Kamaszok

Fotóalapú művek és installációk az ifjúságról. Határtapasztalatok és tranzithelyzetek, kamaszkorunk legszebb nyarán innen és túl.

érzelmi, társadalmi, kulturális,
testi elvárások,
normák és vágyak ütköznek,
illetve keverednek egymással

 

Anna Grzelewska: Julia Wannabe, 2010–2016

© a művész és a Capa Központ jóvoltából

A kiállítás kurátora, Oltai Kata folytatva az általa 2014-ben, szintén a Capa Központban rendezett Bőrödön viseled test-identitás-társadalom viszonyrendszerét boncoló kritikai vizsgálódását, ezúttal a youth culture modernista elbeszéléseit veszi górcső alá. A magyar és külföldi résztvevők többsége fotóval szerepel, de akad lightbox és videó is. Az installációs műfajt Tóth Márton Emil álomobjektei képviselik, a gyerekkor tudattalanjából merítve. A kiállításba beválogatott projektek nagy része éveket ölelt fel, vagy még le sem zárult, ami a folyamatszerű megközelítést állítja előtérbe.

Részlet a Golden Boundaries – Kamaszkor a kortárs fotográfiában című kiállításból, 2017, Capa Központ

© a Capa Központ jóvoltából

Részlet a Golden Boundaries – Kamaszkor a kortárs fotográfiában című kiállításból, 2017, Capa Központ

© a Capa Központ jóvoltából

Gondolatébresztő indítás a kurátori szöveg alatt kupacban álló könyvek látványa. Mindegyik kötetet fehér papírcsomagolás borítja, fekete műanyag szalaggal átkötve. Lezárt, megfejthetetlen tartalomnak, homogén tömegnek tűnnek, holott, ha lehúznánk a fekete gyűrűket, mindegyikbe bele tudnánk olvasni. Sokszor a fiatalságot is ilyen egyöntetű, kész elemekből összeálló jelenségként, fogalomrendszerként érzékeljük, pedig, ha a közelebbről szemügyre vennénk, mozgalmas és nyitott struktúrára pillantanánk rá.

Az erős elméleti háttérrel rendelkező kiállítás a bemutatott életkori szakaszhoz kötődő jellemzőket, sztereotípiákat és szkripteket helyezi kritikai megvilágításba, úgy, mint a nemi érést, a lázadást vagy az önkeresést. Újraértelmez fiatalokra vonatkoztatott közkeletű kijelentéseket: „a jövő ígérete”, „az elveszett nemzedék tagja”, „a társadalom élő lelkiismerete”. Érinti a különböző intézményekkel (család, iskola, börtön, nemzet), önszerveződő közösségekkel való viszonyukat. Tehát a válogatás a maga sokféleségében és ellentmondásosságában kívánja megragadni a témát. A kamaszkort olyan kontaktzónaként mutatja be, ahol érzelmi, társadalmi, kulturális, testi elvárások, normák és vágyak ütköznek, illetve keverednek egymással.

Jörg Brüggemann: '80-as évek thrash metal rajongó, 2010

© a művész és a Capa Központ jóvoltából

A kiállított művek által bemutatott helyszínek a világ különböző pontjain találhatók: a magyar Tatabánya, az ugandai Gulu, a grúz Tbiliszi, esetleg London vagy Mexikó. Arra emlékeztetnek, hogy a fiatalság fogalma és megélése időben és földrajzilag változó. Közben pedig kitérnek a „nővé” és „férfivá” válás kérdéseire, a nemi ideáltípusok merev kategóriái helyett a szereplehetőségek kereszteződéseire, valamint személyes tapasztalatokra, egyéni sorsokra összpontosítva. Tehát abban segítenek, hogy átlépjünk vagy legalábbis túllássunk a megszokott – középosztálybeli, fehér, európai, heteronormatív – értelmezési kereteken.

David Meskhi: Ha nem köt a föld, 2007–2017

© a művész és a Capa Központ jóvoltából

A látszólag laza és könnyed installációs megoldások tűpontosak és asszociatívak. Például ennek egyik eleme a fekete ragasztószalag, amikkel rögzítették a kiállítás szövegeit a falra. Felidézi a satírozás gyakorlatát vagy a kamaszkor szobáinak változó dekorációit, a poszterekből-idézetekből összerótt kollázsokat. A terek hatásosak és jól működnek, a finom és értő rendezői eszközök ébren tartják a figyelmet, visznek magukkal elemzően, de nem szájbarágósan. A rendezés az egységes elbeszélés helyett a töredékességre törekszik. Kontúroz, de nem lezár; több irányba nyit. Ennek köszönhetően egymást kontextualizálják a művek, és játékba hozzák a különféle patterneket, megsokszorozva és dinamizálva a jelentéseket és képzettársításokat.

Alexandre Haefeli: Férfitársaság, 2015

© a művész és a Capa Központ jóvoltából

— Mészáros Zsolt

2017. december 28., csütörtök 19:48
kapcsolódó cikkek
  • A tízes évek

    Korszakvég az új évtized küszöbén. Az újabsztrakciótól a posztinternetig és tovább. Zárójelentés.

  • Absztrakt szerpentin

    Pintér Dia / Az elemzés szempontjából / Horizont Galéria

  • Splash

    Kárándi Mónika / Splash / Artkartell projectspace

ajánló

God bless this mess

Szellemidéző szeánsz és maszturbáló nyuszika

támogatók