Expozíció

1976/2017. Egy negyven évvel ezelőtti legendás neoavantgárd csoportkiállítás felelevenítése. Reunion és feltámadás.

Fehér tér, nagy ablakok csodás rálátással a Károlyi-kertre, a téli alkony fényeire (legalábbis ottjártamkor) és a háztetők fölé magasodó Egyetemi templom tornyaira. Pedig ugyanazt tudja, mint minden más white cube típusú galéria. Mégis van a helyben valami diszkrét elegancia. Ahol úgy érzi az ember, itt nem történhet semmi baj. Amiért Holly Golightly szeretett a Tiffanynál.

Az atmoszférán és a panorámán túlmenően azonban igazi nagy élményt jelent maga az aktuális kiállítás. Hiszen a magyar neoavantgárd újabb káprázatos leletegyüttese került a közönség elé!

Részlet az Expozíció – fotó/művészet 1976/2017 című kiállításból, 2017, Vintage Galéria

© a Vintage Galéria jóvoltából

Hadd általánosítsuk Maurer Dóra katalógusban olvasható gondolatait (ott a fotóhasználatra vonatkoztak), az Expozíció – fotó/művészet 1976/2017 című válogatás nemcsak elméletileg vagy történetileg érdekes, hanem abszolút mai, elevennek ható vizuális élmény.

Maurer Dóra: Eltolhatás, 1974–76, fotó, falap, rádió, 70×100 cm, Paksi Képtár

© a Vintage Galéria jóvoltából

A Vintage Galéria korábban is komoly erőfeszítéseket tett kiállításai és katalógusai révén a hazai neoavantgárd feldolgozásáért és bemutatásáért. Ezúttal egy izgalmas rekonstrukcióra vállalkozott. Negyven évvel ezelőtt valósult meg Beke László és Maurer Dóra rendezésében az Expozíció – fotó/művészet című csoportkiállítás a hatvani Hatvany Lajos Múzeumban, a képzőművészeti fotóhasználatot állítva a fókuszba. A résztvevők – az összegyűlt anyag és a koncepció miatt – az 1970-es évek egyik legmeghatározóbb képzőművészeti eseményeként tartják számon azóta is.

A kísérletezés szabadságáról,
és egy roppant sűrű, kreatív
időszakról árulkodnak

A legendás seregszemle 52 művészt és mintegy 138 művet vonultatott fel. Ezt a hatalmas tárlatot nem rekonstruálhatták a Vintage Galéria tereiben, inkább átfogó módon szemezgettek belőle, hogy láthatóvá és tanulmányozhatóvá váljon a kiállítók '70-es évekbeli alkotói érdeklődése, a konceptuális fotóhasználat változatossága, a munkák egymáshoz való viszonya, valamint az általuk kirajzolódó elméleti, történeti és képzőművészeti kontextus. (A tér közepén álló tárlóban kapott helyet az 1976-os kiállítás dokumentációja: meghívó, katalógus, levelek, műtárgylisták és fényképek.)

Részlet az Expozíció – fotó/művészet 1976/2017 című kiállításból, 2017, Vintage Galéria

© a Vintage Galéria jóvoltából

A hatvani kiállításon elsősorban képzőművészek vettek részt, akik nem voltak hivatalos fotográfusok. Saját elképzeléseik és ötleteik megvalósítására leginkább eszközként használták ezt a technikát. De az így születő koncept művek mégsem nélkülözték a médiumra, a medialitásra való reflexiót sem. Rákérdeztek a fotózásra mint technikára, vagy a fényképész és a kamera kapcsolatára, a szöveg/jelentés és a kép viszonyára, a fotóra mint tárgyra, a folyamatszerűségre, illetve a rögzítés mozzanatára. Visszatérő gyakorlat a saját test, a legszűkebb környezet bevonása, ami szintén (könnyen, gyorsan elérhető) eszközként és kevésbé önreprezentációként szolgált, néhány kivételtől eltekintve.

Érezni bennük a felfedezés önfeledt játékosságát, az impulzivitást, a gondolatok gazdagságát, a minden kötöttségtől való mentességet. Látványukat, képalkotásukat és szemléletüket tekintve ma is erősnek és frissnek hatnak a művek. A kísérletezés szabadságáról, és egy roppant sűrű, kreatív időszakról árulkodnak, ami sajátos módon olyan korban támadt, amire a szabad jelzőt nem szívesen használnánk. És muszáj még megemlíteni a galéria belső terébe került régebbi mestereket, akik a hatvani kiállításon történeti előzményekként szerepeltek, többek között Vajdának, Kassáknak vagy Jakovitsnak a pazar fotókollázsait.

Jakovits József: Az elnök problémái (1965, NYC), kollázs, 76,7×51,5 cm

© a Vintage Galéria jóvoltából

— Mészáros Zsolt

2017. február 02., csütörtök 21:05
kapcsolódó cikkek
  • Ladik Kódországban

    Ladik Katalin öregasszonyként érkezett a Trafóba, de ledobva magáról a műfaji korlátok gönceit a kis Alice-szé fiatalodva távozik.

  • Különutak

    Absztrakció és az építészet kapcsolata az NDK-ban és a szocialista Magyarországon. Politikai ágensek, köztéri csúscsművek, napi rohanásaink láthatatlan díszletei. A Kiscelliben jártunk.

  • Pécsi sztori

    A Ludwig Múzeum végleg beírta a művészet történetébe a Pécsi Műhelyt. A koncept diadalmenet folytatódik.

ajánló

Kassák×3

Három új kiállítás foglalkozik Kassák Lajos '20-as évekbeli úttörő avantgárd munkásságával. Kassákizmus megalkuvás nélkül.

támogatók