmus biennáléja

    Menekülés a jövő és a realitás elől a fekete ősanya szoknyája alá. Körséta az 59. Velencei Biennálén. Látlelet és impressziók.

  • Etruszkok Velencében

    Rég nem látott erővel rukkolt elő a kortárs művészet legfőbb világeseménye, a Velencei Biennálé. Jelentés a lagúnák és pavilonok városából.

ajánló

A fólia illúziója // Interjú Rónai Viktorral

Miként lehet egy falat lélegzetvételhez juttatni? Egyáltalán hogyan értelmezi Rónai Viktor Engedjük lélegezni a falat? című metaforikus kiállítását? Az alkotóval Takáts Fábián beszélgetett. 

támogatók