Gresa Márton: Fake it till you make it
Artkartell projectspace
2022. október 16–november 4.
AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace AZ ÖSSZES KÉP: Részlet Gresa Márton Fake it till you make it című kiállításából, 2022, Artkartell projectspace
Az Artkartell projectspace nagy örömmel mutatja be Gresa Márton Fake it till you make it című kiállítását. A legfiatalabb nemzedékhez tartozó Gresa nevét a Birds of Cool kollektíva tagjaként ismerte meg a hazai közönség. Első budapesti egyéni kiállítása kiutat keres a tények és hazugságok agyzsibbasztó és szemkápráztató mátrixából.
Nyomasztóan és minden kétséget kizáróan benne élünk a post-truth korszakában, Gresa táblaképein pedig ennek metaforikus ketrece jelenik meg. Ugyanolyan stílusú, jólbevilágított tévéstúdiókban csinos, elegáns hírbemondók teljesen mást mondanak csatornáról csatornára, egyik szerint tudományos konszenzus igazolja a klíma változást, másik szerint nincs is éghajlati krízis. Pop artos montázsban halmozódnak egymás mellé az ellentétes állítások, a tény és a tettetés, a fact és a fake ugyanaz, úgy villódzik egymás után, azonos betűtípussal, hogy a néző elvész a fekete-fehérre lapított, stilizált, invertált beszélő fejek között. Igen vagy nem, igen-igen vagy nem-nem, rikító felületen, különféle fontokkal kiírva, állít a tagadás és tagad az állítás, egymásnak feszítve a legalapvetőbb logikai műveleteket. A delejes varázsgömb (a glóbusz sémája, az emberi network, a „világháló” jelképe) meghajlítja körülöttük a teret, a kopogós pixel betűk sorolják egymás után az igazat és a hamisat, a konszenzusnak még a halvány reményes is elvész a kollázsolt, digitális techno-pop univerzumban. Mindenki saját buborékján belül gondolkodik és ismerkedik, nem bújhat ki a skatulyából, a neki rendelt dobozból, vasarelyánus op art vonalkódokon üzletel és uniformizálódik, miközben egyetlen üzenet kikezdhetetlen, hogy az új az mindig jobb. Az értelmi zavaron a legbrutálisabb drámák sem segítenek, hiába törik egymást totálkárosra az autók, valójában csak törésteszten stimulálják a karambolt, próbabábukkal a fedélzeten, egy szimulákrum világmindenségben.
Gresa a modernizmus önkorrekciós, önfejlesztő mechanizmusa, a „Try again. Fail again. Fail better” helyett a nagyotmondó self-made-manek önbeteljesítő „Fake it till you make it” szlogenjét választja. Ezt pályakezdői önbizalomtréningként is értelmezhetjük, de metaforikus szinten többről van szó: a post-truth korában a próbálkozás és bukás kettőse (try–fail) ugyanolyan egymásba ütköző bináris oppozíciót teremt csak, mint a tények és tévképzetek, a megoldás vagy a fejlődés (fail better) reménye nélkül. Miről lehet beszélni az igazságutáni világban? Gresa válasza a folyamatos kísérletezés, a műtárgy-teremtés, újabb technológiák bevonásával. Minden új lépés egy új remény arra, hogy a szűz kéz szerencsésnek bizonyul, a megpörgetett kerék egyszer a kiútat mutató cikkelyen állapodik meg végül. Tetteti, hogy tudja mit csinál, hátha sikerrel jár: fake it till you make it.
###
Gresa Márton 1993-ban született Pápán. 2019-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A pandémia alatt hozta létre – Kármán Dániellel – a Birdhouse névre keresztelt műterem galériát a VII. kerületben. Alkotói kollektívaként (Birds of Cool) debütáltak 2022 tavaszán a Q Contemporary kiállítótermében. 2022-ben a pécsi Nick Galériában mutatkozott be, az első egyéni budapesti tárlatára az Artkartell projectspace-ben kerül sor. Budapesten él és dolgozik.