Tárgyeset megint

Egy foszfor fogsor megnyerő mosolya. Tárgy-allegóriák az Esernyős Galériában.

Talán csak érnek az alkotók,
talán csak DJ Kölyök keze állt rá
a karcosabb bakelitre,
hazafelé mégis Pilinszky-sorok
kúsznak az eszünkbe

Aki nem hallott még az Esernyős Galériáról, ne ijedjen meg! A hely csak 2015 októbere óta létezik, az Esernyős – Óbudai Kulturális és Információs Pont kiegészítéseként. Nevét annak köszönheti, hogy pár lépésnyire található Varga Imre Várakozás című, könnyen az emlékezetünkbe vésődő, köztéri szobra, az esernyővel a kezében ácsorgó négy bronz nőalakkal.

Az információs pont házi sörökkel-borokkal, péksüteményekkel kecsegtető bisztrót is üzemeltet, valamint egy múzeumshop jellegű boltrészleget. A hátsó traktus megnyitása kiállítási célra merész profilkiegészítés volt, ám remekül sikerült. A galéria Óbuda Fő terén, sétányi közelben helyezkedik el olyan, jól ismert művészeti intézményektől, mint a Kassák, a Vasarely Múzeum, a Goldberger Textilmúzeum, vagy – kicsit nagyobbat ugorva – akár a Fővárosi Képtár és a Kiscelli Múzeum.

Részlet a Tárgyeset 2 című kiállításból, Esernyős Galéria, 2016

© fotó: Kárpáti János Iván

Az Esernyős Galéria már is elkezdte bizonyítani, mennyire komolyan gondolja az ilyenkor szokásos küldetési vízió tartalmát, vagyis a „friss, fiatalos, elgondolkodtató” kiállítások szervezését. Március 26-ig ugyanis a Batykó Róbert által már második etapban kurált, Tárgyeset 2 című, csoportos kiállítást tekinthetjük meg itt. A színesbőrű sztárok Oscar bojkottjának fényében megemlítendő, hogy az APÁ-ban rendezett, első Tárgyesethez képest ezúttal két képzőművész hölgy, Keresztes Zsófia és Pap Rami is lehetőséget kapott kiállítani a férfi mezőnyben. A lányok ennek örömére frivolra és imádnivalóan szerénytelenre vették a figurát.

A totális látványt a hosszúkás tér adottságainak kihasználásával Batykó és Koszorús Gergely alapozzák meg. Ugyanis a teljes tárlat mögé biztosít hátteret a festékes vödrökből emelt fal, amely lassanként elér és benő festészettörténeti utalásokkal terhes, kisméretű képeket. S ebben – akár szándékolatlanul – nem kevés egzisztenciális szorongás jut kifejezésre.

Karácsonyi László: Tedd boldoggá, 2015, 16×22 cm, vegyes technika

© fotó: Kárpáti János Iván

Az olyan kiválóan csengő nevek mellett mint Ravasz András vagy Karácsonyi László, élvezkedhetünk a minden panaszra hangot adó mértékben többnyire alulreprezentált Menyhárt Norbert, Veres Balázs vagy Hack Ferenc társadalomkritikus, de jól kiegyensúlyozottan humoros műveiben is. A kiállítás egyik vezérműve Menyhárt nyers agyagból formált festőszettje sprays falkonnal, diszperzites vödörrel, festőhengerrel. Olyan lírai és törékeny, miközben Helyi Menő Csávó gúnyirat is, hogy nem győzünk csodálkozni.

Nehéz elkerülni az összehasonlítást a Tárgyeset 1-gyel. A kurátori preferenciák azonosak, a művek élcei megtöltik értelemmel a kortárs művészeti kiállítás eseményét, de az összkép mégis egy gondolatnyit melankolikusabb. Talán csak érnek az alkotók, talán csak DJ Kölyök keze állt rá a karcosabb bakelitre, hazafelé mégis Pilinszky-sorok kúsznak az eszünkbe, ahogy az óbudai Fő tér hólétől csúszós macskakövén baktatunk.

A fotóra klikkelve megnyílik a képgaléria!

Karácsonyi László: Far-hűtő / Far-fűtő, 2015, 2×55×30 cm, vegyes technika

© fotó: Kárpáti János Iván

— Kozák Zsuzska

2016. január 26., kedd 20:52
kapcsolódó cikkek
ajánló

A fólia illúziója // Interjú Rónai Viktorral

Miként lehet egy falat lélegzetvételhez juttatni? Egyáltalán hogyan értelmezi Rónai Viktor Engedjük lélegezni a falat? című metaforikus kiállítását? Az alkotóval Takáts Fábián beszélgetett. 

támogatók