Balkán Rómája

Európai kulturális főváros a bolgár végeken. Plovdiv és a street art.


Plovdiv látképe

© Plovdiv Önkormányzata jóvoltából

Melina Merkúri görög és Jack Lang francia kultuszminiszterek ötleteként réges régen, 1985-ben született meg az Európa Kulturális Fővárosa cím, amit még abban az évben gyorsan Athénnak is ítéltek. Azóta évente két ország, illetve város nyerheti el a megtisztelő címet és kap lehetőséget, hogy megmutassa történelmi, kulturális értékeit. Idén a bolgár Plovdiv és az olaszországi Matera lett az Unió két kulturális fővárosa.

Plovdivot gyakran emlegetik a Balkán Rómájaként. A világ hatodik legrégebben lakott települése jelenleg Bulgária második legnagyobb városa. Annak idején görögök, rómaiak, bizánciak és törökök harcoltak, hogy megszerezzék a Marica folyó mentén fekvő lankás síkságot, de az ősi várost a trákok alapították a Krisztus előtti 7. században. A helyiek arra is büszkék, hogy a város Rómához hasonlóan hét dombra épült.

Plovdiv multikulturális múltra tekinthet vissza, egyesítve a trák, a római, a gót, a török, az örmény és a zsidó hatásokat. Mindezt látványosan érzékelteti a város különleges hangulata. Macskaköves, szabálytalan elrendezésű utcáit színes homlokzatú, jellegzetesen egységes stílusú épületek szegélyezik. A zárt erkélyablakok sötétre festett rácsaikkal egy cseppet sem komorak, a színes falakkal együtt játékosan idézik a régmúltat. Épp így az 1364-ben épített, majd a 15. században lerombolt és újra felépült, ma is működő Dzsumaja mecset. A bámulatosan szép épület minaretje 23 méterre magasodik a város fölé. Egy másik figyelemre méltó történelmi érték az óváros domboldalán álló a római stadion, amelyet részben újjáépítettek, s a hozzá tartozó amfiteátrumban ma is tartanak színházi előadásokat.

Előtérben az olasz Run (Giacomo Bufarini) csókjai (100×120 cm, akril, beton), háttérben a francia C215 (Christian Guémy) Orosz csókok című alkotása (100×120, akril, beton) az utazó kiállításból

© a Plovdiv2019/Street Art jóvoltából

Az egész óváros lenyűgöző, 18–19. századi épületeinek stílusa egyedi változata a balkáni építészetnek, a „bolgár nemzeti újjászületés” sajátos stílusjegyeit hordozza. A hol tágas, hol keskeny utcákban kávézók, kicsi üzletek, galériák sorakoznak. Nem meglepő, hogy az óváros a Világörökség felvételi listáján is szerepel.

Plovdiv művészeti negyede, Kapana fontos helyszíne a kulturális főváros művészeti programjainak

© a Plovdid Európa Kulturáli Főváros program jóvoltából, fotó: Violeta Dincheva

A város izgalmasnak ígérkező művészeti negyede az elmúlt három évben újjászületett Kapana, amely egyik helyszíne a kulturális program „Együtt” mottójú művészeti produkcióinak. Öt évszázaddal ezelőtt kézművesek dolgoztak itt, az utcanevek máig őrzik a mesterségek neveit. Kanyargós, kicsi utcái többnyire sétálóövezetként működnek, tele galériákkal, műtermekkel, stúdiókkal és hangulatos kávézókkal. A művészeti és szórakoztató eseményeket főként kortárs képzőművészeti kiállítások kísérik. (A városban található a Sariev Contemporary galéria is.)

A Londonban élő ausztrál graffitiművész, Dscreet – eredeti neve: Crum Bode – alkotása a bölcsességet és a tudást szimbolizáló elektronikus bagoly: Between us (akril, beton, 100×120 cm)

© a Plovdiv2019/Street Art jóvoltából

A rendezvénysorozat januári hivatalos megnyitóján különleges eseménye volt a berlini Fal lebontásának 30. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás: az Art Liberty – from Berlin Wall to the Street Art. Sylvestre Verger, a kiállítást szervező francia kurátor jóvoltából került ide az eredeti – részben Berlinben készült – alkotásokból álló, utazó kollekció. (Ez egyébként a saját gyűjteménye.) A kiállításon a berlini street art mozgalom első képviselői és kortárs utcaművészek munkái egyaránt láthatók március végéig. Olyan emblematikus alkotók is jelen vannak, mint Heinz Kuzdas, Thierry Noir, Christophe Bouchet vagy Kiddy Cinty. (Az utóbbi három művész erre az alkalomra festette meg a szimbolikusnak szánt Trabantokat.) A nemzetközi elismerést szerzett kortárs utcaművészek közül a francia Jef Aérosol, a spanyol Borondo, az ausztrál Jimmy C és a kínai DAleast munkái is szerepelnek az anyagban.

A berlin street art mozgalom egyik neves képviselője, Heinz J. Kuzdas 1983–1989 között naponta készített fotókat a berlini Falra készült festményekről és graffitikről. Pozitív vibráció című munkája (akril, beton, 100×120 cm) érkezett Plovdivba

© a Plovdiv2019/Street Art jóvoltából

Vergler, aki 1982 óta foglalkozik a street art mozgalommal, komoly erőfeszítéseket tett, hogy megbecsült nemzetközi művészek is csatlakozzanak munkáikkal az Art Liberty gyűjteményéhez. A kollekció remekül használható protokoll célokra, dicsőítve a művészet, a város, a történelem és a szabadság fogalmának közös metszetét. (Az utazó kiállítás Plovdiv után a belga Bastogne-ban megy, megemlékezve a szövetségesek partraszállásáról, illetve a németek elleni győzelem évfordulójáról a bulge-i csatában.)

A kultúra 2019-es fővárosában, Plovdivban több száz különböző kulturális eseményt rendeznek idén: vállalati gyűjtemény, kortárs hét, nomád performanszok, urbánus akciók és sok-sok német művész várja az ilyesmire fogékony látogatókat.

Üzletek, műtermek, galériák szegélyezik a Kapana sétálóutcáit. A „switch on” dizájn sokáig a negyed szimbóluma volt

© fotó: Catch up

 

— Tóth Ágnes

2019. március 10., vasárnap 16:31
kapcsolódó cikkek
  • Beton Piknik

    Május 14-én összejön a hip-hop szcéna legjava a Szentendrei úton. Graffiti, break bajnokság, rap, újcirkusz, splam poetry és képzőművészet. Interjú az underground találkozó szervezőivel, Budha Tomival, Fekete Zsolttal és Pátkai Marcellel.

ajánló

Vasarely, a festő

Párizsban újraértelmezték az op art öreg oroszlánját. Osztott formák a Pompidou-ban.

támogatók