Emberutáni művészet

A moszkvai fiatal művészek nemzetközi biennáléja idén fejest ugrott a poszthumán korba. Ihletett beszámoló selyemhernyókkal és evakuációs tervvel.

 

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Joey Holder: Földpát – Hadal Zóna)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Hirtelen arra eszmélsz, hogy külső tényezők ragadnak meg legbelül. Ami korábban csak a posztstrukturalista filozófia posztmodern játszadozásának tűnt, dekonstrukciónak, szimulakrumoknak vagy rizómáknak, mind-mind életed részévé válik, beleépülve a testedbe, a tudatodba és a világképedbe. Az ötödik alkalommal megrendezett Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja a poszthumán kort tudatosan megélő embert kutatta és a nagyon is megváltozott mai világot.

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Paul Rosero Conteras: Hullám)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Addie Wagenknecht: Adat és sárkányok)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Paul Rosero Conteras biologizáló Hullám című installációjában például genetikailag módosított selyemhernyók zenélnek 3D-s nyomtatóval kiprintelt modelleken, miközben Addie Wagenknecht nyomtatott áramkörökből és LED-ekből hegesztett installációja (Adat és sárkányok) kapcsolatba lép a látogató telefonjával.

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Verena Friedrich: Hosszú most)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Felix Kiessling: Antisonne)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Felix Kiessling anti-napja, az Antisonne közelségében érthetővé válik a fekete lyuk milyensége, míg a hétköznapi borscs céklaleves kozmikus méreteket öltött Katerina Lukoshkova régimódi szkennerrel készített műve előtt állva. Ebben a megváltozott világban a szerves és a szervetlen összekeveredik (Claire Paugam: Megkísérelt ölelés n25), a diszkótáncosok archaikus szobrokká nemesednek (Juliana Carqueira Leite: Három táncoló), az elképzelések bűnökké lényegülnek át (Elizabeth Haust: Mikor a gyerekek látják a bűnt), kijárat pedig nincs, a világ végtelen számú evakuációs terve ellenére se (Tim Parchikov: A nagy szökés).

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Juliana Carqueira Leite: Három táncoló)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Florian Goldmann: Katasztrófamodellezés – Miniatűr emlékmű)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

A Mélyen belül című főkiállítás fiatal kurátora, Nadim Samman és az új nemzedék alkotói olyan újszerű kérdéseket vetnek fel, amelyeket a társadalom – remélhetőleg – a következő években válaszol majd meg. A biennále igazgató Ekaterina Kibovskaya szerint: „Különösen érdekes dolog olyan mai művészekkel dolgozni, akik holnap futnak csak be. Az elismert művészek esetében nagy az elvárás, ami nem teljesül be minden alkalommal, a fiatalok művészete viszont a nagy felfedezések, az új energiák és az új hullámok ígéretét hordozza.

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Alvaro Urbano: Cím nélkül)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Alvaro Urbano: Cím nélkül)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Ha szakadékba nézel, a szakadék is visszanéz beléd... Új művészeti csírák sarjadnak a kortárs humuszból. Elevenek, bensőségesek és ideiglenesek: kivetülések, lerohanások, mérgeződések, vegyülékek, kicsiny hatókörrel, de nagy mélységgel. „A kiállításon bemutatott művek különféle stratégiákat követnek, a rapszodikus szenvedélytől, a sötét képzelgésen és az elbizonytalanító reflexiókon keresztül, a földalatti ügynökségekig” – magyarázza a főkiállítást jegyző kurátor.

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Daria Koltsova: A védelem elmélete)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Adam Gibney: Szintetizáló 7 – a (nem)bizonytalan)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

Kókusz polip, H Y P E R C O N N E C T E D projekt

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Mario Neumann

A stratégiai projektnek nevezett Hyperconnected kiállítást rendező Joao Laia kurátor a világ és a saját életünk minden szegletét elborító hálózati rendszert állította a középpontba a Moszkvai Modern Művészeti Múzeumban. A fiatal művészek biennáléja mellett több mint húsz párhuzamosan futó projekt is megvalósult, nemcsak Moszkvában, hanem más orosz városokban is. Ezekből kettőt a Budapesten és Jekatyerinburgban működő UVG Art Gallery szervezett, feltérképezve a fiatal uráli művészek ürességről alkotott képzeteit (ZEART csoport: Az ürességgel szembesülve) és hátköznapi élet rizomatikus jelenségeit (Anton Curabtov: Porból).

ZEART csoport: Az ürességgel szembesülve, 2016, UVG Art Gallery, Jekatyerinburg

© az UVG Art Gallery jóvoltából

Az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja az új alapegységeket kereste abban a tünékeny kortárs világban, ahol az egyértelmű határok elmosódnak, a poszthumán valóság pedig nem látott kihívások elé állítja az emberiséget.

Részlet az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja fő projektjéből, a Mélyen belül című kiállításból (Fabian Knecht: Kifolyás)

© az 5. Fiatal Művészet Moszkvai Nemzetközi Biennáléja jóvoltából, fotó: Yuri Palmin

 

— Marina Alvitr

2016. július 28., csütörtök 08:32
kapcsolódó cikkek
  • Az eszképizmus biennáléja

    Menekülés a jövő és a realitás elől a fekete ősanya szoknyája alá. Körséta az 59. Velencei Biennálén. Látlelet és impressziók.

  • A tízes évek

    Korszakvég az új évtized küszöbén. Az újabsztrakciótól a posztinternetig és tovább. Zárójelentés.

  • Absztrakt szerpentin

    Pintér Dia / Az elemzés szempontjából / Horizont Galéria

ajánló

God bless this mess

Szellemidéző szeánsz és maszturbáló nyuszika

támogatók