Casa Lina

A Horizont Galéria leigazolt egy nagyon menő, fiatal flamand művészt egy kiállítás erejéig. A sztárjelölt Nel Aerts Budapesten.

Részlet Nel Aerts Jack és a paradicsomi utazás című kiállításából, 2016, Horizont Galéria

© a művész és a Horizont Galéria jóvoltából, fotó: Biró Dávid

Hosszú hajú, karcsú lány, álmodozó arckifejezéssel, itt-ott sejtelmes, sebeknek vagy vércseppeknek tűnő árnyékfoltokkal. Golyóstoll munkák, a gyerekrajzok naivságát stilizáló mesekönyv-illusztrációk modorában. Az egyiken a főszereplő leány a tenger fodros hullámai előtt üldögél egy erkélybalusztrádon, máskor egy trónusszerű gumimatracon napozik az úszómedencében, vagy első Évaként tép gyümölcsöt a mangófáról, majd dohányzik és pezsgőzik, ha épp nem széles karimájú kalapban turistáskodik egy szamár hátán ülve. A helyszín – mint ez több rajzról is leolvasható – egy bizonyos Casa Lina, egy művészkolléga andalúziai nyaralója, remek medencével és tengerparti kilátással. Nel Aerts idén nyáron itt ejtőzött („A Casa Linában senki se csinál mást – mondja –, mint úszik, rajzol, eszik, iszik és alszik.”), és itt készítette el a Horizont Galériabeli szólókiállításának az anyagát.

Nel Aerts: Jack és a paradicsomi utazás, 2016, golyóstoll, papír, 29,7×21 cm

© a művész és a Horizont Galéria jóvoltából, fotó: Biró Dávid

Kicsit alien, kicsit élhetetlen,
kicsit boldog. Valahogy
minden ízében a máról szól.

Nel Aerts: Bonviván, 2016, golyóstoll, papír, 29,7×21 cm

© a művész és a Horizont Galéria jóvoltából, fotó: Biró Dávid

Semmi extra: finom belga szürrealizmus, a mára hangolva. Nem véletlen emleget olyan előképeket, mint a szürreál posztersztár, René Magritte, vagy az amerikai figurális festészet aduásza, Philip Guston. Ez a naiv, picit magábaforduló, picit álmodozó, picit infantilis képi világ a legmarkánsabb új nemzetközi tendencia a kortárs art worldben. Nel Aerts, bár szemtelenül fiatal (1987-ben született Antwerpenben), szépen menetelő, feltörekvő fiatal művésznő.

Nel Aerts: Spanyol Cowgirl, 2016, golyóstoll, papír, 29,7×21 cm

© a művész és a Horizont Galéria jóvoltából, fotó: Biró Dávid

A kis golyóstollrajzokat hangulatos, saját kézzel barkácsolt dobozkeretekbe kasírozza, megadva a módját a paradicsomi pillanatoknak. Merthogy a cím szerint sincs másról szó, mint egy édenkerti utazásról, bár az nem derül ki, hogy ki is az a bizonyos Jack. Talán a vendéglátó vagy egy másik pasi, nem is fontos, ahogy egy ismeretlen művész Instagram-fotóin se akarunk beazonosítani minden szereplőt. És ez a lényeges párhuzam, a social media, ugyanis – a kissé félelmetes árnyékfoltok ellenére – Aerts kiállítás olyan, mint egy művészi szintre emelt selfie-sorozat: egy bohém, életvidám fiatal művésznő nyári vakációjának legszebb pillanatai. Kicsit alien, kicsit élhetetlen, kicsit boldog. Valahogy minden ízében a máról szól.

Nel Aerts Jack és a paradicsomi utazás című kiállítása, 2016, Horizont Galéria

© a művész és a Horizont Galéria jóvoltából, fotó: Biró Dávid

— Rieder Gábor

2016. november 07., hétfő 20:32
kapcsolódó cikkek
  • God bless this mess

    Szellemidéző szeánsz és maszturbáló nyuszika

  • Mesébe illő?

    Krizbai Gergely: Bolyongó Herceg a Vinczemillben

  • Hullámzó percepciók

    Kilenc műtárgy fogadja a látogatót a Horizont Galéria legújabb kiállításán: térbeli alkotások posztamenseken és a falra installálva.

ajánló

A fólia illúziója // Interjú Rónai Viktorral

Miként lehet egy falat lélegzetvételhez juttatni? Egyáltalán hogyan értelmezi Rónai Viktor Engedjük lélegezni a falat? című metaforikus kiállítását? Az alkotóval Takáts Fábián beszélgetett. 

támogatók