Az elmúlás nyomában

Miquel Barceló performansza Málagában

„Valójában mindig csak a dolgok keletkezésének vagyunk szemtanúi, eltűnésüket nem tudjuk nyomon követni…”- mondja Miquel Barceló. Hogy ez néha másként is lehetséges, arról  a művész malagai performanszán is megbizonyosodhattunk.

Az idei nyár Malagán a legismertebb spanyol kortárs festőről, Miquel Barcelóról szólt. A Picasso Múzeumban Metamorphosis címmel az utóbbi években készült munkáiból látható ( szeptember 26-ig) exkluzív válogatás. A Pompidou fiókmúzeumában, a Cube-ban is jelen van néhány alkotása a spanyol festészet egy évszázadát átfogó (Mirótól Barcelóig) kiállításon. A hab a tortán persze a személyes találkozás volt a Picasso- és a Malaga Múzeum közös szervezésében létrejött Despintura Fónica című  performanszon és tematikus beszélgetéseken.

Miquel Barceló (1957- ) neoexpresszionista életműve a festészet és szobrászat kísérleti megközelítéséről ismert, performanszai hasonlóképpen. Az eltűnés, az átalakulás, a mulandóság kerül a középpontba valamennyi műfajban. Számos alkotása és nyilatkozata igazolja ezt. (A 2017-es brooklyni St.Ann’s Warehouse-ban nagy sikert aratott, Paso Doble című, felkavaró előadásán, – amely részben performansz, részben installáció volt – Josef Nadj (francia koreográfus) segítségével különböző anyagokból átalakítják a színpadot, majd egymásból szobrot formálva a kész alkotás részévé válnak. A Picasso Múzeumban az éppen aktuális kiállítás címének ihletője pedig Franz Kafka 1915-ben megjelent kisregénye: Az átváltozás.)

Malagában, a Despintura Fónica című performansz két előadásán a nyugodt szemlélődést kínálta fel nézőinek. Pályája elején Barceló elhagyva az „izmusokat”, önálló kifejezési formákat keresett. Utazásai során, a világot bejárva a különböző kultúrák és vallási filozófiák erőteljesen hatottak művészetére. Az utóbbiak közül a mulandóság buddhista értelmezését kívánta megidézni a malagai performanszon.

                            
                                                    Miquel Barceló. Despintura fònica, 2021. június 18. Malaga, Spanyolország
                                                                                      Készítette: Museo Picasso Málaga, 2021

A helyszínt adó, klasszicista stílusú Malaga Museum gyönyörű belső udvarában  üres - a festéket felszívó, különleges - vászon feszül előttünk. Pascal Comelade, francia-katalán zenész segít hozzá a relaxált szemlélődéshez. Avantgard, mégis éteri zene szól. Eközben Barceló óriási ecsettel, szivacsgolyóval, vizipisztollyal, nyeles kefével viszi a vászonra a fekete festéket. A látványban az altamirai barlangfestmények megható egyszerűsége és a graffiti agresszív vonalvezetése  egyaránt felfedezhetők. Élvezetes az alkotási folyamat részesévé válni. Barceló magabiztos és megnyerő, mégis alázattal dolgozik.

Aztán a kialakul a kompozíció. Nincs hiányérzetünk. A művész leül a kép elé, a zene szól, vibrál körülöttünk. Várunk csendesen, miközben a festmény halványodik, más-más részlet dominál egy ideig, majd az is megfakul. Az elmúlás kiszámíthatatlan, finom részleteit látjuk. Telnek a percek, s lassan a szemünk láttára tűnik el Miquel Barceló 30 percig létező alkotása, játékos elégiája a művészethez.

A Despintura Fònica című performanszot először a párizsi Musée Picassóban, majd más ikonikus helyszíneken, Bangkokban, Kiotóban, Salamancában és Zürichben mutatta be a művész a két malagai nyári előadás előtt.




Fotók: © Museo Picasso Málaga és ©Tóth Ágnes

— Tóth Ágnes

2021. szeptember 17., péntek 13:10
kapcsolódó cikkek
  • Picasso hamis vallomása

    „Én csak hivatásos komédiás vagyok, aki megértette korának szellemét és kiszolgálja minden szeszélyét.” Mondta Picasso. Állítólag. Az Artkartell utána járt a szerzőnek.

  • Modigliani és a nonchalance

    A kiállításgyár meghozta a következő nyári szenzációt, szintén a párizsi avantgárd mezőnyéből válogatva. Amedeo Modigliani Budapesten.

  • Mindeközben a piacon...

    Aukciós festményrekord Picassóval és dübörgő Frieze New Yorkkal. Gyors összegzés az elmúlt hetek történéseiről. Képgalériával.

ajánló

Rút szépség

Roskó Gábor abszurd alakjai inkább rútak, semmint bájosak. Testük torz, emberi mivoltukat szinte teljesen „levetkőzték”.

támogatók