Kármán Dániel: Inhalátorok és angyal

Kármán Dániel: Inhalátorok és angyal, olaj, akril, vászon, 185x160 cm, 2023.


Kármán Dániel képeit emlékek és reflexió teszik teljessé alkotói és befogadói oldalról egyaránt. „Ez a kép Einspach Gábornál szeptemberben volt látható több másik munkám mellett. A kiállításra egy komplett anyagot csináltam, ami kilenc képből áll. Ennek része az Inhalátorok és angyal című kép is. A tárlatra tudatosan tartalmilag személyes élményeket dolgoztam fel. Ezek lehetnek gyerekkori emlékek, azok maradékai vagy ideák, víziók a jelenről. Az idővel és annak múlásával való személyes kapcsolatom magával hordozott frusztrációi.” 
A kép mögött meghúzódó történet sokak számára személyes tapasztalatból lehet ismerős. Ám ennél mégis többről van szó, hiszen a művészet által megmutatott érzések mindenkiben más-más emléket, élethelyzetet elevenítenek fel és segítik azok fontosságának megértését, hiszen az emlékek időről-időre visszatérve keresik helyüket a mindennapjainkban.

„A jelen, mint viszonyítási pont: ebben a kép inkább úgy jelenik meg, mint egy visszatekintés, ami a jelenemből vizsgált múltamon keresztül megint csak visszahat rám. Ez a kép is egy többször visszaköszönő emlékből indul ki. Én asztmás vagyok, ez olyan 3-4 éves korom körül jelentkezett. Volt több olyan éjszaka, amikor a nagyszüleimnél voltam, befulladtam és még nem volt inhalátorom. Tél volt és a nagymamám pokrócokba bugyolálva kiültetett a kertbe. Néztük a csillagokat, mesélt nekem angyalokról és közben alig kaptam levegőt. Ez elég meghatározó jelenség volt. Biztos, hogy személyiségalakító erővel is bírt. Tulajdonképpen ez maga az Inhalátorok és angyal.

Az 
inhalátor nyilván a sajátom. Az angyal pedig egy diploma utáni fehérvári munkámhoz kötődik. A Szent István bazilikában restaurátorokkal dolgoztam együtt. Ott az egyik freskón volt egy angyal, ami eszméletlenül szépen van megfestve. Szinte leonardoi érzékenységek is vannak benne. Minden nap elmentem mellette, fotóztam is – sok képet készítettem a freskók között. Az egyik fotómról ezt az angyalt alakítottam tovább digitálisan, és azt helyeztem el ebben a képben, innen-onnan összekombinált vizuális elemek közé úgy, hogy az emlékemhez illeszkedjen.”

Ám a képeknek nem csak a gondolati háttere, hanem a művek megszületésének folyamata is a képzőművészet misztikumának része. Ahány alkotó, annyi bevált módszer és íme ezekből az egyik. „Magukat a képeket digitálisan tervezem meg. Az, hogy színtanilag hogyan épül fel a munkám, abban a terveken is szereplő néhány fix pontnak van fontos szerepe. Ezeknél megvan, hogy milyen színt, milyen felületi minőséget szánok oda. Az összes többi részt pedig ahhoz viszonyítva komponálom, hogy a végén megszülessen a harmonikus egység. Számomra fontos, hogy amikor festek, az ne csak kivitelezés legyen. Nekem kell az, hogy ne lássak mindent előre. Így a munkafolyamatban is benne van az az izgalom, amit a meglepetés, a rácsodálkozás hoz magával menet közben.”

AZ ÖSSZES KÉP: Reprodukció és részletfotók Kármán Dániel: Inhalátorok és angyal című festményéről, 2024.

© a művész és az Einspach Fine Art & Photography jóvoltából

Külső szemlélőként nehéz elképzelni, hogy vajon milyen is lehet, amikor az alkotó legmélyebb érzéseit, személyes emlékeit tárja a közönség elé. A művész számára mégis ez egészen magától értetődő része az alkotásnak. „Szerintem a mi munkánknak nagyon fontos része az, hogy az elkészült munkákat megmutassuk. A művész munkája nem ér véget azzal, hogy kilép a műteremből, az csak a fele, hogy a műtárgyakon dolgozik. Engem nagyon érdekel is az, hogy ebből a közönségben mi csapódik le. Én nem tudok friss szemmel, kívülről nézni a képeimre, főleg az újakra. Ezért is ez egy nagyon fontos reflexió. Ami pedig a személyességet illeti, szerintem máshogy nincs értelme csinálni. Szinte tök mindegy, hogy milyen vagy, hogy mit gondolsz, csak az a lényeg, hogy ahogyan alkotsz, az összhangban legyen ezekkel. Így tud eredetivé érni az alkotói folyamat. Ilyen szempontból magára az alkotásra is eszközként tekintek. A művészet csinálására és befogadására is. Nem az a cél, hogy képeket készítsek, hanem hogy közelebb kerüljek a létezéshez és az ezt övező kérdések megértéséhez. Ehhez pedig a művészet az egyik legjobb eszköz.”

— Locsmándi Luca

2024. február 03., szombat 01:00
kapcsolódó cikkek
ajánló

Kaszás Konrád: Nailed to the wall

Kaszás Konrád a kép fizikális helyét teszi kérdéssé.

támogatók