Chanelizmus

A skandináv tisztaság és a kelet-európai szépség randevúzik a Ludwigban. Megnéztük Peter Faragót. Szösszenetek a divat és a kortárs képzőművészet margójára.

A haute couture és a képzőművészeti elit
kellemesen inspirálgatja egymást
nap mint nap.

 

Látogatók a Nők Chanelben című kiállítás megnyitóján, 2016, Ludwig Múzeum

© GLÓDI Balázs / Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Adattára

Ameddig a szem ellát: csak nők. Felsőközép-osztálybeli jólöltözött anyukák, csinos tini lányaikkal, dizájnertáskás csajok barátnőikkel, trendi MOME-s diákok és kiskosztümös hölgyek. Mintha kicserélték volna a múzeumi közönséget.

Miközben heroikus Don Quijote-projektek zajlanak a végeken (Csakoda), hogy meghódítsák a mai képzőművészet számára teljesen elveszett vidéki közönséget, a Ludwig Múzeum számot vet a realitással, miszerint a kortárs art world összefeküdt a luxus- és divatiparral. A Pradanak vagy a Louis Vuittonnak menő kiállítóhelyei vannak, a leghíresebb tervezők mind megszállott műgyűjtők, a legnagyobb aukciósház tulajdonosa luxus gigacéget vezet, és még sorolhatnánk a példákat.

Látogatók fotózzák Axente Vanessa magyar modellt a Nők Chanelben című kiállítás megnyitóján, 2016, Ludwig Múzeum

© GLÓDI Balázs / Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Adattára

A kortárs művészet ára az elmúlt két évtizedben hihetetlen mértékben emelkedik. Miközben tanúi vagyunk – társadalmi síkon – egy egész más természetű változásnak (a közgazdász sztárprofesszor, Piketty ezt sulykolja lépten-nyomon): a világ gazdagjai a hetvenes évek óta egyre gazdagabbak, évről évre szélesebbre nyitva a vagyoni különbségek ollószárát, a kevésbé tehetős nagytömegek rovására.

Hogy ez miért fontos? A kortárs képzőművészet trendteremtő élcsapata nem párizsi kiskocsmákban senyved ma, hanem luxusapartmanokban, méregdrága ruhák és kiegészítők között. Az haute couture és a képzőművészeti elit kellemesen inspirálgatja egymást nap mint nap.

/////

A Ludwig Múzeum menő és trendi. A Szekszárdról elszármazott fiatal és szofisztikált divatfotós, Peter Farago és neje, a svéd Ingela Klemetz Farago összerakott egy nagyszabású, intelligens, utazó PR-kiállítást tisztelegve a Chanel divatház nagysága előtt. Az elmúlt pár év kollekcióiba öltöztetett, könnyed történelmi, földrajzi és etnográfiai utalásokat felvonultató felvételek északi és kelet-közép-európai sztármodellekkel. Közepesen elvont, tisztességesen megkoreografált divatfotók. A kötelező mesterkéltségen is átüt a skandináv szenvtelenség; valami hideg, kristálytiszta, fjordikus szél merevíti ki tökéletes porcelán fényességűre a zömében kelet-európai modellek arcát – még akkor is, ha épp a tiszta szobában bambulnak maguk mögé.

Modellek (Mihalik Enikő és Axente Vanessa) és fotósok (Peter Farago és Ingela Klemetz Farago) a Nők Chanelben című kiállítás megnyitóján, 2016, Ludwig Múzeum

© GLÓDI Balázs / Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Adattára

Ezt is megértük. Mihalik Enikő messzeülő jégkék szemei és Palvin Barbi bociszemei néznek ránk vissza a Ludwig Múzeumban. A világot nem váltják meg, de örülünk nekik, hogy ott vannak.

Részlet a Nők Chanelben című kiállításból, 2016, Ludwig Múzeum

© GLÓDI Balázs / Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum Adattára

(Utóirat. A tálalás ízléses: egyszerű fakeretek, szépen nagyított fotók. Az igazi plusz az unalmas habkartont helyettesítő, végtelenül elegáns, matt fehérre festett, képaláírásokat egyenként ünneplő fémdobozkák serege! Esztétikai csúcspont.)

 

— Rieder Gábor

2016. július 26., kedd 18:03
kapcsolódó cikkek
  • Amikor a cipőkön megjelent a banán

    Szerintem nemcsak én, de én mindenképpen és nagyon vártam ezt a pillanatot. Amikor Dóra Ádám belazul, kicsit elengedi a formát és közelebb kerül az absztrakcióhoz.

  • Az új avantgárd alkotója ihlette… // NUBU x MAURER DÓRA

    A NUBU x Maurer Dóra eseményen felvonuló manökenek a márka nyári kollekcióját mutatták be. Perdültek-fordultak a fekete-fehér és színes, geometrikus mintájú öltözékekben, amelyeket Maurer Dóra, kortárs festőművész és grafikus munkássága ihletett. 

  • Végtelen útján

    Konok Tamás / Vers l'infini / Ludwig Múzeum

ajánló

God bless this mess

Szellemidéző szeánsz és maszturbáló nyuszika

támogatók