Telített forma

Bak Imre geometrikus absztrakcióját ünnepli a Paksi Képtár. Lélek a gép mögött. Mesterfokon.

 Részlet Bak Imre Aktuális időtlen című kiállításából, 2016, Paksi Képtár

© a Paksi Képtár jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós

A modern művészetből üres ornamentika lett, „az amerikai absztrakt művészet hazugság, szégyen, a lelki szegénység elfedése” – háborgott a tengerentúli figuratív festészet fenegyereke, Bak Imre idősebb kortársa, Philip Guston, hiányolva a '68-as tökös spirituszt az önnön sikerétől megrészegült, gőgös és fennhéjázó későmodern absztrakt művészetből a '60-as évek végén.

Snitt. Ugrás a térben...

Ugyanez a festészet, mindenekelőtt ennek egyik eklatáns példánya, a pengeéles akril sávokat húzó, kaliforniai illetőségű hard edge, tartotta bűvöletében a Kelet-Európából éppen hogy kiszabadult, új tendenciákra éhes Bak Imrét a '60-as évek derekán és végén. Bak mohón szippantotta magába az első nyugati utakon szagolható ropogósan friss levegőt.

Majd az történt, hogy Bak Imre, a friss levegő szippantása után, visszakullogott a vasfüggönynek az innenső, összehasonlíthatatlanul áporodottabb térfelére, és a hiú, formalista, csak magával törődő és csak magára reflektáló („a kép nem utal másra, csak önmagára”)* hard edge festészetet megtöltötte költői filozófiával, esztétikai töprengéssel és finom miszticizmusból szőtt bölcsességgel. Zamatos tartalmat töltött a formalizmus indusztriális sávjai közé. A Fehér Dávid által rendezett nagy paksi életmű-kiállítás épp ezt a tartalommal telítettséget emeli ki, vagányan szelektálva a hatalmas életműből.

 Részlet Bak Imre Aktuális időtlen című kiállításából, 2016, Paksi Képtár

© a Paksi Képtár jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós

A kiállítás egy 1971-es esseni festmény-installációval indul, a Fachwerkkel. A gondosan rekonstruált mű a képalkotás és jelentésvesztés hármas egységbe foglalt metaforája. A több darabból felépített táblakép-együttes elsőre rideg, absztrakt kompozíciónak tűnik, pedig a középkori német gerendaszerkezetes házak struktúrájának (Fachwerk) leképezése csak, ami megismétlődik – képi tükröződésként – a földön, egyszer szabályos formában, egyszer értelmét vesztett, összehányt változatban. Bizony, Bak Imre még az ilyen puritán strukturalista motívumokba is egy rakásnyi kép- és életfilozófiát képes belesűríteni.

Bak Imre: Fachwerk, 1971/2016, installáció

© a Paksi Képtár jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós

 Részlet Bak Imre Aktuális időtlen című kiállításából, 2016, Paksi Képtár

© a Paksi Képtár jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós

 Részlet Bak Imre Aktuális időtlen című kiállításából, 2016, Paksi Képtár

© a Paksi Képtár jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós

A koncept képei, mondjuk a „színmezős festészetnek” is felfogható, alul zöld, felül fehér sávos (rajta a SKY és a FIELD alumínium betűs feliratával) táblája is egy klasszikus tájkép teljesen lecsupaszított absztrakciója. Egy másik festményén a dombok motívuma ismétlődik meg színesben és fekete-fehérben. És így tovább. Van, hogy hermetikus szimbólumokat fon a geometrikus minták közé, van, hogy posztmodern dizájntűzijátékot ropogtat a vásznon, majd építészeti elemeket absztrahál (sok romantikával), arcokat, szenvedélyt, érzelmeket.

És bár Bak Imre mindig lenyűgözően up-to-date, friss és trendi, mégis csak be kell ide linkelnünk az absztrakt festészet spirituális legelejét, mint távoli párhuzamot.

 Részlet Bak Imre Aktuális időtlen című kiállításából, 2016, Paksi Képtár

© a Paksi Képtár jóvoltából, fotó: Sulyok Miklós

Ha bejövünk a vasajtón át a Paksi Képtár régi ipari csarnokába, elsőre úgy tűnik, mintha egy mérnöklelkű művész struktúráit látnánk, párbeszédbe lépve a neo-modern beton környezettel. Pedig nem: Bak Imre képei a képen túli, illetve a kép feletti világgal társalkodnak.

Egész változatos módon.

 Részlet Bak Imre Aktuális időtlen című kiállításából, 2016, Paksi Képtár

© fotó: Artkartell

— Rieder Gábor

2016. március 31., csütörtök 06:35
kapcsolódó cikkek
ajánló

Privát Táj

Privát Táj // Faur Zsófi Galéria

támogatók