Duplapluszjó

Csákány István ismét egy kényelmetlen, rossz szájízű utópikus világot épített. Képgaléria az újbeszél félbemetszett birodalmából.

Csákány István – a 2012-es Documenta-szereplés óta – a legkeresettebb fiatal (illetve még-épp-fiatal: 1978-ban született) kortárs magyar képzőművész. Ritkán szólal meg, mert időmilliomos módon szöszöl óriási léptékű installációival. Legutóbb a kölni dóm borostyánfalát fejtette le, szállíttatta át a Trafóba és rakosgatta ki puzzle-ként, most pedig a Trapéz galéria kiállítótermét töltötte meg friss művekkel. Egész pontosan megtölteni csak a kétharmadát töltötte meg, mert a két kis szobát keresztülmetszette egy fehér függönyépítménnyel, lezárva a galéria egy részét, és megnehezítve az ajtónyíláson keresztüli közlekedést.

Mi azonban átszuszakoltuk magunkat a szűk nyíláson, és készítettünk egy galériát az orwelli anyagról.

A bejárattal szemben lebeg az ominózus, bevilágított függöny. Előtte a falnak támasztva egy méretes fametszet, amin a méltóságteljesen üldögélő művész óriási kagylókkal fülel a világra. A megkínzott felület és fül Van Gogh-os, bár a különös műszer az első világháború „repülő-érzékelő” segédeszközét ábrázolja. Felügyelet, felügyelet, felügyelet.

Részlet Csákány István Duplapluszjó című kiállításából, 2015, Trapéz Galéria

© fotó: Erdei Gábor / www.artkartell.hu

A fal túloldalán Csákány Múzeum Patkányoknak és Embereknek című installációja terpeszkedik. A keretezett patkánytanya Chris Marker és Alain Resnais '50-es években készült szürrealista filmjét, a Szobrok is meghalnak című félórás művét idézi. A film szerint az afrikai szobrok az etnográfiai múzeumok vitrinjeiben meghalnak és átlépnek a művészet világába.

Csákány István: Múzeum Patkányoknak és Embereknek, 2015, kiállítva a Trapéz Galériában

© fotó: Erdei Gábor / www.artkartell.hu

A címadó patkány (fából faragva és szőrökkel teleragasztva) egy üvegbúra alatt ágaskodik. Nem tud szabadulni.

Csákány István: Múzeum Patkányoknak és Embereknek (részlet), 2015, kiállítva a Trapéz Galériában

© fotó: Erdei Gábor / www.artkartell.hu

Csákány egyik védjegye, az öntött betonkéz, faelemek társaságában. A patkány sorságban ugyanis osztozik az ember is, legalábbis a művész.

Csákány István: Múzeum Patkányoknak és Embereknek (részlet), 2015, kiállítva a Trapéz Galériában

© fotó: Erdei Gábor / www.artkartell.hu

Régi német pecsételők – az orwelli hangulatért.

Csákány István: Múzeum Patkányoknak és Embereknek (részlet), 2015, kiállítva a Trapéz Galériában

© fotó: Erdei Gábor / www.artkartell.hu

Csákány István: Múzeum Patkányoknak és Embereknek (részlet), 2015, kiállítva a Trapéz Galériában

© fotó: Erdei Gábor / www.artkartell.hu

Az installáció mellett folytatódik a fehér függöny, ami mögött további művek kornyadoznak...

cskny istvn

… egész pontosan egy napelem és egy szövetét vesztett napernyő görbe váza. Keserű válasz a reményekre. A címbeli Duplapluszjó bizony csak megtévesztő újbeszél. Csákány sötét utópiájában bezárt patkányként szorongunk. Valahol, egy múzeumi vitrinben.

— Rieder Gábor

2015. február 20., péntek 11:41
kapcsolódó cikkek
ajánló

Dől a bábeli torony a Biennálén

Lokális történetek, globális értékek a 60. Velencei Képzőművészeti Biennálén.

támogatók