Nehézkedés

Újcirkusz és kortárs képzőművészet most egy pop-up eseménysorozat keretében összekerültek. Álomdiszkó és lengő trapéz.

A Recirquel egyik akrobatája a kiállításon

© az Artkartell jóvoltából

A Recirquel egyik akrobatája Poroszlai Eszter képe előtt

© az Artkartell jóvoltából

 Két külön világ, de a közöttük fellépő tömegvonzás eredménye nem az összeütközés, hanem a balansz a REM fázison innen és túl.

A különböző előadó- és képzőművészeti projektnek helyet adó PP Center már korábban is rendezett crossover happeninget, például idén májusban a Beton Pikniket a street art, a hiphop, a graffiti és a slam poetry jegyében. Ezúttal a kulturális inkubátorházban dolgozó artistákat és képzőművészeket kérték fel közös megjelenésre, mégpedig a gravitáció hívószavával. A Budapest Projekt Galériába települt 10 napos rendezvény első három estéjén újcirkusz előadásokat tartottak a Recirquel Társulat tagjainak közreműködésével, valamint nyolc művész (Partizán Műterem és Galéria) részvételével rendeztek kiállítást, lazán kapcsolódva a manézs világához. A földszinti térben absztrakt munkák dominálnak, a kör visszatérő alapforma, emellett egyfajta álomszerűség kíséri végig a műveket, ami szintén nem idegen a cirkusz miliőjétől (lásd a Karinthy-novellát!).

Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Törteli Lilla festménye, középen Törteli Lilla objektje, jobbra Poroszlai Eszter képe), 2016, Budapest Projekt Galéria

© az Artkartell jóvoltából

Tollas Erik: Gipsyvacui 3. (Forgó), 2016, akril, vászon, biciklikerék, elektromos motor, Ø 59,5 cm

© az Artkartell jóvoltából

Tollas Erik régóta kísérletezik nyomszerű mintázatokból, foltokból és pikkelyekből kialakított sűrű struktúrákkal, amik hol biológiai, hol mikroszkopikus képzeteket keltenek; ezúttal forgó korongra kerültek. Oláh Orsolya tondó-sorozatánál a forma sztrikt, a színek diszkósak (neonrózsaszínek, merész lilák, hideglelős zöldek), a felületek vagányak (fújt, csorgatott, kent). Törteli Lilla két textilmunkájának felületén egy-egy finom jegyzetfutamhoz hasonló, megkapó kompozíció: könnyed, levegős, mégsem híg. Mellettük a szalagokból, biciklilámpából és gipszöntvényből álló, falra szerelt objektjének intim szürreálja.

Poroszlai Eszter: Cím nélkül (Egy kúp), 2016, elasztikus tüll, drótkötél, 250×235×230 cm

© az Artkartell jóvoltából

Nagy Zsófia Magdolna: Dobbantó, 2016, tus, vászon, szétbontott faszék, 47×98 cm

© az Artkartell jóvoltából

Poroszlai Eszter korábbi munkásságára az alapformák és a vásznakra vagy térbe feszülő tüllök jellemzők. Most mindezek a cirkuszporond képzeteire játszanak játékos szellemességgel: a színek a dresszek selyemfényére utalnak, a textil sátorszerűen kupolásodik (ráadásul épp belőle lóg le a cirkuszosok karikája). Nagy Zsófia Magdolna fekete vászonnal borított formázott objektje azokhoz a hibridtárgyakhoz hasonlít, amilyeneket álmában lát az ember: a szigorúan egyenes széktámla amorf alakzatban végződik. A pincerészben Menyhárt Norbert poétikus videómunkája kapott helyet. A diavetítő által vetített képen elmosódott alakok, elmosódott környezet: mint valami homályos gyerekkori emlék (játszótéren? strandon?). A készülék fénysugarába lógatott diszkógömb a ráeső fényt permetezi szét a térbe.

Oláh Orsolya: Vény nélkül (VIII., XXIII., XXIV., X., XVIII.), 2016, olaj, akril, vászon, Ø 62 cm

© az Artkartell jóvoltából

Részlet a Nehézkedés című kiállításból (balra Szalay Péter–Veres Balázs Cekasz duett című objektje, középen Poroszlai Eszter képe, jobbra Tollas Erik alkotása), 2016, Budapest Projekt Galéria

© az Artkartell jóvoltából

Végül szólni kell az első este tartott performanszról, amit Szalay Péter és Veres Balázs jegyzett. A michelangelói gondolat parafrázisaként, hungarocelltömbből bontották ki – izzó cekaszszál segítségével – a formát, nevezetesen egy cirkuszi ágyút, a csövéből kilőtt figurával. Maga a performansz is precíz csapatmunka, koncentrált egymásrafigyelés, növekvő izgalom, szóval igazi attrakció volt, amellett, hogy az alkotás folyamatáról is elmondott valami lényegit.

 

— Mészáros Zsolt

2016. november 09., szerda 21:51
kapcsolódó cikkek
  • Újrahelyezkedés

    Kérdések a levegőben és a kiállításon. Sáfárkodás a ready-made-ek örökségével.

  • Reluxa metszet

    Ahol a „nemhelyek” vannak. Avagy a roló résein innen és túl. Egy Budapesten dolgozó német művész országúti fametszetei.

  • BZZZ

    A Partizán Műterem magyar és külföldi alkotóinak évadzáró kiállítása. Képzőművészeti kipakolás, közösségmintázatok és posztindusztriális művészkaptár. Rajzás.

ajánló

Kibékülés Pannonhalmán

Egy kritikai szemléletű kortárs kiállítás óhatatlanul súrlódásokkal jár. Interjú Mélyi József kurátorral.

támogatók