Moszkva jelenti

Az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléja felfedezte a széles nagy Oroszország új művészeti kezdeményezéseit. Keleti terepszemle.

Részlet az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléjából (Mesterfigurák szekció), 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Alexei Naroditskiy

Bár Oroszországot általában mindenki óriásina tartja, a külföldiek „Oroszország” alatt mégis jellemzően Moszkvát értik. Ha pedig mégse Moszkvát, akkor egy hideg, rejtélyes és ismeretlen valamit; ha kortárs képzőművészetről van szó, akkor a rejtélyes jelző még fokozottabban érvényes. A harmadik Garázs Triennále arra a vidéki Oroszországra próbálta irányítani a figyelmet, ahol a kurátorok izgalmas ötleteket, nemzetközi nyelvet beszélő alkotókat és (olykor-olykor) élénk kortárs életet találtak.

Végigjártuk, végigkutathattuk egész Oroszországot, Kalinyingrádtól Vlagyivosztokig. Ha tetszik, az összeköttetések útját jártuk, megpróbálva összekapcsolni egymással azokat a különféle jelenségeket, amelyek elszórva léteznek ebben a hatalmas országban. A Garázs Triennále nem is annyira a helyi színtér különleges természetére utal, hanem működésének alapelveire, az egymáshoz kapcsolódva fejlődő csoportokra, és az egyes művészek és működésük fontosságára” – hangsúlyozta Anton Belov, a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója.

Részlet az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléjából, 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Alexei Naroditskiy

A triennále nem egyetlenegy témakörre fűzte fel az egész projektet, hanem hét szekcióra osztotta, próbálva körülírni az orosz kortárs művészet fő tendenciáit: Magánmitológiák, Hűség a helyhez, Művészet akcióban, A művészet helyi történetei, Mesterfigurák, Utcai alaktan és Közös nyelv.

Részlet az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléjából, 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Alexei Naroditskiy

A Magánmitológiák szekció érintett meg leginkább. A név Harald Szeemann Documenta 5-ön bevezetett szakkifejezését idézi. Ebben a kiállítási fejezetben úgy jelent meg a műtárgy, mint egy olyan művész alkotása, aki saját személyes művészeti univerzumát privát mitologémák tárgyiasult eredményeiből állítja össze. Itt bukkant fel természetesen Pavel Pepperstein is, a kurátorok egyik kedvenc konceptuális művésze, aki különféle mítoszelemekből építi fel művei segítségével a sajátját mitológiáját.

Pavel Pepperstein festménye az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléján, 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Marina Alvitr

A Micro-art-group Gorod Ustinov installációja az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléján, 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Alexei Naroditskiy

De felbukkantak új nevek is, például az izsevszki Micro-art-group Gorod Ustinov. Kis objektekkel dolgoznak, a mindennapi élet elemeivel, azokból építenek valamit, ami láthatóvá teszi a hétköznapok láthatatlan és jelentéktelen részleteit, amik mégis meghatározzák létezésünket. A kalinyingrádi Finom Női Csoport a női létezés tapasztalatát elemzi, a babaszerű sminktől kezdve, a testet és a tudatot sokkoló anyaságig. A moszkvai Albert Soldatov videója a félbeszakított jelenetek gesztusaira épül, érzékeltetve azokat a rejtett pillanatokat, amelyek az ismerős, otthonos helyeken megesnek, ránk szabadítva az egzisztenciális horrort, míg végignézzük a filmet.

Vladimir Seleznev installációja az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléján, 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Marina Alvitr

A Hűség a helyhez szekció olyan művészeket mutatott be, akiknek az alkotása úgy kötődik a lakóhelyükhöz, hogy az nemzetközileg is értelmezhető koncepciót szül. A Nyizsnyij Tagil-i, de már Jekatyerinburgban élő és dolgozó Vladimir Seleznev Metropolis című projektjében szülővárosa utcai szemetéből építette meg Nyizsnyij Tagilt. A hulladéktornyok világító városi látképpé válnak, mikor lekapcsolják a lámpát. A kalinyingrádi Alexander Matveev a természeti környezetet a maga időtlen és romlatlan formájában mutatja be, ahogy emberi lény sosem láthatja.

Részlet az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléjából (Művészet akcióban szekció), 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Alexei Naroditskiy

A Művészet akcióban szekció a politizáló művészeket vonultatta fel, a Pussy Riot történetet feldolgozó Alexey Iorsh és Victoria Lomasko párosától kezdve, olyan orosz feminista mozgalmakon keresztül, amelyek megkérdőjelezik a társadalom patriarchátusát (Nadenka kreatív szövetség, Urbanfeminizmus), egészen a novoszibirszki Artem Loskutov vicces tüntetésének dokumentációjáig, amelyen fiatalok internetről leszedett, szóvicceken alapuló humoros és abszurd szlogenjei szerepelnek. A teljesen őrült ötleteikkel ellenszenvet keltettek az idősebb nemzedékek körében, egészen addig, hogy be akarták tiltani a demonstrációkat, erőszakosan fellépve a részvevők ellen.

Részlet az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléjából (Közös nyelv szekció), 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Alexei Naroditskiy

A Közös nyelv jelszava alá gyűjtötték a kurátorok azokat a művészeket, akik a nemzetközi eseményeket vizsgálták. Közöttük a moszkvai Kék Leves Csoport videóinstallációja volt a legütősebb: a megszakadó videót lassú narráció kíséri, a képek hosszú ideig hatnak. A szerovi Mayana Nasybullova olyan hétköznapi tárgyakat őriz meg az utókornak, fosszíliaként zárva borostyánba, mint a rágógumi vagy a mobiltelefon.

Részlet az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléjából (Közös nyelv szekció), 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Alexei Naroditskiy

Az Utcai alaktan rész az orosz utcai művészetre fókuszált. A köztereken a művészet interaktívvá válik, a Zeart csoport például a '90-es évek játékaival hívogatta a közönséget, ahol a street art az úr: a graffiti és a képzőművészet csak saját magáért létezik. A Garázs Kortárs Művészeti Múzeum elszánta magát a folytatás mellett, az idei, különféle régiókból származó izgalmas művészeket pedig felrakta a triennále weboldalára, dokumentálva az Oroszország-szerte zajló, figyelemreméltó művészeti eredményeket.

Részlet az Orosz Kortárs Művészet Garázs Triennáléjából (Utcai alaktan szekció), 2017, Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva

© a Garázs Kortárs Művészeti Múzeum, Moszkva jóvoltából, fotó: Alexei Naroditskiy

 

— Marina Alvitr

2017. június 14., szerda 18:36
kapcsolódó cikkek
  • Emberutáni művészet

    A moszkvai fiatal művészek nemzetközi biennáléja idén fejest ugrott a poszthumán korba. Ihletett beszámoló selyemhernyókkal és evakuációs tervvel.

  • Csoda Jekatyerinburgból

    A Nemzeti Galériába fantasztikus orosz avantgárd festménykollekció érkezett. Álom, kvalitás, szenzáció.

  • Uráli mozgósítás

    Biennále egy szovjet konstruktivista hotelben. Beszámoló a jekatyerinburgi III. Ipari Biennáléról.

ajánló

Nosztalgiakocka

Fridvalszki Márk zárta az Artkartell projectspace első kiállítási szezonját. Digitális végítélet és elvágyódás. Take Me Back

támogatók